GHOR basisstof.

Auteur Topic: GHOR basisstof.  (gelezen 6847 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Gepost op: 6 mei 2004, 18:57:01
Wat vinden jullie nu van deze stof en denken jullie er iets aan te hebben in de toekomst?




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2004, 19:34:30
Volgens mij heb ik nog geen basisstof gehad. Kan je hier nog wat meer over vertellen?

Christian


Eric

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 144
Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2004, 21:51:19
Hallo,

Dit is volgens mij de stof die iedere GHOR medewerker binnenkort moet kennen. Ik heb het nog niet bekeken maar ik heb begrepen dat hier o.a. de samenstelling en de taken van de GHOR keten in staat.

Eric
Brandwacht BHV 'er Eerste hulpverlener Medewerker verbindingsdienst rode kruis Lid geneeskundige eenheid (sigmalid)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2004, 13:27:28
De GHOR basisstof willen ze voor iedere regio verplicht gaan maken voor iedereen die iets met de GHOR te maken heeft. Dus ook SIGMA leden. Sommige regio's zijn nog wat afwachtend met het geven van de stof en andere regio's (waaronder Utrecht) gooien het er gelijk maar in. De stof bestaat uit twaalf hoofdstukken:
-Operationele processen in de rampenbestrijding.
-Geneeskundige hulpverlening somatisch.
-Geneeskundige hulpverlening psychosociaal.
-Preventieve openbare gezondheids zorg.
-Overige processen in de rampenbestrijding.
-Organisatie en nazorg.
-De organisatie van de geneeskundige hulpverlening
 bij ongevallen en rampen (GHOR).
-De organisatie van de rampenbestrijding  (multidisiplinair).
-Wet en regelgeving.
-Functioneren in de operationele GHOR-organistatie.
-Eigen veiligheid van de hulpverleners.
-Functiegroepen binnen de GHOR.


*Het is een uiterst saaie en vooral taaie stof om te leren. Je krijgt hier een toets over van 40 meerkeuzevragen waarvan je er 24 goed moet hebben (voordeel dus  ;)). Zelf denk ik dat ik de stof alweer snel vergeet omdat je er bijna niets meer mee doet.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2004, 16:39:05
Als ik het zo lees is het best interessant. Ik geloof dat  Zeeland na de zomer met de opleiding begint...

Christian


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2004, 00:15:52
Mijn tegenvraag aan jou Gerard, denk je dat we er wat aan hebben?

het klinkt me vrij droog in de oren. En lijkt me dat geen nieuwe stof in vergelijking met de modules 1 & 2 van de HOC opleiding (2000)

Arend

Trouwens volgens mij staat er op het GHORnet alle examenvragen gelinkt.


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2004, 11:09:15
heb het boek pas ontvangen het is niet te lezen van de afkortingen. dit geeft al heel snel het gevoel van laat maar zitten. misschien als je er dagelijks mee werkt dat je nog wat herkent maar diegene die deze onzin geschreven heeft is zo ghor/doorgedraaid dat het voor een normaal mens amper te doen is.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2004, 10:23:41
In de hoc-opleiding is het ghor en de organisatie mbt rampen aan de orde geweest en dus ook in de toets over die module.
De basisstof die ik gezien heb op de ghor-site is leuk om te lezen, maar om daar nu een toets over te maken. >:(

Ik heb er nog niets over gehoord dat bestaande leden van de GE deze toets moeten gaan maken.

Rader


GerardG

  • Eerste Hulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
  • Rode Kruis taakveld 3
Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2004, 13:15:02
Ik heb het examen in februari van dit jaar gedaan ;). Ik denk dat ik er wel degelijk wat aan heb. Ik denk dat het goed is te weten wat jouw plaats is in de organisatie. Het is ook goed om te weten welke disciplines de organisatie allemaal heeft. Toegegeven, de lesstof is wat moeilijk beschreven :-\. Daar zou men nog wat aan kunnen verbeteren. En niet iedereen is perse geïnteresseerd in de bestuurlijke structuren in de van rampenbestrijding. Wellicht moet je de cursus voor wat betreft de SIGMA alleen verplicht stellen voor teamleiders en voor de rest facultatief.
Groet, Gerard  ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2005, 21:31:13
Ik heb gisteren examen gehad en vooralsnog ben ik geslaagd. Vond het examen vrij pittig. Veel vragen over de psychosociale hulpverlening en over 'managementzaken'.
Maar ik ben er vanaf... ;)

Christian