drenkeling & zuurstoftoediening

Auteur Topic: drenkeling & zuurstoftoediening  (gelezen 3957 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 18 april 2010, 11:09:30
Hoekse KNRM'ers gecertificeerd voor zuurstoftoediening
Hoek van Holland, zaterdag 17 april 2010
KNRM reddingstation Hoek van Holland is tezamen met de Harlinger KNRM'ers de eerste twee reddingstations in Nederland die compleet uitvaren met DAN gecertificeerde redders. Dat men drenkelingen zo spoedig mogelijk van zuurstof moet voorzien is niet nieuw, om de angst voor eerste hulp met zuurstof weg te nemen heeft de KNRM besloten om alle ruim duizend KNRM vrijwilligers op te leiden voor zuurstoftoediening volgens de DAN methode. 24 maart was de laatste cursus en donderdag 15 april werden de certificaten door  KNRM ehbo+ instructeurs uitgereikt aan de aanwezige bemanning.
Ron Zegers, opstapper van de KNRM reddingboot "Jeanine Parqui" in Hoek van Holland  en een van de kerninstructeurs Onderkoeling en Verdrinking bij de KNRM,  is trots op het resultaat. Samen met Marica van der Wel en Ina Eeksteen, bekend van de Hoekse EHBO als docenten met een hart voor de KNRM redders, hebben zij de DAN cursus uitgedragen en met Ron zowel schriftelijk als praktisch het "DAN Aquatic Oxygen First Aid Provider" examen afgenomen.
De KNRM kerndocenten EHBO zijn vrijwillig al jaren actief bezig om een effectieve cursus onderkoeling en verdrinking samen te stellen voor waterredders in de praktijk. De afgelopen 4 jaar hebben de KNRM kerndocenten de KNRM EHBO instructeurs opgeleid in alles wat met eerste hulp aan onderkoeling en (bijna) verdrinking slachtoffers te maken heeft. Kerndocent Prof. Joost Bierens heeft met het oranje kruis en de reanimatieraad overeenstemming bereikt over de aangepaste eerste hulp aan drenkelingen zoals door de KNRM word gedoceerd. Kerndocente Dr. Els Knaapen heeft bij DAN Europe gezorgd voor certificering van KNRM'ers volgens DAN richtlijnen.
 O0




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 18 april 2010, 11:15:45
Kunnen al die nieuws berichten avn jou niet gewoon in het nieuwstopic ???

Ik vind het nou niet bepaald een nieuw topic waard...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 18 april 2010, 14:27:55
wij hebben al sinds 2004 dat diploma, alle reddingsbrigades en de KNRM leden buitelden over ons heen wat een onzin dat was.

Nu de KNRM het eindelijk ook in gaan voeren (beter laat dan nooit) is het wel geweldig natuurlijk en "breaking news"!!





En dit jaar nemen we ook weer  (een afvaardiging, niet iedereen kwam 2e paasdag even goed uit) onze DAN First Responder diploma in ontvangst.






Maar het siert de KNRM dat ze niet vast houdt aan verouderde standpunten maar in staat is soepel een draai van 180 graden te maken.  O0

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 19 april 2010, 09:21:49
tja,  Lindegas therapeutics heeft de Zuurstofsets voor alle KNRM stations geleverd,  In totaal 50 sets, met 100 LIVLINE cilinders

de KNRM heeft een aanpassing gedaan aan de LIVLINE sets, door twee LIV-cilinders in deze explorer koffers 5117 in de internationele kleur van emergency oxygen koffers en tassen (RAL 6024)



Ik heb ergens nog een foto van het KNRM interieur,  die is iets anders dan de bovenstaande foto..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 19 april 2010, 12:28:19
Ik zie ambuballonnen. Petje af, want in de praktijk is dat een hele uitdaging op een kleine RIB. Wij zijn na negatieve ervaringen hiermee tijdens een reanimatie in onze toch meer dan gemiddell ruime RIB overgestapt op een MTV.

Heb je ook dezelfde capaciteit (meer nog) als die twee flessen met een constant flow.

50 sets = alle boten?

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #5 Gepost op: 19 april 2010, 12:47:45
Ik denk niet de atlantic die vanaf het strand varen, maar daar in de unimog.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 19 april 2010, 14:16:05
Ik zie ambuballonnen. Petje af, want in de praktijk is dat een hele uitdaging op een kleine RIB. Wij zijn na negatieve ervaringen hiermee tijdens een reanimatie in onze toch meer dan gemiddell ruime RIB overgestapt op een MTV.

Heb je ook dezelfde capaciteit (meer nog) als die twee flessen met een constant flow.

50 sets = alle boten?

Henk

Waar zie jij ambu-ballonnen ?,  Wat jij ziet zijn non-rebreather maskers, de KNRM beademd nog niet met beademingsballonnen, en ook nog niet met een MTV..

