Voor eens en altijd.. burger > beveiliging > boa > boa met geweld > agent

Auteur Topic: Voor eens en altijd.. burger > beveiliging > boa > boa met geweld > agent  (gelezen 12325 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #30 Gepost op: 14 september 2010, 17:41:59
Uit mijn stoffige oude boek, zo heb ik het geleerd vandaar mijn reactie  e050

1. ontdekking op heterdaad heeft plaats wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het begaan word
dit betekend in de praktijk vaak dat je het ziet gebeuren.

2. ontdekking op heterdaad heeft plaats wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terstond nadat het begaan is
dit betekend meteen nadat het feit begaan is, in de praktijk houd dit in dat je het meteen na het plegen ziet/hoort. Je krijgt het bijv. te horen van een collega achter de camera's.

* De enkele ontdekking op heterdaad legitimeert nog niet tot aanhouding. Uit die ontdekking of uit andere omstandigheden moet wel het redelijk vermoeden zijn ontstaan dat de aan te houden persoon het feit heeft gepleegd.

Buiten het geval van ontdekking op heterdaad is de aanhoudingsbevoegdheid beperkt tot de feiten waarvoor voorlopige hechtenis is toegelaten, deze aanhoudingen worden gedaan door algemeen opsporings ambteneren. Elke andere aanhouding geschied door of namens de Officier van Justitie (OVJ). Eventueel kan na een aanhouding buiten heterdaad toestemming gevraagd worden bij de OVJ wanneer niet gewacht kan worden met het inlichten van de OVJ.

vandaar mijn reactie, kan ook veranderd zijn of misschien heb ik het verkeerd begrepen?  87iujh
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #31 Gepost op: 14 september 2010, 17:44:01
Volgens uitspraken van de Hogerraad blijft heterdaad gelden zolang het onderzoek ononderbroken doorloopt. Dus ook als er al dertig minuten een achtervolging is door iemand dan is het nog heterdaad. Denk jij dat de politie buiten heterdaad bezig is als zij een weglopende winkeldief of inbreker aanhoudt? Ik weet wel zeker van niet.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #32 Gepost op: 14 september 2010, 17:47:17
Klopt, als de achtervolging en het onderzoek maar continu voorgezet wordt. dit moet volgens mij echter wel gebeuren door de gene die het strafbare feit ontdekt heeft. anders vervalt de heterdaad.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #33 Gepost op: 14 september 2010, 17:52:16
Nee, je mag het onderzoek overdragen.  Daarnaast lees ik in de originele vraag ook dat een van de achtervolgers met de poster mee rent, dus dat is (vermoedelijk) iemand die het sowieso heeft zien gebeuren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #34 Gepost op: 14 september 2010, 17:54:18
Okay, niet bekend mee. Overdragen van onderzoek??


- verdachte omschrijven en situatie uitleggen?

- van burger naar OA geen probleem?

- Moet de burger dat optreden als getuigen / aangever of is dat niet noodzakelijk?
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #35 Gepost op: 14 september 2010, 18:00:58
Van burger naar OA gebeurd het volgens mij in 99% van de gevallen. Dit wordt dan in een proces-verbaal van bevindingen, dan wel in een getuige verklaring of aangifte vastgelegd.

Voorbeeldje van een overdracht in heterdaad situaties: Een overval in Amsterdam, de auto met kenteken XX-XX-00 vlucht naar een andere regio.  De meldkamer stelt de andere meldkamer in kennis, en collega's van Noord-Holland zien vervolgens 30 minuten later de auto rijden. Dan is het echt nog wel heterdaad.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #36 Gepost op: 14 september 2010, 18:04:26
Ben weeer helemaal up to date,

nou een vraag voor bij mij in de praktijk,

Een collega (BOA) ziet dat er iemand door de sporen loopt, zei kan echter niet doen omdat ze in een rijdende trein zit.
Ze geeft dit via de porto door aan ons.

Wij komen aan op locatie maar die man loopt inmiddels op het perron. Kunnen wij hier pv voor opmaken?
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #37 Gepost op: 14 september 2010, 18:13:53
Tsja, op haar naam zou dat misschien kunnen, maar dat weet ik niet zeker.

Dat is dan hetzelfde als bijvoorbeeld een rood licht controle of een laser controle, daarbij constateert iemand anders het feit, en schrijf jij de mini uit.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #38 Gepost op: 14 september 2010, 18:22:37
vervelende is dat we met mancodes werken, verschillende standplaatsen enz.  :-\
maakt het allemaal lastig maar eventueel zou het dus wel kunnen, thanks!
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #39 Gepost op: 14 september 2010, 18:46:50
Je kan natuurlijk altijd staandehouden, de gegevens aan je collega geven (of beter, je collega naar jou toe laten komen) en dan hem PV laten maken. Maar in principe zou jij wel het verbaal kunnen maken als je daarin duidelijk vermeld wat je collega jou heeft gezien. Collega maakt een aanvullend PV of vult ook een stukje in en tekent ook en voila.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein