belediging.

Auteur Topic: belediging.  (gelezen 9831 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

P2000man

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
  • At work
Gepost op: 18 april 2010, 09:54:15
ik zat gister met een maat in de trein, en hij kreeg een verhitte discussie met een meid, die met haar voeten op de bank zat.
Ze scholden wat over en weer, waarna de meid aangaf dat ze aangifte ging doen van belediging.
nou ben ik toch wel benieuwd hoe die gang van zake zou zijn als zij idd aangifte zou gaan doen.
moet theo straks dan gehoord worden, en hoe gaat dat dan verder(rechttzaak?''weet ik veel''), en wat voor straf staat er voor belediging.
tis natuurlijk de vraag of ze het doet ofniet, maar ben zoizo benieuwd hoe het dan gaat.
Zij waren met zn 4e en wij met zn 2e, en die andere zijden ook dat ze zouden getuigen.

ben benieuwd




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 18 april 2010, 11:52:15
Belediging burgers onderling?

Interessante link:

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article921367.ece/Strafbare_belediging

Art. 1 grondwet zegt het e.e.a.  O0
Zolang het niet met rassen, discriminatie is...maar het is al snel in strijd met de grondwet, een aangifte tegen belediging. Want je hebt ook de vrijheid van meningsuiting.
Maar denk dat een agent e.e.a. wel wat beter kan toelichten.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #2 Gepost op: 18 april 2010, 12:30:46
Belediging van een burger is gewoon strafbaar:

Citaat
Artikel 266 Wetboek van Strafrecht
1.Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
2.Niet als eenvoudige belediging strafbaar zijn gedragingen die ertoe strekken een oordeel te geven over de behartiging van openbare belangen, en die er niet op zijn gericht ook in ander opzicht of zwaarder te grieven dan uit die strekking voortvloeit.

Er is in dat opzicht dus geen verschil met belediging van een ambtenaar (daarop staat enkel een hogere maximumstraf).

Zolang het niet met rassen, discriminatie is...maar het is al snel in strijd met de grondwet, een aangifte tegen belediging. Want je hebt ook de vrijheid van meningsuiting.

Nou, de vrijheid van meningsuiting is ook niet onbeperkt. De Grondwet spreekt van vrijheid van meningsuiting "behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet". En wat zegt de wet - in dit geval het Wetboek van Strafrecht - : je mag niet beledigen. Een aangifte van belediging is daarom niet erg snel in strijd met de Grondwet.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2010, 12:36:27
Nou ten eerste: de identiteit van je vriend is niet bekend (bij de politie), echter weten we nu dat hij Theo heet..... Dus das alvast handig ;)
Vaak zeggen mensen dat ze aangifte gaan doen, en doen ze dat uiteindelijk toch niet dus ik zou me niet zo'n zorgen maken.

Verder staat er op belediging niet een hele hoge straf. (zie bovenstaande post).
Even ervanuitgaande dat hij wel vervolgd zou worden: Het ligt er dan aan wat hij gezegd heeft, en als het de eerste keer is, dan is een boete de meest waarschijnlijke straf.


Voordat de discussie over het "Ik vind jou een... " en "wat ik vind mag ik zeggen" verhaal weer begint: Dat mag dus niet, als je daarmee beledigd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2010, 12:38:42
Nou, de vrijheid van meningsuiting is ook niet onbeperkt. De Grondwet spreekt van vrijheid van meningsuiting "behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet". En wat zegt de wet - in dit geval het Wetboek van Strafrecht - : je mag niet beledigen. Een aangifte van belediging is daarom niet erg snel in strijd met de Grondwet.

Ben het grotendeels met je eens, behalve dat laatste. Ik mag over jou zeggen wat ik wil. Dat kan jij als beledigend ervaren, maar ik kan dat heel anders zien. Belediging heb je natuurlijk in diverse vormen. Ernstige (rassen, discriminatie, stalking, kwetsende plaatjes etc) en ''het gewone schelden''.  Weet natuurlijk niet wat er is voorgevallen in het verhaal van de TS, maar ze zien je al aankomen op het bureau...

''Meneer agent, ik ben uitgemaakt voor *****.....ik wil hier aangifte van doen''.  ::)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 18 april 2010, 12:40:01
Voordat de discussie over het "Ik vind jou een... " en "wat ik vind mag ik zeggen" verhaal weer begint: Dat mag dus niet, als je daarmee beledigd.

Te laat!  :-X ;D

Want wie bepaalt wat beledigend is? Dan hebben we het toch gewoon over een meningsverschil, geen belediging?  ???


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 18 april 2010, 12:49:07
De volgende gevallen zijn afzonderlijk strafbaar gesteld in artikel 267:

    * belediging van een openbare instelling
    * belediging van een ambtenaar tijdens of wegens de rechtmatige uitoefening van zijn functie: de Hoge Raad heeft op 22 september 2009 geoordeeld dat uitlatingen van de woorden "sukkels", "klootzakken", "loosers" en "kankerlijers" tegenover het openbaar gezag onder omstandigheden beledigend en dus strafbaar zijn (zie HR 22 september 2009, LJN BI5623).
    * belediging van een lid van de regering van een bevriende staat.

Belediging van de Koning(in) en directe familie, ook bekend als majesteitsschennis, is strafbaar via artikelen 111-113 WvS.

Gewone belediging is alleen strafbaar als het slachtoffer een klacht indient.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belediging


Red, je hebt gelijk. Maar dan nog moet bepaald worden of het s.o. hierin gelijk krijgt. Overigens las ik net ook iets interessants, over aanpassingen in de wet mogelijk maken, omdat momenteel te vaak misbruik wordt gemaakt van deze vorm van aangifte. Mensen gebruiken het ''om een ander de mond te snoeren''. Interessante materie, dat dan weer wel!  O0


P2000man

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
  • At work
Reactie #7 Gepost op: 18 april 2010, 13:07:29
hij heb gezegd dat het een achterlijk wijf is.

Maargoed ''Mocht ze aangifte doen, dan en ze weten wie je bent, dan wordt je dus uitgenodigd als verdachte, en dus moet je op het bureau komen??
Dan wordt er neem ik aan naar zijn kant van het verhaal geluisterd, en mag die daarna gewoon weer naar huis zeg maar? en wordt er dan bij het OM onderzocht of dit zaak waardig is of hoe gaat dat?
en dan mag je voorkomen en krijg je je straf te horen?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #8 Gepost op: 18 april 2010, 13:37:41
hij heb gezegd dat het een achterlijk wijf is.

Maargoed ''Mocht ze aangifte doen, dan en ze weten wie je bent, dan wordt je dus uitgenodigd als verdachte, en dus moet je op het bureau komen??
Dan wordt er neem ik aan naar zijn kant van het verhaal geluisterd, en mag die daarna gewoon weer naar huis zeg maar? en wordt er dan bij het OM onderzocht of dit zaak waardig is of hoe gaat dat?
en dan mag je voorkomen en krijg je je straf te horen?


Hij zal dan inderdaad ontboden worden, hij zal worden verhoord, en er zal overleg zijn met justitie, en dan mag hij gewoon weer naar huis. Hij krijgt dan of meteen, of later te horen of hij een boete krijgt of voor moet komen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #9 Gepost op: 18 april 2010, 13:43:16
geloof me, als ik zo de zaken bij ons hier in de regio zie, dan zal een mondelinge belediging als achterlijk wijf, het ronde archief ingaan als er al een aangifte van wordt gedaan...

Griz denkt dat de soep niet zo heet gegeten wordt dan als ie wordt opgediend
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....