Mooie inzetfoto's

Auteur Topic: Mooie inzetfoto's  (gelezen 683812 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #730 Gepost op: 24 november 2009, 09:43:03
De rechter ook niet...

haha daar heb je gelijk in  :D


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #731 Gepost op: 24 november 2009, 10:19:44
Veel foto's kunnen rechter.. En ligt er maar net aan hoe mensen er naar kijken, niet iedereen kijkt zoals Kolkkie en mij en andere, fotografisch naar een foto.. Ikzelf zie graag ook een rechte horizon..

Helaas heeft iedereen een andere mening over eigen foto's en 'mooi'  ;)

Doe maar niet, met de foto's van die brand is op de horizon na niks mis mee ;)

Ik kijk er, zoals Timmos al zei,  denk ik met wat andere ogen naar dan andere mensen. Ik zie soms ook foto's in de krant staan waar mijn tenen krom van gaan staan. Ik doe zelf weinig aan HV-fotografie, ik hou me meer bezig met sport, landschappen, klein beetje architectuur en af en toe wat band-fotografie.
Ik kijk daarom ook heel anders naar foto's.

Natuurlijk is een mening over een foto erg subjectief. De een vind dit mooi en de ander vind het andere weer mooi.
De bijgewerkte foto zou ik overigens in kleur houden. De zw/w omzetting komt mij niet zo prettig over (te flets), al moet ik zeggen dat ik nu op mijn laptop zit te tikken.

Ik zal trouwens eens aangeven waar ik fototechnisch op let:

- de gulde snede = compositie (al kan centraal soms ook erg mooi zijn)
- belichting
- contrast
- verzadiging
- achtergrond (een slechte achtergrond kan een hele mooie foto verpesten)
- hoeveelheid voorwerpen op een foto (teveel maakt vaak erg onrustig)
- horizon recht
- kijklijn (maakt een foto erg prettig)
- details (geen takken in de weg, geen sensorvlekken enz.)

Natuurlijk komt er ook een hoop gevoel bij kijken. Een foto kan technisch gezien uitstekend zijn, maar toch kan je het niets vinden omdat je gevoel vind dat het niets is.
Ik zal vanmiddag de foto van Phase eens beoordelen zoals ik het op fotofora doe om eens een kijkje te geven in mijn manier van kijken ;).
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #732 Gepost op: 24 november 2009, 16:43:24


Zoals beloofd :) Voor ik los ga branden, nog even een vraag. Wat heb je allemaal al aan deze foto bewerkt? Ik heb het gevoel dat je deels een zw/w omzetting hebt gedaan en de politiewagen en middenberm in kleur hebt gelaten. Correct me when I'm wrong.

Ik schrijf het even op in de vorm van mijn gedachte en de manier waarop ik een foto 'lees'. Een wat langer verhaal, maar misschien wat beter te begrijpen dan de wat kortere antwoorden die ik op fotofora geef.
 
Mijn eerste gedachte is dat de foto erg donker is. Het middelste stuk van de lucht lijkt wat overbelicht te zijn (kan je ook niet veel aan doen), terwijl de rest van de foto erg duister overkomt.
De volgende keer toch iets meer op je belichting letten. Ik zou de camera op wat overbelichten zetten om zo de rest van de omgeving ook wat lichter te krijgen. Mocht je de volgende keer zoiets tegenkomen, kijk dan maar eens naar het verschil in sluitertijd tussen de lucht en het voorwerp wat je op de foto zet. Daar kan een enorm verschil tussen zitten. Pas je belichting dan daar op aan, al blijft het goed belichten van een foto soms erg moeilijk.

De foto oogt verder vrij flets. De wagen zelf, maar ook de omgeving. Mocht je de omgeving zw/w hebben gemaakt, dan doet het de foto geen goed. Er mag van mij wel iets meer pit in. Het zwarte maakt het alleen maar fletser.

Wat compositie betreft, deze had wat sterker gekund. Je mist nu het achterste deel van de wagen (gaf je zelf ook aan), waardoor het geheel er toch wel afgesneden uitziet. De horizon staat overigens ook heel erg scheef, vooral met zoveel palen op de foto is het erg irritant.
De palen en vele auto's maken de achtergrond en omgeving erg druk.
Het was denk ik beter geweest om even te wachten totdat die rij auto's weg waren. Dan had je een tikkeltje meer rust gehad in de foto, de auto die eraan komt zou dan nog niet zo dichtbij zijn geweest.
Je had overigens ook voor een wat lager standpunt kunnen kiezen, dan heb je de foto's verstopt achter de politiewagen.

De kijklijn is niet echt fijn. Ik kijk nu eerst naar een politiewagen. Daarna wordt ik meegevoerd met de lijn van de middenberm. Daar is het vrij druk met 2 verkeersborden en nog een half verstopte politiewagen. Vervolgens eindig in bij 2 koplampen van een aankomende auto.
Als voorbeeld hoe het wel fijn was geweest: was wat verder gelopen zodat je een stuk voorbij de achterste politiewagen was (ik denk nog voorbij het verkeersbord wat je rechts in de verte ziet staan). Had ze dan op de foto gezet. Je ziet dan meteen de wagens van voren (de voorste van nu zal wel verstopt zijn achter de borden).
De weg loopt zo te zien in een bocht en door slim gebruik te maken van de middenberm, kan je de kijkers meetrekken naar de politiewagens zodat de aandacht daarop blijft hangen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en wat mee kunt. Als je vragen hebt, neem dan maar contact met me op via PB/MSN.

