Lichtarmaturen op voertuigen niet meer toegestaan volgens nieuwe Regeling Voertuigen

Auteur Topic: Lichtarmaturen op voertuigen niet meer toegestaan volgens nieuwe Regeling Voertuigen  (gelezen 19066 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Kunnen ze mooi beginnen met vrachtwagens vrachtwagenchauffeurs, want die hebben ook vaak een rijdende kerstboom.

Of meer controleren op het gebruik van mistlampen (stadslicht+voorste mistlamp), want dat zie ik ook steeds vaker en dan is het vaak nog mooi weer ook.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Of meer controleren op het gebruik van mistlampen (stadslicht+voorste mistlamp), want dat zie ik ook steeds vaker en dan is het vaak nog mooi weer ook.


Bij nieuwe (meestal de wat luxere) wagens ontbrandt bij linksafslaan het linkermistlicht, bij rechts de rechter. Voor extra zicht, schijnt.

Maar jij bedoelt waarschijnlijk voertuigen die allebei de mistlampen aanhebben als het totaal niet nodig is. Erg irritant ja, vooral in het donker. Als ik zo iemand achter me heb, zet ik mijn binnenspiegel zodanig dat ze  zichzelf verblinden.  :D


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
..... Als ik zo iemand achter me heb, zet ik mijn binnenspiegel zodanig dat ze  zichzelf verblinden.  :D

Ik zet de spiegel meestal op de verduister stand, maar jou tip is ook erg handig  :D
Ik probeer mensen meestal wel te seinen met mijn mistachterlicht, maar menig begrijpt zo'n hint helaas niet. Miss dat ze dat bij de theorielessen kunnen gaan geven.

Kan ook amber-amber aanzetten, maar das wat minder subtiel  098uo
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


sylvester1986

  • Gast
Bij nieuwe (meestal de wat luxere) wagens ontbrandt bij linksafslaan het linkermistlicht, bij rechts de rechter. Voor extra zicht, schijnt.

Maar jij bedoelt waarschijnlijk voertuigen die allebei de mistlampen aanhebben als het totaal niet nodig is. Erg irritant ja, vooral in het donker. Als ik zo iemand achter me heb, zet ik mijn binnenspiegel zodanig dat ze  zichzelf verblinden.  :D

Ja Dinges, ik bedoel inderdaad beide voorste mistlampen die ze dan niet volgens de regels aanhebben, de lampen die jij bedoelt, is de zogehete bochtverlichting en is o.a. bij de nieuwere VW golf terug te vinden.
Spreek tijdens mijn dienst vaak wel de mensen aan, dat ze hun mistlampen aanhebben en zo kwam ik er ook achter dat de VW golf dus bochtverlichting heeft.
De jongere mensen die ik over mistlampen aanspreek, die zeggen vaak: "Dat staat gewoon stoer".


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Zolang het niet verblindend is schrijf ik er niet voor. Een van de reden is ook dat tegenwoordig bijvoorbeeld Skoda's dagrijlicht geďntegreerd hebben in de mistlampen waardoor je overdag het verschil niet meer ziet of iemand met stadslicht en mistlicht rijdt of alleen dagrijlicht... ja aan de achterzijde misschien. Maar waarom iemand opschrijven voor die combinatie als een andere auto met dagrijlicht in het mistlicht wel toegelaten wordt in Nederland?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Zolang het niet verblindend is schrijf ik er niet voor. Een van de reden is ook dat tegenwoordig bijvoorbeeld Skoda's dagrijlicht geďntegreerd hebben in de mistlampen waardoor je overdag het verschil niet meer ziet of iemand met stadslicht en mistlicht rijdt of alleen dagrijlicht... ja aan de achterzijde misschien. Maar waarom iemand opschrijven voor die combinatie als een andere auto met dagrijlicht in het mistlicht wel toegelaten wordt in Nederland?

Omdat dagrijdverlichting een hele andere afstelling kent dan de mistlamp. Bij Mercedes bijvoorbeeld zie je dat er twee lampjes naast elkaar zitten. Bij Volkswagen brand de mistlamp feller als mistlamp zijnde.

Een dimlicht in combi met dagrijdverlichting mag overigens ook niet, dat zie je in 90% van de gevallen bij aftermarket-spul  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Ben ik mee bekend en daarom beoordeel ik op geheel op de situatie. Maar de meeste dagrijlichten zijn voor het zicht net zo fel als mistlichten en puur jurdisch ligt het allemaal anders maar ik vraag mij af of de burger dat wel begrijpt. De meeste fabrieks mistlichten zijn goed afgesteld en geven nauwelijks verblinding of veroorzaken op enig andere manier gevaar.. Bij aftermarket-inbouw wordt het vaak een ander verhaal met afstelling enzovoort.

http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-101_Voertuigreglement_eerste_gedeelte.htm

Ik lees hier niets over kappen?  ???
Klopt maar jij zit ook in het voertuigregelement te kijken die al een tijd niet meer bestaat! Het is tegenwoordig de Regeling Voertuigen en het is wel degelijk toegevoerd aan artikel 5.2.65 onder lid 2:
Citaat
Artikel 5.2.65
Eisen   1.   Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen personenauto's niet zijn voorzien van:   Indien lichtarmaturen aanwezig zijn die niet zijn voorgeschreven dan wel toegestaan, mogen de lichten hiervan niet werken.
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en   
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.   
2.   Personenauto's niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
(...)
Klopt maar jij zit ook in het voertuigregelement te kijken die al een tijd niet meer bestaat! Het is tegenwoordig de Regeling Voertuigen en het is wel degelijk toegevoerd aan artikel 5.2.65 onder lid 2:

op wetten.overheid.nl staat nog iets meer info er bij over het keuren.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/volledig/geldigheidsdatum_13-10-2010#Hoofdstuk5_Afdeling2_10_Artikel5265

Artikel 5.2.65
     
1. Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen personenauto’s niet zijn voorzien van:
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
   
Wijze van Keuren
Visuele controle. Indien lichtarmaturen aanwezig zijn die niet zijn voorgeschreven dan wel toegestaan, mogen de lichten hiervan niet werken.


2.Personenauto’s niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.

Wijze van Keuren
Visuele controle.




Hoe kan je bij moderne leds, die niet aangesloten zijn, met een doorzichtige lens, zien welke kleur hij heeft?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Met een lichtarmatuur wordt de kap bedoelt die over een lamp/led heen zit. Dus een blauwe kap is fout, een witte kap niet. Een blauwe kap bovenop die niet voor lampjes of ledjes zit mag ook nog.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gast

  • Gast
Hoe kan je bij moderne leds, die niet aangesloten zijn, met een doorzichtige lens, zien welke kleur hij heeft?

Niet, tenzij je een stickertje treft ergens op de LED.