Ik weet het, dit is een oud topic, maar sinds vorige week heb ik hier een praktijkvoorbeeld bij.
Op de fiets op weg naar huis kwam mij iemand tegemoed gerend met een stapel kleding in zijn handen.
Achter hem volgden 2 personen die riepen "stop hem" en "houd hem tegen".
De kleding werd zo ongeveer voor mijn voeten op de grond gegooid en samen met één van beide achtervolgers ben ik achter deze man aan gegaan.
Fietsend waren wij sneller dan hij, en bij hem gekomen hebben wij hem dan ook gezegd dat hij was aangehouden.
De politie was al gebeld. Aangezien hij zich weinig van zijn aanhouding aan trok zijn wij bij hem gebleven, onze positie steeds door gevend aan de politie.
Zijn enige reacties waren steeds "rot op", "raak me niet aan" en "als je me aanraakt klaag ik je aan".
De vraag die mij bezig houd is: hadden wij hem vast mogen pakken en houden tot de politie aanwezig was?
Uiteindelijk heeft de politie ons gevonden en is hij ingerekend. Hij was inmiddels een opvanghuis binnen gegaan waar wij bij de deur op hem bleven wachten.
Ten eerste, jij hebt niet gezien dat hij met de kleding door de detectie poortjes liep of ze niet ter betaling heeft aangeboden bij de kassa, hierop is het voor
jou geen heterdaad dus officieel als burger mag je deze man niet aanhouden.
Maaaaaar..... uit feiten en omstandigheden (weg rennen met kleding, mensen die er achter aan hobbelen en scheeuwen dat die gestopt moet worden)
zal hier door de politie/ovj (waarschijnlijk) coulant mee omgesprongen worden.
Wanneer de verdachte daadwerkelijk aangehouden is mag je hem (wanneer hij wil weglopen) met (gepaste) dwang op de plek van aanhouding houden. Dit houd in vast pakken maar
niet lopen trekken, duwen en al helemaal niet tegen de grond slaan ofzo. Wanneer hij dus uit zich zelf blijft staan mag dit niet.