Je hebt gelijk een met een MTV doe je net zo lang, met 1 cilinder, dan met twee cilinders op 15 liter per minuut...  
Een MTV of demand met gekoppelde ballon, werkt veel beter..
Ik heb in opdracht van de KNRM, en Lindegas een review op de leerstof van de KNRM gedaan. En dat ziet er goed uit, echter zit precies op het aquatic niveau van DAN.  en niet op de DFR of Advanced Oxygen Niveau..

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaring met ballonbeademing, hebben jullie dan geen flexibele tube gebruikt tussen ballon en masker.. Want in kleine ruimtes, en in een rib is dat wel noodzakelijk..  Een MTV rechtstreeks op het beademingsmaskers is dan ook niet de meest handige optie..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #7 Gepost op: 19 april 2010, 14:56:30
Scheveningen heeft afgelopen week nog gebruik gemaakt van de zuurstoftoediening:

http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/scheveningen/06reddingrapporten/?TheArticle=14583&hm=3

 O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 19 april 2010, 15:06:34
Peter, nu je het zegt, als ik heel goed kijk heb je gelijk... Ik was er vanuit gegaan dat "DAN Aquatic Oxygen First Aid Provider" gelijk stond aan de advanced oxygen provider, maar kennelijk is dit weer een andere training.

We hebben een flexibele tube tussen de ballon en het masker gebruikt, maar bij flinke golfslag valt het niet mee om de goede seal te houden, er zijn vaak nog andere omstandigheden die zich bij annie niet voordoen die het er niet makkelijker op maken. We hebben ook al een reanimatie gehad met de MTV en dat was met de ballon vergeleken een "koud kustje". We hebben nog steeds twee ballonnen bij ons, kind en volwassene en bijbehorende maskers. We kunnen zo meerdere patienten tegelijk zuurstof geven, alleen niet zo lang (Kort eigenlijk) of bij één patient kiezen: MTV met ballon, ballon op de freeflow en alleen de MTV. Voordeel van de ballon is dat je door kunt gaan met gewone beademing als je zuurstof op is, de MTV stopt gewoon.
Henk

Waar zie jij ambu-ballonnen ?,  Wat jij ziet zijn non-rebreather maskers, de KNRM beademd nog niet met beademingsballonnen, en ook nog niet met een MTV..

Je hebt gelijk een met een MTV doe je net zo lang, met 1 cilinder, dan met twee cilinders op 15 liter per minuut...  
Een MTV of demand met gekoppelde ballon, werkt veel beter..
Ik heb in opdracht van de KNRM, en Lindegas een review op de leerstof van de KNRM gedaan. En dat ziet er goed uit, echter zit precies op het aquatic niveau van DAN.  en niet op de DFR of Advanced Oxygen Niveau..

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaring met ballonbeademing, hebben jullie dan geen flexibele tube gebruikt tussen ballon en masker.. Want in kleine ruimtes, en in een rib is dat wel noodzakelijk..  Een MTV rechtstreeks op het beademingsmaskers is dan ook niet de meest handige optie..



Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 19 april 2010, 15:28:15
de DAN Aquatic training behelst uitsluitend free flow bij drenkelingen en reanimatie en onwelwordingen en combinatie gebruik met een AED.

De DAN Oxygen Provider komt extra training bij voor duikers, en gebruik van demand systemen,

de DAN Advanced Oxygen Provider behelst allle bovenstaande technieken, plus MTV en ballon beademing..  echter wel in een relatieve  summiere vorm.. en is wat mij betreft voldoende als een herhalingstraining voor alle technieken..

Ik vind de DAN en DAN advanced training op gebied van langdurige reding, en toepassing voor veel doelgroepen te veel stof.. Maar als First Responder training op ILS niveau te mager...

Ballonbeademing en MTV beademing wil je dat goed doen, kan je niet af met 1keer per jaar een training volgen..  Dat moet je regelmatiger beoefenen, wil je de vaardigheid behouden en kunnen toepassen in complexere reanimatie gevalle, waarbij AED, complexere omgevingsfactoren ook een rol spelen, of waarbij een patient getransporteerd moet worden, zijnde niet reguliere ambulancezorg..
Het is nu ook niet weer een techniek waarvoor je ambupleeg of een anaestesist moet zijn, maar het vergt wel wat meer oefening dan 1x per jaar trainingen..

Maar goed.  De KNRM, en diverse Reddingsbrigades, Hoge en MedicalRescue.NL, veel brandweer organisaties, en heel veel complexere industrie, labaratoria, hebben steeds vaker medicinale zuurstof uitrusting tot hun beschikking.. En dit wordt steeds meer een gemeengoed..  

Diverse reddingsbrigades huren ook zelfstandig via Lindegas therapeutics zuurstof sets..  Wel zie ik dat er veel misverstanden over aanschaf en huren van sets..
Ik zie ook nog steeds zuurstof sets, pin-index of bullnose met losse reduceren, die niet jaarlijks gekeurd worden..  De DAN sets die in sommige plekken in nederland aangeboden worden met eigendoms cilinders en losse reduceren zijn gewoon weg gegooig geld..

En de sprookjes die door sommige leveranciers en sommige "deskundigen" er op na houden.. de tranen schieten in je ogen...