Op deze manier kijk ik dus naar foto's. Zowel op fotofora als hier.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #733 Gepost op: 24 november 2009, 20:41:02
Zoals beloofd :) Voor ik los ga branden, nog even een vraag. Wat heb je allemaal al aan deze foto bewerkt? Ik heb het gevoel dat je deels een zw/w omzetting hebt gedaan en de politiewagen en middenberm in kleur hebt gelaten. Correct me when I'm wrong.

Ik schrijf het even op in de vorm van mijn gedachte en de manier waarop ik een foto 'lees'. Een wat langer verhaal, maar misschien wat beter te begrijpen dan de wat kortere antwoorden die ik op fotofora geef.
 
Mijn eerste gedachte is dat de foto erg donker is. Het middelste stuk van de lucht lijkt wat overbelicht te zijn (kan je ook niet veel aan doen), terwijl de rest van de foto erg duister overkomt.
De volgende keer toch iets meer op je belichting letten. Ik zou de camera op wat overbelichten zetten om zo de rest van de omgeving ook wat lichter te krijgen. Mocht je de volgende keer zoiets tegenkomen, kijk dan maar eens naar het verschil in sluitertijd tussen de lucht en het voorwerp wat je op de foto zet. Daar kan een enorm verschil tussen zitten. Pas je belichting dan daar op aan, al blijft het goed belichten van een foto soms erg moeilijk.

De foto oogt verder vrij flets. De wagen zelf, maar ook de omgeving. Mocht je de omgeving zw/w hebben gemaakt, dan doet het de foto geen goed. Er mag van mij wel iets meer pit in. Het zwarte maakt het alleen maar fletser.

Wat compositie betreft, deze had wat sterker gekund. Je mist nu het achterste deel van de wagen (gaf je zelf ook aan), waardoor het geheel er toch wel afgesneden uitziet. De horizon staat overigens ook heel erg scheef, vooral met zoveel palen op de foto is het erg irritant.
De palen en vele auto's maken de achtergrond en omgeving erg druk.
Het was denk ik beter geweest om even te wachten totdat die rij auto's weg waren. Dan had je een tikkeltje meer rust gehad in de foto, de auto die eraan komt zou dan nog niet zo dichtbij zijn geweest.
Je had overigens ook voor een wat lager standpunt kunnen kiezen, dan heb je de foto's verstopt achter de politiewagen.

De kijklijn is niet echt fijn. Ik kijk nu eerst naar een politiewagen. Daarna wordt ik meegevoerd met de lijn van de middenberm. Daar is het vrij druk met 2 verkeersborden en nog een half verstopte politiewagen. Vervolgens eindig in bij 2 koplampen van een aankomende auto.
Als voorbeeld hoe het wel fijn was geweest: was wat verder gelopen zodat je een stuk voorbij de achterste politiewagen was (ik denk nog voorbij het verkeersbord wat je rechts in de verte ziet staan). Had ze dan op de foto gezet. Je ziet dan meteen de wagens van voren (de voorste van nu zal wel verstopt zijn achter de borden).
De weg loopt zo te zien in een bocht en door slim gebruik te maken van de middenberm, kan je de kijkers meetrekken naar de politiewagens zodat de aandacht daarop blijft hangen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en wat mee kunt. Als je vragen hebt, neem dan maar contact met me op via PB/MSN.

Op deze manier kijk ik dus naar foto's. Zowel op fotofora als hier.

Leuk om zo te zien hoe anderen over bijv. deze foto denken  ;)

Dit was het origineel:


Dus ik had inderdaad de middenberm + politieauto's in kleur gelaten de rest in zw

Inderdaad valt de verste politieauto weg achter alle bebording maar ben expres niet die kant op gelopen omdat de slachtoffers in de linker wagen zaten bij te komen van een ongeval.

Belichting; door de ondergaande zon was het verschil tussen onder en boven nóg even iets erger dan op een normale dag met diffuus licht. Het is inderdaad altijd moeilijk om de perfecte combinatie te vinden mbt de onder/over belichting.

Citaat
Je had overigens ook voor een wat lager standpunt kunnen kiezen
Ik denk dat je dan juist nóg meer last hebt van de lucht?

_

In ieder geval bedankt voor deze leerzame beoordeling! ik ga er zeker wat mee doen  ;)


Alwin

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #734 Gepost op: 24 november 2009, 21:11:06
Heb deze 2 bewerkt (oa horizon). Op en aanmerkingen zijn welkom.





1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #735 Gepost op: 24 november 2009, 21:27:45
Heb je die laatste gecropt? Want die is behoorlijk bagger van kwaliteit.


Alwin

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #736 Gepost op: 24 november 2009, 21:30:46
Heb je die laatste gecropt? Want die is behoorlijk bagger van kwaliteit.


