Voor eens en altijd.. burger > beveiliging > boa > boa met geweld > agent

Auteur Topic: Voor eens en altijd.. burger > beveiliging > boa > boa met geweld > agent  (gelezen 12324 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Strak juridisch gezien ... is verbaal geweld ook geweld. ;)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Leuk om te zien dat mij zo "simpele" vraag toch een mooie discussie geeft.  :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Leuk om te zien dat mij zo "simpele" vraag toch een mooie discussie geeft.  :)

Waarvan een ieder de uitkomst al weet.... ^-^ O0


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Waarvan een ieder de uitkomst al weet.... ^-^ O0

Het idee achter het hulpverleningsforum is bovenstaande (beroepsgerichte) discussie's oproepen ....
Éindelijk weer eens  8)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Het idee achter het hulpverleningsforum is bovenstaande (beroepsgerichte) discussie's oproepen ....
Éindelijk weer eens  8)

Ik had van jou een ''zucht'' verwacht... ;D

Discussies altijd leuk! Zeker beroepsgerichte...maar zoals reeds gezegd: iedere casus is anders.  O0


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #25 Gepost op: 14 september 2010, 15:39:24
Ik weet het, dit is een oud topic, maar sinds vorige week heb ik hier een praktijkvoorbeeld bij.

Op de fiets op weg naar huis kwam mij iemand tegemoed gerend met een stapel kleding in zijn handen.
Achter hem volgden 2 personen die riepen "stop hem" en "houd hem tegen".
De kleding werd zo ongeveer voor mijn voeten op de grond gegooid en samen met één van beide achtervolgers ben ik achter deze man aan gegaan.

Fietsend waren wij sneller dan hij, en bij hem gekomen hebben wij hem dan ook gezegd dat hij was aangehouden.
De politie was al gebeld. Aangezien hij zich weinig van zijn aanhouding aan trok zijn wij bij hem gebleven, onze positie steeds door gevend aan de politie.

Zijn enige reacties waren steeds "rot op", "raak me niet aan" en "als je me aanraakt klaag ik je aan".
De vraag die mij bezig houd is: hadden wij hem vast mogen pakken en houden tot de politie aanwezig was?
Uiteindelijk heeft de politie ons gevonden en is hij ingerekend. Hij was inmiddels een opvanghuis binnen gegaan waar wij bij de deur op hem bleven wachten.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #26 Gepost op: 14 september 2010, 16:54:51
Ik weet het, dit is een oud topic, maar sinds vorige week heb ik hier een praktijkvoorbeeld bij.

Op de fiets op weg naar huis kwam mij iemand tegemoed gerend met een stapel kleding in zijn handen.
Achter hem volgden 2 personen die riepen "stop hem" en "houd hem tegen".
De kleding werd zo ongeveer voor mijn voeten op de grond gegooid en samen met één van beide achtervolgers ben ik achter deze man aan gegaan.

Fietsend waren wij sneller dan hij, en bij hem gekomen hebben wij hem dan ook gezegd dat hij was aangehouden.
De politie was al gebeld. Aangezien hij zich weinig van zijn aanhouding aan trok zijn wij bij hem gebleven, onze positie steeds door gevend aan de politie.

Zijn enige reacties waren steeds "rot op", "raak me niet aan" en "als je me aanraakt klaag ik je aan".
De vraag die mij bezig houd is: hadden wij hem vast mogen pakken en houden tot de politie aanwezig was?
Uiteindelijk heeft de politie ons gevonden en is hij ingerekend. Hij was inmiddels een opvanghuis binnen gegaan waar wij bij de deur op hem bleven wachten.

Ten eerste, jij hebt niet gezien dat hij met de kleding door de detectie poortjes liep of ze niet ter betaling heeft aangeboden bij de kassa, hierop is het voor
jou geen heterdaad dus officieel als burger mag je deze man niet aanhouden.

Maaaaaar..... uit feiten en omstandigheden (weg rennen met kleding, mensen die er achter aan hobbelen en scheeuwen dat die gestopt moet worden)
zal hier door de politie/ovj (waarschijnlijk) coulant mee omgesprongen worden.

Wanneer de verdachte daadwerkelijk aangehouden is mag je hem (wanneer hij wil weglopen) met (gepaste) dwang op de plek van aanhouding houden. Dit houd in vast pakken maar
niet lopen trekken, duwen en al helemaal niet tegen de grond slaan ofzo.  Wanneer hij dus uit zich zelf blijft staan mag dit niet.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #27 Gepost op: 14 september 2010, 17:04:57
Bij deze: Ja je had hem mogen aanhouden.
De reactie hierboven klopt niet. In de wet staat namelijk dat een IEDER den verdachte op heterdaad mag aanhouden. Heterdaad is van toepassing op het moment zelf, of kort daarna.

Gezien het feit dat jij een man ziet rennen met een stapel kleding, gevolgd door meerdere mensen die roepen stop hem! kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat hier een diefstal aan de gang is. Je had de man mogen aanhouden. Dat hebben jullie hem zelfs medegedeeld, het feit dat hij reageert met de tekst rot op maakt duidelijk dat hij jullie verstaan heeft en niet gaat meewerken. Hierop had je de man vast mogen pakken. OFFICIEEL mag je geen geweld gebruiken maar hem tegen de grond werken en op hem gaan zitten lijkt mij in deze casus absoluut toegestaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #28 Gepost op: 14 september 2010, 17:15:44
Ontdekking op heterdaad vind plaats, wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het wordt begaan (het betrappen van de dader) of terstond nadat het begaan is. In deze casus is het deel, terstond na dat het begaan is, niet meer van toepassing na mijn mening. Als je die man nou daad werkelijk uit de winkel zag rennen (wat ik niet op maak uit de casus) is het wat anders. Mijn eigen ervaring hiermee is werk als beveiliger in winkels en de aanhoudingen die daaruit voort gekomen zijn.

Niemand gaat hier moeilijk over doen maar technisch gezien is het geen heterdaad voor jou, voor die andere persoon echter wel (ik ga er van uit dat hij het gezien heeft)

Hij maakt verbaal inderdaad duidelijk dat hij er geen zin in heeft maar dat is naar mijn mening geen rede om iemand op de grond te drukken. Wanneer hij echt wil weglopen is het anders.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #29 Gepost op: 14 september 2010, 17:22:04
Ik weet niet hoe jij terstond er na interpreteert maar dan gaat het om enkele minuten, en afhankelijk van het misdrijf kan dat zelfs oplopen tot uur(en).

Bovendien, de collega's die de man later in het perceel aanhouden hebben dat ook wel op heterdaad gedaan hoor.

Ik ga er tenminste niet vanuit dat de verdachte al 3 kwartier aan het joggen was met zijn spullen gevolgd door de twee mannen, dat zullen hooguit enkele minuten geweest zijn.

En je zegt:
Citaat
Wanneer hij echt wil weg lopen.....

Tja, ik weet niet wat jij verstaat onder wegrennen maar oké, ZEKER nadat er gezegd wordt dat hij is aangehouden en hij reageert met een welgemeend: "rot op" is hij toch echt bezig met zijn vlucht en daarmee de onttrekking aan zijn  aanhouding. Dat rechtvaardigt zeker het vastpakken, en dat zal vermoedelijk voortgaan in een duw- en trek partij en dan wordt het tegen de grond werken echt wel rechtvaardig.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.