Gebruik Entenox als pijnstilling bij kinderen

Auteur Topic: Gebruik Entenox als pijnstilling bij kinderen  (gelezen 20072 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Gepost op: 19 december 2002, 10:07:46
Goedemorgen,

Voor een artikel in het Tijdschrift Kinderverpleegkunde ben ik op zoek naar informatie over het gebruik van Entenox als pijnstillend middel bij kinderen die op de SEH worden gezien na een trauma. Specifiek zoek ik naar ervaringen van verpleegkundigen en naar een antwoord op de vraag of het gebruik van Entenox op de SEH is geprotocolleerd.
Alvast bedankt voor de reacties!

Jos Kaldenhoven




SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #1 Gepost op: 19 december 2002, 22:21:24
Hoi,
Bij ons op de afdeling is ook de discussie over het gebruik van Entenox. Van de ambu collega's horen we enthousiaste reacties, maar helaas ons anesthesie team is er niet voor (hadden diverse medische redenen, die zal ik na vragen.)

Voor bijv. reposities bij kids gaven ze de voorkeur voor een roesje op de OK.

Het pijnbestrijdingsprotocol (wat er dus nog niet goed is) is een hot item op de afdeling


Dennis

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2003, 09:28:37
bij kinderen vind ik het een perfect middel.
bv bij het zetten van een pattella luxatie. of gewoon om het kind iets van pijnstilling te geven ipv gelijk prikken en fentanyl. Ik heb er op de ambulance goede ervaringen mee.
en waarom zou je iemand fentanyl of ketanest geven als entonox ook goed helpt?


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2003, 09:48:25
Dennis,

Je hebt groot gelijk. In het tijdschrift Kinderverpleegkunde van maart wordt een artikel gepubliceerd over het gebruik van Entenox bij kinderen. Is wel geschreven over de toepassing in het ziekenhuis in Engeland, maar er zijn meer dan voldoende aanknopingspunten om dat ook in Nederland op brede schaal toe te passen!

(zie website: www.vvkv.nl)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2003, 21:47:33
Ik ben erg benieuwd of jullie weten of er op andere SEH's entanox wordt gebruikt, of is het alleen in de ambu?


Paul SEH

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2003, 00:35:31
Op onze SEH gebruiken we officieel geen entonox/denilox.
We lenen het wel eens van de ambulance bij een repositie. We hebben de mogelijkheid wel om het op de SEH te gebruiken, maar de anaesthesie heeft hier nogal wat bezwaar tegen.
Ik heb er goede ervaringen mee tijdens mijn ambulance werkzaamheden.
Jammer dat we zo weinig aan goede pijnbestrijding doen op de SEH.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2003, 00:50:28
Waarom mogen jullie het wel van de ambulance lenen, maar het niet gewoon standaard op de SEH gebruiken?
Wat zijn de redenen die de anaesthesisten aangeven?


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2003, 12:59:21
chips!

Dat is waar, daar zou ik achteraan gaan om na te vragen
sorry, helaas vergeten!
(in een eerdere discussie)


Paul SEH

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2003, 20:29:07
Officieel mogen we het dus niet lenen van de ambulance. We doen het soms wel voor de patiënt.
Het bezwaar van de anaesthesie is dat er complicaties kunnen ontstaan en dat er dan geen gekwalificeerd personeel aanwezig is.
De patiënt allerhande medicatie i.v. spuiten met kans op een apnoe, daar wordt niet over gesproken. Dat gebeurd dus wel eens een keer en dan kappen wij de patiënt bij totdat alles weer in orde is.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2003, 14:12:24
Inderdaad herkenbaar Paul!

Bijv. bij een schouderluxatie wordt bij ons over het algemeen Valium iv gegeven en inderdaad met name de oudere patiënt moet dan regelmatig bij gekapt worden!