AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 216437 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1020 Gepost op: 17 oktober 2016, 20:12:10
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1452778 date=1476726819
Nee. Het grootste gedeelte van de brandweerkazernes in Nederland zijn vrijwillige kazernes waar niemand (overdag) aanwezig is en dus een AED niet publiekelijk toegankelijk is.
Kleine moeite natuurlijk om de kast buiten te hangen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1021 Gepost op: 17 oktober 2016, 20:30:31
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1452783 date=1476727748
8 minuten is best lang voor deeerste schok bij VF...   6 minuten grens is dan natuurlijk al ook overschreden.  een omstander dier er binnen 6 minuten na ontstaan bij patient is met een AED in de hand en BLS vaardigheden maakt het grootste verschil.

Een getuige (desnoods zonder BLS vaardigheden) van een hartstilstand in een publieke ruimte maakt het grootste verschil door de AED aan te sluiten binnen 1 - 2 minuten.

Internationaal zie je ook dat veel ambulancediensten het publiek gratis les geven waardoor ze weten hoe je een AED aan kan sluiten en hoe je hartmassage moet geven (hands-only CPR). Wij hechten veel meer waarde aan direct hands-only CPR door omstanders dan aan burgerhulpverleningsprojecten met AED en een te lange responsetijd.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1022 Gepost op: 17 oktober 2016, 20:44:04
begrijpelijk inderdaad,  insteek van de meeste AED stichtingen en groepen is om zo snel mogelijk BLS reanimatie aan te vangen gevolgd door inzet van een AED.

In de praktijk blijkt dat het snelle optreden van in de buurt wonende AED vrijwilligers met een eigen (mobiele) AED het meest succesvol zijn. Halen en brengen van een AED uit een kast kost tijd, en niet iedere straat heeft een kast met AED brandblusser en tourniquet ;-)  dat zou wel kunnen maar de zorgverzekeraars houden in Nederland de hand op de knip, ze doen al moeilijk over vergoeden van gebruikte defipads.. dus dat gaat nooit gebeuren.



Citaat van: oma link=msg=1452786 date=1476729031
Een getuige (desnoods zonder BLS vaardigheden) van een hartstilstand in een publieke ruimte maakt het grootste verschil door de AED aan te sluiten binnen 1 - 2 minuten.

Internationaal zie je ook dat veel ambulancediensten het publiek gratis les geven waardoor ze weten hoe je een AED aan kan sluiten en hoe je hartmassage moet geven (hands-only CPR). Wij hechten veel meer waarde aan direct hands-only CPR door omstanders dan aan burgerhulpverleningsprojecten met AED en een te lange responsetijd.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1023 Gepost op: 18 oktober 2016, 19:03:01
Dat kan inderdaad. Bij de FR-teams in Hollands Midden zijn de AED's  door de RAV beschikbaar gesteld aan de brandweer om er FR-uitrukken mee te doen. We zouden ze inderdaad buiten kunnen hangen maar dan gaat er wel tijd verloren om de kast te open ipv de AED die nu uitruk gereed in de kazerne ligt. Daarnaast wie betaald de kosten voor de kast, verzekering, schade enz.

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1452785 date=1476727930
Kleine moeite natuurlijk om de kast buiten te hangen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1024 Gepost op: 18 oktober 2016, 19:13:49
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1452944 date=1476810181
Dat kan inderdaad. Bij de FR-teams in Hollands Midden zijn de AED's  door de RAV beschikbaar gesteld aan de brandweer om er FR-uitrukken mee te doen. We zouden ze inderdaad buiten kunnen hangen maar dan gaat er wel tijd verloren om de kast te open ipv de AED die nu uitruk gereed in de kazerne ligt. Daarnaast wie betaald de kosten voor de kast, verzekering, schade enz.

Als je de FR teams van de brandweer afschaft houd je een bak geld over een kast om aan de muur te schroeven van de brandweerkazerne. Als de FR teams van de brandweer hun speciale voertuigen en jasjes op Marktplaats zetten heb je nog een paar knaken extra om nieuwe brandslangen te kopen.

Vrijwilligers/burgerhulpverleners hoef je geen urenvergoeding uit te betalen. In een eerdere reactie heb je al een demonstratie gegeven van het kennisniveau van First Responders van de brandweer. De burgerhulpverleners weten en kunnen precies hetzelfde als de met belastinggeld betaalde brandweermannen die uitrukken voor een reanimatiemelding (geen wettelijke brandweertaak).

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1452121 date=1476294414
Aangenaam, ik ben First Responder bij Brandweer Hollands Midden. Ik vertel gewoon wat wij meegemaakt hebben en ons verteld is.

FR zijn voornamelijk in het leven geroepen om mensen met hartfalen te helpen. Bij hartfalen moet je denken aan hartstilstand, het fibrilleren van het hart enz. Wij zijn hier voor als FR opgeleid, getraind, hebben zelfs na een paar jaar een beetje ervaren en tot slot hebben we de apparatuur op de schok toe de dienen bij fibrilleren.

