Grijp jij in? / The bystander effect

Auteur Topic: Grijp jij in? / The bystander effect  (gelezen 22815 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen.. misschien herkennen mensen dit meer: als je daar met een ambu aan zou komen als ambu verpleegkundige. en er staan idd 50 mensen te kijken en niemand doet wat.... Zal de ambu pleeg er ook niet zo inspringen. Hij zou misschien wel zijn best doen om hem eruit te halen. maar niet door er zelf in te springen! Zo zou ik het in ieder geval doen!
Even buiten de discussie om: Ik vind tevens dat hij als fotograaf goede foto's heeft gemaakt

Je hebt ook nog een wettelijke bepaling dat je niet iemand in hulpeloze toestand mag achterlaten dacht ik....Natuurlijk was hij niet de enige die niets deed om een mensenleven te redden.
Ja. die is hier al eerder opgenoemd. Maar doen wat je kunt! voor sommigen is dat 112 bellen. voor anderen er in springen, en voor anderen de man later op de kant helpen!


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Ik blijf er bij dat deze man TE ver is gegaan in het maken van de foto's van een in doodsnood verkerend medemens. Blijkbaar ben ik dan van een zeldzame soort, maar ik had de boel de boel gelaten en was die man gaan helpen, op welke wijze dan ook. Had in ieder geval niet de plaatjes boven het mensenleven gesteld....

En ja, ik ben ook incident fotograaf voor hobby. Ben al een aantal malen bij incidenten als EHBO'er opgetreden ipv fotograaf. Kan me dus in de situatie van woensdag verplaatsen.


guest6532

  • Gast
Hoe zouden jullie dan handelen als je te water gaat? 50 man staat aan de kant te turen.

1) Hurksprong zoals al eerder vermeld in dit topic
2) Probleem: Fietsen/boodschappenkarretjes in de grachten? Je wil niet weten wat er in die grachten ligt. Als je vanaf de kant springt zul je sowieso het risico lopen om ergens aan vast te komen zitten.
3) Het water uit? (de ladder/boot in dit geval)
(4) Nazorg voor zowel de redder áls het slachtoffer? Op de foto's is te zien dat de redder met zeiknatte kleren gewoon over straat loopt.)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Hoe zouden jullie dan handelen als je te water gaat? 50 man staat aan de kant te turen.

1) Hurksprong zoals al eerder vermeld in dit topic
2) Probleem: Fietsen/boodschappenkarretjes in de grachten? Je wil niet weten wat er in die grachten ligt. Als je vanaf de kant springt zul je sowieso het risico lopen om ergens aan vast te komen zitten.
3) Het water uit? (de ladder/boot in dit geval)
(4) Nazorg voor zowel de redder áls het slachtoffer? Op de foto's is te zien dat de redder met zeiknatte kleren gewoon over straat loopt.)

Mwoa, het was die dag een graadje of 20 buiten ... Echt snel afkoelen valt dus ook wel mee ....
Gezien de lokatie waar de man op het bootje en uit het water word gehaald had je er via die weg in kunnen gaan .... Gemiddelde diepte in de gracht is toch 1.5 / 2 meter ... Moet je toch een beste fiets hebben ....

Maar goed, het gaat weer op z'n Nederlands ... Evalueren, Evalueren en we sluiten af met ''met de kennis van nu, hadden we het toen anders opgelost''

We heffen het glas, we doen een plas en alles blijft zoals het was.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #44 Gepost op: 25 april 2010, 23:40:39
&feature=player_embedded

Schitterend de huidige technologie...


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #45 Gepost op: 25 april 2010, 23:44:38
Zult soort interactieve billboards helpen denk ik enorm! Hulde dat dit gebeurd.

En ja, ik grijp in


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #46 Gepost op: 25 april 2010, 23:50:30
Als zou het m.i. pas écht een geslaagde actie zijn als je echt iets kon doen..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #47 Gepost op: 26 april 2010, 00:07:15
Zal voor de kenner wel duidelijk zijn, maar het is het Rembrandtplein in Amsterdam Centrum.


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #48 Gepost op: 26 april 2010, 09:40:34
Nice O0


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #49 Gepost op: 26 april 2010, 12:34:01
Inderdaad, een super goede actie! Ik hoop dat dat de mensen een beetje confronteerd.  O0
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl