Water en olie

Auteur Topic: Water en olie  (gelezen 3405 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Gepost op: 14 april 2010, 18:00:33
Ik zag vandaag bij een viszaak dat de sprinklers recht boven de frituur waren geïnstalleerd. Is dat wel veilig? Ik herinner me iets over een steekvlam als je water op hete olie gooit omdat het bij die temperaturen onmiddellijk verdampende water de (brandende) olie meeneemt omhoog.




SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #1 Gepost op: 14 april 2010, 21:27:43
Ben zelf geen preventist, maar in mijn ogen is er iets niet goed daar..

Zoals de vele demo's die te zien zijn op youtube hier waar je goed door de overkapping kan zien wat het in een kleine ruimte doet:




Dan moeten we nog rekening houden met de hoeveelheid vet en water. In het filmpje is denk ik +/- 2 liter en bij de visboer zal het zeker meer zijn..


Hoor graag de preventisten over deze kwestie!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 14 april 2010, 22:40:16
Ik zag vandaag bij een viszaak dat de sprinklers recht boven de frituur waren geïnstalleerd. Is dat wel veilig? Ik herinner me iets over een steekvlam als je water op hete olie gooit omdat het bij die temperaturen onmiddellijk verdampende water de (brandende) olie meeneemt omhoog.

Je hebt speciale vet blus installaties  ;)


Zie: http://www.ansul.nl/index.cfm/go/R102/  :)


Kanarie

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 14 april 2010, 22:51:03
Dank je. Ik hoop dan dat ze behalve de rij sprinklers boven hun werkruimte ook die vetblussers in de afzuigkap hebben. Daar heb ik niet op gelet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 14 april 2010, 23:04:08
Ik zag vandaag bij een viszaak dat de sprinklers recht boven de frituur waren geïnstalleerd. Is dat wel veilig? Ik herinner me iets over een steekvlam als je water op hete olie gooit omdat het bij die temperaturen onmiddellijk verdampende water de (brandende) olie meeneemt omhoog.

Dank je. Ik hoop dan dat ze behalve de rij sprinklers boven hun werkruimte ook die vetblussers in de afzuigkap hebben. Daar heb ik niet op gelet.

Een sprinker wordt normaal alleen in een groot gebouw geinstalleerd of een winkelcentrum. Als je lokale patat boer op de hoek sprinklerkopjes heeft dan kan je er voor 99% van uitgaan dat dit een speciale installatie is voor het vet. :)


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #5 Gepost op: 15 april 2010, 16:02:32
Was ik ook niet mee bekend. Handig om te weten!