Mediaberichten versus de werkelijkheid

Auteur Topic: Mediaberichten versus de werkelijkheid  (gelezen 6705 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Gepost op: 3 mei 2010, 16:34:40
16:09:44   03-05-10      GROUP-1   Prio 1 STEVE BIKOWEG - N9 81,0 ALKMAAR Verkeersongeval NHN527 AMR741 AMR772

Pittig?
Speculatief mediabericht: Er wordt over een 'mogelijke dode' gesproken.. Tsja, ik hoop van niet..

Mogelijk dode bij ongeval op N9
Laatst bijgewerkt op 03 mei 2010, 16:27

Bij een ongeval op de Steve Bikoweg (de N9 tussen de Kogendijk en de Huiswaarderweg) is maandagmiddag even na 4 uur waarschijnlijk een dode gevallen.
Bij het ongeval zouden drie auto's zijn betrokken. Het dodelijk slachtoffer is uit een van de auto's geslingerd.

bron: noordhollandsdagblad.nl


Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2010, 16:54:53
Lekker speculatief bericht weer ::)
Waarom zou je nou zoiets melden? Zitten we bij het ANP hier...  ???

Het is een beetje raar zoals ze het neerzetten, daar ben ik het mee eens.
Maar zou ik het bericht dan niet moeten plaatsen, omdat het speculatief is? In dat geval kunnen we het beste alleen politieberichten plaatsen.. De meeste mediaberichten wijken wel af van wat er werkelijk gebeurd is (denk ik), dus heb je nooit 100% zekerheid.

Nu is een 'mogelijke dode' wel erg speculatief..  :-X (Ik pas mijn bericht ff aan).
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2010, 17:26:56
Het is een beetje raar zoals ze het neerzetten, daar ben ik het mee eens.
Maar zou ik het bericht dan niet moeten plaatsen, omdat het speculatief is? In dat geval kunnen we het beste alleen politieberichten plaatsen.. De meeste mediaberichten wijken wel af van wat er werkelijk gebeurd is (denk ik), dus heb je nooit 100% zekerheid.

Nu is een 'mogelijke dode' wel erg speculatief..  :-X (Ik pas mijn bericht ff aan).

Aan de MODS: is er een plekje waar we deze discussie voort kunnen zetten? Lijkt mij wel interessant en leerzaam voor iedereen!  :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2010, 18:58:44
Aan de MODS: is er een plekje waar we deze discussie voort kunnen zetten? Lijkt mij wel interessant en leerzaam voor iedereen!  :)

Bij deze.  O0


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2010, 19:04:10
Komt omdat in veel gevallen media gebruik maken van (jeugdigen) 112volgers die er lustig op los twitteren, sms'en en bellen.
Een laken over een slachtoffer is direct een dode. Een dode is direct een foto doortwitteren en direct online knallen (met alle nare gevolgen vandien).
Mensen die alleen aan hun eigen belangens denken en totaal niet nadenken met de dingen die ze doen ......
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2010, 19:07:38
Komt omdat in veel gevallen media gebruik maken van (jeugdigen) 112volgers die er lustig op los twitteren, sms'en en bellen.

Dan is het alsnog altijd de media die besluit er iets mee te doen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2010, 19:13:11
Dan is het alsnog altijd de media die besluit er iets mee te doen

Dat is dus het probleem, er verschijnt iets op twitter of op een eigen website.
Andere site's hebben hun eigen ''informatiebronnen'' en nemen dit voor waar aan.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #7 Gepost op: 3 mei 2010, 19:48:29
Dan is het alsnog altijd de media die besluit er iets mee te doen
Zijdelinks heeft mijn betoog hier ook mee te maken, iedere webmaster is immers een soort van media;

ik heb het idee dat sommigen vwb de "informatiegretigheid" aan het doorslaan zijn. Het lijkt er -simpel gezegd- op dat sommigen al willen weten wat er waar gebeurd is voordat "de auto op de boom zit". En dat is bijzonder vervelend, want men kán niet wachten, zelfs niet als men er 150 km. vandaan woont. De jeugd is daar goed in, maar onderschat hierin ook sommige ouderen niet.  :|

Vragen die beginnen met hoe/wat/waar/waneer/hoeveel/hoe laat moet je niet willen beantwoorden met zinnen die beginnen met; waarschijnlijk, misschien, wellicht, ongeveer, "ik denk" en "zou het niet". Zoals ik al eerder aanhaalde; Wij hier op het forum zijn het ANP niet en hebben dus minder te maken met de snelheid van een bericht. Richt je daarom meer op de juistheid van je gegevens en wacht desnoods een minuutje met iets te vragen of te posten.  ;)


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2010, 20:01:52
Zoals ik al eerder aanhaalde; Wij hier op het forum zijn het ANP niet en hebben dus minder te maken met de snelheid van een bericht.

Zelfs de officiële persbureaus verdraaien de waarheid of feiten. Jaren geleden heb ik dat eens mee mogen maken. Er was A gebeurd en er stond B in de krant. Het zijn dus niet alleen de HV-websites die zich daaraan schuldig maken.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #9 Gepost op: 3 mei 2010, 20:36:57
Ik heb zelf ooit iemand van NOS verbeterd via Twitter en kreeg een positief antwoord. De dag daarna stond er echter nog steeds een foutief bericht op teletekst en in de krant..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..