Grijp jij in? / The bystander effect

Auteur Topic: Grijp jij in? / The bystander effect  (gelezen 22816 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Op de foto's zie je toch (gelukkig) meerdere mensen actie ondernemen. Uiteraard de man in het wit, maar ook iemand die een ladder heeft gehaald, iemand die vanuit een boot de drenkeling vast komt houden en iemand heeft 112 gebeld, wat ook een vorm van hulp is. Alleen is die sprong van die man in het wit misschien minder handig. Het gaat gelukkig goed, maar onder het wateroppervlak ligt in de grachten echt veel (scherpe en harde) zooi. Mocht iemand die dit leest een keer in dezelfde situatie belanden, kies dan (als het kan) een bootje o.i.d. om je van daaruit langzaam in het water te laten zakken.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Wat zou jij doen?

Ik weet vanmezelf dat ik, als ik persoonlijk van plan ben altijd te handelen, echter dat weet je pas zeker als je ooit in een dergelijke situatie terecht bent gekomen. Dan weet je pas echt hoe je reageerd door stress, omstanders, spanning, emoties etc.

Ik denk dat dit voor iedereen op gaat die nog niet in een dergelijke situatie terecht is gekomen.. Voor mij wel ;)


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Alleen is die sprong van die man in het wit misschien minder handig. Het gaat gelukkig goed, maar onder het wateroppervlak ligt in de grachten echt veel (scherpe en harde) zooi. Mocht iemand die dit leest een keer in dezelfde situatie belanden, kies dan (als het kan) een bootje o.i.d. om je van daaruit langzaam in het water te laten zakken.
Ik kan me nog van zwemles herinneren dat daar ook een speciale sprong voor was, zodat je zo min mogelijk de diepte in gaat, moest er meteen aan denken bij die sprong.


Jort

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Jij bedoelt de hurksprong met die sprong blijft je hoofd boven water.
Alleen zou ik in de Amsterdamse grachten niet springen je weet nooit wat er in het water ligt namelijk.
Doe jij maar normaal, ik doe al gek genoeg!!!


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Martien maakt zich drukker om zijn camera en andere apparatuur dan om het leven van het slachtoffer. Ik meende me dat al te herinneren uit het interview wat hij aan Hart van Nederland gaf op woensdag. heb het nog even opgezocht: http://www.hartvannederland.nl/nederland/noord-holland/2010/eric-redt-amerikaan-uit-gracht/

Op ongeveer 1:15 geeft hij aan dat hij "natuurlijk een tas bij me en een dure camera..."

Het slachtoffer was minder belangrijk dan de camera.....

Ik kan er niet echt goede woorden voor vinden hoe ik over deze man denk, zonder een belediging te plaatsen...

Zielig gewoon...... (en dan hou ik het hier op het forum netjes ;) )


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Aan zn stem te horen probeerd hij een excuus te verzinnen (zn dure camera) maar die kerel moet zich schamen. Toen de vraag gesteld werd of hij ook erin zou springen moest hij nog erover nadenken ook  :-X
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Martien maakt zich drukker om zijn camera en andere apparatuur dan om het leven van het slachtoffer. Ik meende me dat al te herinneren uit het interview wat hij aan Hart van Nederland gaf op woensdag. heb het nog even opgezocht: http://www.hartvannederland.nl/nederland/noord-holland/2010/eric-redt-amerikaan-uit-gracht/

Op ongeveer 1:15 geeft hij aan dat hij "natuurlijk een tas bij me en een dure camera..."

Het slachtoffer was minder belangrijk dan de camera.....

Ik kan er niet echt goede woorden voor vinden hoe ik over deze man denk, zonder een belediging te plaatsen...

Zielig gewoon...... (en dan hou ik het hier op het forum netjes ;) )


Uit ook even je woede over alle anderen die gewoon langs de kant en op het bruggetje met hun armen over elkaar op de railing staan te leunen? Dan heeft niet alleen de fotograaf het fout gedaan :|

Ik merk aan hem dat die niet echt wist wat te doen, goed, dat kan, en dat die de volgende keer misschien wel zal handelen.. Zijn tas met dure spullen is voor hem misschien 1 van de redenen om niet te springen, er zijn mensen die voor minder niet durven te springen denk ik..

En daarbij vind niemand het kunnen dat de foto's zijn gemaakt, maar iedereen wilt ze maar al te graag zien en afnemen.. Zoals altijd ::)

Aan zn stem te horen probeerd hij een excuus te verzinnen (zn dure camera) maar die kerel moet zich schamen. Toen de vraag gesteld werd of hij ook erin zou springen moest hij nog erover nadenken ook  :-X

Je moet eerst in zo'n situatie terecht komen eer je kan oordelen of je springen of niet, jij kan nu ja zeggen maar als het eropaan komt ook aan de kant blijven staan, en als het je daarna gevraagd wordt of je de volgende keer wel zou springen zou je vast en zeker ook twijfelen..


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Ik vind eigenlijk wel dat iedereen zich een beetje bij zijn werk moet houden;) Als politie agent kies je ook voor de dief terwijl je ook een vuilnisbak had kunnen blussen. De fotograaf doet ook zijn werk(ook al is het misschien een hobbyfotograaf). Hij maakt er een foto van. Door deze foto's zullen andere mensen de volgende keer misschien minder snel aarzelen om iemand uit het water te redden! Dus waarschijnlijk draagt hij zo toch nog een goed steentje bij aan het leven van mensen!


Ik was eerlijk zelf ook niet zo in het water gesprongen. Als ik was gegaan was ik via een trap of bootje gegaan. Als je als EHBO-er in het water springt om iemand er uit te halen kun in de meeste gevallen die persoon op de kade geen eerste hulp meer verlenen. Van de 50 mensen om hem heen is vast iemand die beter kan zwemmen. Liever dat iemand in het water springt die daar goed in is... Dan dat je straks 2 slachtoffers hebt!
Zo was er toch ook een bekend spreekwoord. Schoenmaker houdt u bij uw leest?


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Je hebt ook nog een wettelijke bepaling dat je niet iemand in hulpeloze toestand mag achterlaten dacht ik....Natuurlijk was hij niet de enige die niets deed om een mensenleven te redden.
Het blijft natuurlijk raar dat iemand zijn privé belangen boven een mensenleven stelt, dit heeft naar mijn idee niets te maken met het "Schoenmaker blijf bij je leest" verhaal.
Je bent bovenal mens, en als mens laat je niet iemand verdrinken terwijl je foto's staat te maken. (ik in ieder geval niet).


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Je bent bovenal mens

Klopt, miljoenen, miljarden mensen die allemaal verschillend zijn en allemaal anders reageren op diverse gebeurtenissen