Citaat van: oma link=msg=1452136 date=1476297174
Aangenaam, ik ben cardio-thoracaalchirurg. Bij hartfalen denk ik niet aan een hartstilstand.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #1025 Gepost op: 18 oktober 2016, 22:16:14
Oma niet iedereen heeft zoveel verstand van het hart en dat hoeft ook niet. Geen ademhaling is reanimeren wordt ons geleerd. Denk bij de brandweer niets anders. Je hebt wel een goed punt want waarom de brandweer sturen als je voor hetzelfde geld veel meer vrijwillige hulpverleners kan opleiden. Snap niet waarom dit een brandweertaak zou moeten zijn.
Deze brandweerlieden zouden zichzelf ook aan kunnen melden bij hartslagnu als ze het heel erg belangrijk vinden. Maar goed als ik zou kunnen kiezen kreeg ik ook liever een paar knaken dan het gratis te doen. Maar als ik daardoor langzamer was omdat ik eerst naar de kazerne moest mochten ze die paar knaken houden.
Dus denk als de brandweer rechtstreeks gaat als burgerhulpverlener de patiënt daar meer baat bij heeft.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk



oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1026 Gepost op: 19 oktober 2016, 07:50:37
Citaat van: jelte link=msg=1452972 date=1476821774
Oma niet iedereen heeft zoveel verstand van het hart en dat hoeft ook niet. Geen ademhaling is reanimeren wordt ons geleerd. Denk bij de brandweer niets anders. Je hebt wel een goed punt want waarom de brandweer sturen als je voor hetzelfde geld veel meer vrijwillige hulpverleners kan opleiden. Snap niet waarom dit een brandweertaak zou moeten zijn.
Deze brandweerlieden zouden zichzelf ook aan kunnen melden bij hartslagnu als ze het heel erg belangrijk vinden. Maar goed als ik zou kunnen kiezen kreeg ik ook liever een paar knaken dan het gratis te doen. Maar als ik daardoor langzamer was omdat ik eerst naar de kazerne moest mochten ze die paar knaken houden.
Dus denk als de brandweer rechtstreeks gaat als burgerhulpverlener de patiënt daar meer baat bij heeft.

Ik heb nog nooit gezegd dat iedereen veel verstand van het hart moet hebben. Ik heb er moeite mee dat burgers denken dat de First Responders van de brandweer professionals zijn, omdat zij speciaal getraind worden door de ambulancedienst, ze speciale reanimatiejasjes aantrekken en als klap op de vuurpijl maken ze hun entree met zwaailicht en sirene.

Als een Firtst Responder van de brandweer Hollands Midden zich hier wenst voor te stellen en zijn expertise gaat demonsteren neemt hij zelf de gok dat hij hier een arts, verpleegkundige, een gevorderde EHBO-er of een hartchirurg treft. De onnozele burger trapt wel in het spektakel van de brandweer bij reanimaties waardoor ze veronderstellen dat het gaat om serieus getrainde professionals, ik trap er niet in.

Ik ben het helemaal met je eens; als de brandweermannen van vrijwillige brandweerkorpsen het reanimeren echt zo belangrijk vinden hadden ze zich wel laten registreren bij HartslagNU. Ik vind het zelfs verkeerd om een paar mensen die niets meer kunnen dan de burgerhulpverleners een urenvergoeding te geven omdat ze toevallig "vrijwillig" brandjes blussen. Alle andere lekenhulpverleners (brandweermensen en burgerhulpverleners zijn beide lekenhulpverleners bij hartstilstanden)  die rechtstreeks naar de inzetlokatie gaan door weer en wind niets krijgen niets (behalve de mededeling van de RAV/HartslagNU dat alle schade of ellende die ze veroorzaken voor eigen rekening is).

Ik denk dat het er bij de brandweer niet om gaat waar de patient meer baat bij heeft maar vooral gaat om waar de brandweer meer baat heeft. Je ziet dit soort fenomen alleen als beide partijen die elkaar omarmen falende organisaties zijn; het 'lamme helpt de blinde' principe. Als de brandweer een sterke, solide overheidsdienst was geweest hadden ze de minister van VWS een brief geschreven om de RAV Hollands Midden aan te manen zich aan de eisen te houden en desnoods de vergunning voor het ambulancezorgmonopolie in deze regio in te trekken waardoor een andere partij die het wel kan de kans krijgt.

Op zich is er niet veel mis mee als je binnen de veiligheidsregio je ongelukkige zusje (de RAV) een beetje wilt helpen. Je maakt ze dan wel duidelijk dat uitrukken voor reanimaties helemaal je taak niet is en je daarom eist dat de ambulancedienst minimaal voldoet aan alle wettelijke normen aangaande de ambulancezorg.

De brandweer is namelijk een overheidsdiesnt, de RAV is een marktpartij. Een overheidsdienst is er niet om vriendjes te blijven met een marktpartij. Je mag verwachten dat een overheidsdienst er is voor de burger en zich wenst te houden aan de Nederlandse wet en verwachten een marktpartij (RAV Hollands Midden) zich ook aan de Nederlandse wet gaat houden voor er sprake kan zijn dat de brandweer geld/tijd gaat besteden aan uitrukken voor de ambulancedienst.

Citaat van: oma link=msg=1452856 date=1476783818
Vetgedrukt is overschrijding landelijke norm

RAV Hollands Midden :

Alphen aan den Rijn 6% te laat
Bodegraven-Reeuwijk 10% te laat

Gouda 3% te laat
Hillegom 15% te laat
Kaag en Braassem 16% te laat

Katwijk 3% te laat
Krimpenerwaard 20% te laat
Leiden 2% te laat
Leiderdorp 2% te laat
Lisse 7% te laat
Nieuwkoop 15% te laat
Noordwijk 7% te laat

Noordwijkerhout 5% te laat
Oegstgeest 2% te laat
Teylingen 3% te laat
Voorschoten 4% te laat
Waddinxveen 6% te laat
Zoeterwoude 20% te laat
Zuidplas 10% te laat


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1027 Gepost op: 25 januari 2018, 12:52:55

rtvdordrecht
Gepubliceerd op 25 jan. 2018

Citaat
http://www.hartveilig.nl

http://www.rtvdordrecht.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1028 Gepost op: 25 januari 2018, 22:08:54
Tsjonge hij woont wel in een wijk met een hele hoge reanimatiedichtheid.  98uiye


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616