Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?

Auteur Topic: Samenwerking EHBO verenigingen en Rode Kruis. Kansen of bedreigingen?  (gelezen 37783 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter003

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #120 Gepost op: 9 januari 2011, 08:43:57
Mijn vraag en eventuelen discussie :

Waarom doet het rode kruis zo afstandig tegen over de ehbo vereniging ?
Bij ons in het dorp zouden we al in september met het rode kruis om de tafel gaan zitten over samenwerking tijdens opleidingen en evenenementen dit is gevraagd tijdens de open dag van de brandweer ( bestonden 100 jaar ) Tot op vandaag hebben we nog steeds geen reactie van het rode kruis en bij evenementen willen ze niet eens met he praten als je dienst doet .
Het is wel jammer voor het rode kruis bij ons in het dorp , die krijgen steeds minder evenementen en de ehbo heeft het veel drukker met evenementen momenteel .
Wat is jullie mening hier over dat zou ik wel eens willen horen


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #121 Gepost op: 9 januari 2011, 09:41:41
Over de situatie in jullie dorp kan ik niets zeggen, want ik ken beide clubs en hun geschiedenis niet.(althans dat vermoed ik want je vertelt er niet bij over welk dorp het gaat en dat maakt het beantwoorden natuurlijk al helemaal niet gemakkelijk)

Ik denk dat je het antwoord op je vraag het beste bij het NRK in jullie dorp kunt krijgen?
Alles wat ik daar op zou kunnen zeggen is puur gissen en speculatie.

Er zijn vele NRK afdelingen die prima samenwerken met EHBO verenigingen. Ik ken ook EHBO'ers die in hun dorp of stad lid zijn (vrijwilliger zijn in het geval van het NRK) van beiden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #122 Gepost op: 9 januari 2011, 13:34:28
Ik heb het idee dat je niet echt fan bent van het RK als ik je 2 eerste posts zo lees. Neem dit op met je lokale RK vereniging ipv het zo online te kwakken.
Arts  www.alphalog.nl


donderslag

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #123 Gepost op: 9 januari 2011, 15:41:57
Ik denk dat het een probleem bij jullie uit het dorp is, hier lopen de ehbo clubs en nrk gewoon door elkaar heen.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #124 Gepost op: 9 januari 2011, 16:09:26
heeel veel inzetten komen af door bekendheid en goede service.

Hier (Harderwijk/Ermelo) gaat het zo hard af en toe dat we heel vaak 'Nee' moeten verkopen.

Hoe zit het met de regels vanuit de gemeente? Worden organisaties die een vergunning willen voor een bepaald evenement door gestuurd naar EHBO vereniging of NRK?
Ik denk dat hier het 'probleem' zit.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #125 Gepost op: 9 januari 2011, 18:22:01
Mijn vraag en eventuelen discussie :

Waarom doet het rode kruis zo afstandig tegen over de ehbo vereniging ?
Bij ons in het dorp zouden we al in september met het rode kruis om de tafel gaan zitten over samenwerking tijdens opleidingen en evenenementen dit is gevraagd tijdens de open dag van de brandweer ( bestonden 100 jaar ) Tot op vandaag hebben we nog steeds geen reactie van het rode kruis en bij evenementen willen ze niet eens met he praten als je dienst doet .
Het is wel jammer voor het rode kruis bij ons in het dorp , die krijgen steeds minder evenementen en de ehbo heeft het veel drukker met evenementen momenteel .
Wat is jullie mening hier over dat zou ik wel eens willen horen
Ook hier loopt al een topic over op dit forum. We kunnen niet specifiek antwoorden op de situatie in jouw dorp. Deze vraag heeft dus geen nut. Als je je er zoveel aan stoort (dat doe je kennelijk gelet op je vraag), waarom vraag je het dan niet aan de plaatselijke RK afdeling.

Maar waarom is het zo'n probleem? Voelen jullie je op je teentjes getrapt omdat de lokale RK afdeling meer te doen heeft dan jouw EHBO vereniging, of hebben ze soms evenementen overgenomen van jullie omdat de opdrachtgever naar hun is gegaan??? (ja, ik heb zijn laatste alinea goed gelezen)


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #126 Gepost op: 9 januari 2011, 18:28:40
Peter, dit komt in de buurt van mijn discussie. EHBO en RK samenwerking. Kansen of bedrijgingen?

Helaas alweer een voorbeeld van NIET samenwerken. De ene keer zoekt een EHBO vereniging de samenwerking en de andere keer een RK afdeling. Het komt helaas vaker voor dat deze toenadering dan niet goed ontvangen wordt. Over en weer. Volgens mij ligt het dus ook niet aan of het RK of een EHBO vereniging maar gaat het om mensen. Wil je samenwerken dan lukt het vast wel. Wil je dat niet dan stop er maar mee... En misschien is het net zoals bij ons (situatie is er alleen net andersom), door zaken die in het verleden niet helemaal goed zijn verlopen, in combinatie met eigenwijze leden (bestuurders) en het niet uitpraten van zaken wil het ook maar niet lukken. Hopelijk ontmoedigd je dit niet maar op de een of andere manier lukt het vaak ook wel tussen de EHBO en het RK maar soms ook echt niet. ik hoop dat bij jullie het eerste het geval zal worden.

Succes !!  O0
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #127 Gepost op: 9 januari 2011, 18:58:01
**** zal ik ****

*** offtopic***

Bedreigen

*** Offtopic uit***

Peter lees dit forum eens goed door, zoals theo al zegt is deze discussie al eerder gehouden
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #128 Gepost op: 9 januari 2011, 18:58:59
Beste Peter,

Wat is jou rol hierin?
Ben je wel op de hoogte van alle in & outs?
Ik ben het geheel met Jacques eens en ook wat Theo aangeeft.


@ Delta Ik denk dat je wel een gelijk kon hebben, mar dat is gissen en moeten we niet willen denk ik O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #129 Gepost op: 10 januari 2011, 08:25:07
Peter, dit komt in de buurt van mijn discussie. EHBO en RK samenwerking. Kansen of bedrijgingen?

En daarom maar samengevoegd.  O0