Problemen met APU

Auteur Topic: Problemen met APU  (gelezen 2533 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 11 mei 2010, 09:43:12




jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2010, 10:04:15
Zuigt een APU tijdens de vlucht ook lucht/stof aan? http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,39362.msg763039.html#msg763039

Als ik het betreffende topic moet geloven staat een APU tijdens de vlucht in principe niet aan omdat de stroom en de hydraulische druk dan door de straalmotoren geleverd wordt. Dus dan zie ik niet in hoe de APU dan stof aan zou moeten zuigen... Maar als een deskundige dit kan bevestgen/ontkennen, graag!


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2010, 10:19:22
Als ik het betreffende topic moet geloven staat een APU tijdens de vlucht in principe niet aan omdat de stroom en de hydraulische druk dan door de straalmotoren geleverd wordt. Dus dan zie ik niet in hoe de APU dan stof aan zou moeten zuigen... Maar als een deskundige dit kan bevestgen/ontkennen, graag!

ik ben dan geen vliegtuigmotor deskundige maar, kijk is hier:
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=stroomvoorziening+vliegtuig&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=2ede93ff9d61de11
de 1e link en lees het maar door daar staat dat een turbinemotor een generator aandrijft
en als het goed is zijn het tegenwoordig allemaal cvt's. Hydraulische systeem wordt -dacht ik- door een elektrische pomp aangedreven.
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2010, 10:33:14
Bij mijn weten starten ze de APU tijdens het taxiën, na de landing, en voor de motoren afgezet worden.
Hij gaat uit, nadat alle motoren lopen, en die dus voor de electriciteit kunnen zorgen.
Als het goed is loopt de APU tijdens de vlucht niet.

De APU van ondermeer een F-16 loopt op hydrazine, een goedje wat vrij gevaarlijk is. Ze zijn dan ook als de dood voor een lek in de hydrazine tank na een evt crash, of een "spontaan" lek.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2010, 10:47:38


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2010, 17:44:47
Militaire luchtvaart ben ik totaal niet in thuis. Het volgende weet ik wel over de burgerluchtvaart.
Zoals al is beschreven is de APU een auxilary power unit.  De APU krijgt brandstof toegevoerd uit de brandstoftanks van het
vliegtuig.

De APU word opgestart vanuit de cockpit. Het opstarten gebeurt electrisch d.m.v. een electromotor. Dit kan op de battery
of d.m.v. spanning van een GPU (ground power unit vergelijkbaar met 'wal stroom'). De APU levert op zijn beurt: spanning,
pneumatische, en hydraulische druk zoals reeds beschreven in de links die gepost zijn.

De APU is in principe alleen bedoeld voor op de grond. Hier is in het ontwerp van de APU rekening mee gehouden.
Dat betekent dat de luchtinlaat van de gasturbine zodanig is weggewerkt dat het nauwelijks luchtweerstand oplevert
tijdens de vlucht.

Kenmerk van veel APU's is dat de APU bij veel vliegtuigen tijdens de vlucht in principe onvoldoende
lucht kan aanzuigen door de inlaat waardoor de APU niet naar behoren werkt. Zo kan er geen voldoende pneumatische druk
worden geleverd. Er ontstaat onvoldoende koeling van de APU, en er kunnen storingen ontstaan waardoor de APU beschadigd
raakt.

Zodoende is de APU 'in flight' in principe onbruikbaar. Echter Bestaat wel de mogelijkheid de APU in de lucht al aan te
zetten. Hiervoor zijn in de AOM (aircraft operation manual: een boek over de bediening van het vliegtuig bestemd voor
vliegers en technici) voorschriften opgesteld. Zo mag een APU bij een bepaalde hoogte wel ingeschakeld worden*.
Bijvoorbeeld tijdens, of voor de landing. In dat geval zuigt de APU dus lucht aan door de inlaat. Wanneer de APU
uitgeschakeld is, is het theoretisch onmogelijk dat er lucht word aangezogen door de APU. Dit komt omdat de luchtinlaat
van een APU vaak is uitgerust met een klep die automatisch opent als de APU start, en sluit als de APU
uitgeschakeld word.


@ SRich: Klopt inderdaad. Het hydraulische systeem wordt door de APU electrisch aangedreven. Tijdens de vlucht wordt het
hydraulische systeem normaalgesproken bekrachtigd door de motoren (Engine driven pump). De electrische pompen zijn
dan 'standby'en kunnen in geval van nood bijgezet worden.




*Bijvoorbeeld technische gegevens van een Sundstrand APS 2000 (APU van een B737-400):
De APU mag voor bleed (lucht voor pneumatische systemen) en electriciteit op 10.000ft werken. Voor alleen bleed op 17.000ft
en voor alleen electriciteit op 37.000ft. Zodoende zou de APU theoretisch in geval van nood kunnen worden bijgezet.


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2010, 18:26:04
Bij mijn weten starten ze de APU tijdens het taxiën, na de landing, en voor de motoren afgezet worden.
Hij gaat uit, nadat alle motoren lopen, en die dus voor de electriciteit kunnen zorgen.
Als het goed is loopt de APU tijdens de vlucht niet.

De APU van ondermeer een F-16 loopt op hydrazine, een goedje wat vrij gevaarlijk is. Ze zijn dan ook als de dood voor een lek in de hydrazine tank na een evt crash, of een "spontaan" lek.



klopt niet helemaal, een APU moet eerst aan voordat de motoren starten zonder APU starten de motoren niet, daarmee zorg je dat alle systemen gaan werken, en er o.a. hydraulische druk blijft bestaan. pas als alle systemen draaien worden de motoren gestart, en kan daarna de APU uit.

De APU van een F-16 draait niet op hydrazine, dat is een EPU (emergency power unit) die zorgt bij stilvallen van een motor dat alle systemen onder druk blijven waardoor een F-16 bestuurbaar blijft.