Ik heb geprobeerd om de foto helderder te maken , waarschijnlijk was het net iets te veel van het goede.

Dit is het orgineel waar alleen de horizon is aangepast.



Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #737 Gepost op: 24 november 2009, 21:55:12
Belichting; door de ondergaande zon was het verschil tussen onder en boven nóg even iets erger dan op een normale dag met diffuus licht. Het is inderdaad altijd moeilijk om de perfecte combinatie te vinden mbt de onder/over belichting.

Ik denk dat je dan juist nóg meer last hebt van de lucht?

In ieder geval bedankt voor deze leerzame beoordeling! ik ga er zeker wat mee doen  ;)

De camera is eigenlijk maar een dom ding. Hij 'denkt' in het grijs. Aan de hand van dat grijze maakt de camera de foto.
De lucht die je op de foto hebt ziet de camera als een wit vlak, dus veel lichter dan het grijze vlak waar die in 'denkt'. De camera zal dus gaan onderbelichten om op dat grijze vlak uit te komen. Alles in de omgeving wat donkerder is, zal dus automatisch erg donker worden.
Om dat te voorkomen geef je de camera de opdracht om te gaan overbelichten zodat het goed gaat met de belichting van de foto. In dit geval zou de politiewagen en de bosjes er omheen lichter zijn geworden.

In het donker geldt dit andersom. Als je een echt zwart vlak hebt, zal de camera dat proberen te overbelichten om weer op dat grijze vlak uit te komen. Je foto's zullen dan te licht worden. In dit geval is het dus de bedoeling dat je wat gaat onderbelichten om zwart ook echt zwart te houden.
In feite hou je de camera dus voor de gek.

Je zou wel per situatie moeten bekijken hoeveel je over- of onderbelicht. Geen situatie is hetzelfde. Soms heb je al voldoende aan 1/3 stop overbelichten, soms moet je wel 1 hele stop overbelichten om tot een goed belichte plaat te komen.

Let trouwens tijdens het fotograferen goed op je histogram. Wanneer deze keurig in het midden zit, heb je een goed belichte foto. Heb je een piek helemaal links of rechts zitten dan is een foto respectievelijk onderbelicht (linker kant histogram) of overbelicht (rechterkant histogram). Indien de piek echt helemaal tegen de bovenkant van het histogram aan zit, is het ook niet meer te corrigeren met photoshop. Indien de piek niet helemaal tot de bovenkant reikt, is het nog een klein beetje te corrigeren, maar niet helemaal goed.

Indien er echt een heel groot verschil is in stops tussen de lucht en de rest, zou je kunnen overwegen om dan een grijsverloopfilter (ND-grad) te gaan gebruiken. Zo'n filter zorgt ervoor dat je wat stops licht verliest, afhankelijk van de sterkte van het filter. Zo maak je het verschil tussen de lucht en rest nog kleiner om zodoende een goed belichte foto te krijgen.
Alleen met filters werken in deze omstandigheden is niet echt te doen. Er gebeurd teveel en zo'n filter instellen en de boel in de gaten houden kost toch aardig wat tijd.
Dus spelen met de belichting is in dit soort gevallen de beste optie.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #738 Gepost op: 24 november 2009, 23:33:28
Heb deze 2 bewerkt (oa horizon). Op en aanmerkingen zijn welkom.

Ik vind de kwaliteit van beide eigenlijk niets. Ik zal het even proberen kort te onderbouwen (ik ben niet van plan om elke keer hele lange epistels te typen per foto ;)).

Je eerste foto: de compositie is op zich niet verkeerd. Hij is echter niet scherp, ik heb het idee dat je dat heb geprobeerd op te lossen door de foto teveel te verscherpen. Ik zie een soort halo rondom de helmen van de mannen. De foto had van mij iets lichter gemogen en iets meer contrast kunnen gebruiken. Ik had liever gezien dat de plant er niet had gestaan, zit nu voor de broek van de brandweerman. Maar je kan niet alles perfect hebben natuurlijk. Je moet het doen met de omstandigheden die er zijn. Bij deze is de plant je vergeven  ;) ;) ;)

Je tweede foto (de verbeterde versie): oogt verre van scherp en is mij ook veel te donker. Ik zie ook weer wat halo-achtig iets bij o.a. de horizontale stangen tussen beide mannen in. Ik ben een fan van lekkere close-up opnames, dus wat dat betreft komt deze plaat in de buurt. Ik had hem wel iets meer naar links geplaatst, ze zitten mij iets teveel naar het midden. Je zou aan de linkerkant en onderkant dus nog wat weg kunnen croppen om hem iets te verschuiven. Links en onder zit m.i. een klein beetje loze ruimte waardoor je deze nog wel kan afsnijden.




Ik ben overigens niet van plan om elke foto te gaan beoordelen hoor  ;D ;D ;) ;)
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Alwin

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #739 Gepost op: 25 november 2009, 11:19:22
Zal er nog 100 posten  :) , helaas kun je takken en dat soort dingen niet altijd mijden. Maar aldoende leer je weer wat bij.