Ethische kwaliteiten journalisten: Slachtoffers in ziekenhuis benaderen

Auteur Topic: Ethische kwaliteiten journalisten: Slachtoffers in ziekenhuis benaderen  (gelezen 12394 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
de twitteraccount, @boycottelegraaf, die storm liep is opeens verwijderd. Zou de telegraaf daarachter zitten? Ze waren erg op dreef.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
ongeloofelijk zo'n actie. ethieklessen gemist op school zeker!!! ook als je zo'n jongen dan aan de lijn krijgt wens je hem veel beterschap verbreek je de verbinding toch!!! wat een sukkel

Ik denk dat dat ook wel gebeurd is, dat beterschap wensen.. Maar ik als journalist zou ook de kans nemen om hem wat vragen te stellen als je deze jongen plotseling aan de telefoon krijgt van notabene een arts.. De vragen die gesteld zijn lijkt mij ook niks mis mee, en als hij het overduidelijk prettig vond om zijn taal weer te horen en hij zegt dat het best wel goed met hem gaat, what's the problem?

Ben heel erg benieuwd naar de rest van het gesprek, dus als er iemand met een telegraaf is en dit in zou willen scannen? Of iemand die weet van een gratis online editie..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Dat antwoord staat gewoon in het artikel hoor..
Dan vraag ik me ook weer af tot in hoeverre het nou echt de ''fout'' van de Telegraaf is en niet die van de arts..

Als journalist weet je dat BuZa heeft gevraagd om geen contact op te nemen met familie en vrienden etc.
Al zou die arts hebben gezegd: "wilt u hem even spreken" dan had deze journalist moeten zeggen: nee......
Ik geloof niet dat de arts 'zomaar' zijn telefoon aan ruben heeft gegeven......
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Ik heb de topic titel even veranderd in ethisch ;)
esthetisch heeft alles met mooi zijn te maken, ethiek met het normen en waarden patroon ;)


Bombero

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
    • Preventia Optima Sittard
Journalistieke vrijheid.  >:( >:(

Er zijn grenzen en die zijn hier duidelijk overschreden. Onvoorstelbaar een dergelijke actie. Over waarden en normen gesproken.
Denk 2 x na voordat je het hier 1x post


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Dat antwoord staat gewoon in het artikel hoor..

Dan vraag ik me ook weer af tot in hoeverre het nou echt de ''fout'' van de Telegraaf is en niet die van de arts..

Ruben: Mijn benen doen erg pijn
door Jolande van der Graaf
AMSTERDAM/TRIPOLI -  Ruben van Assouw (9), de Tilburgse jongen, die de vliegramp in Libië als enige overleefde, stond gisterochtend in een kortstondig en hartverscheurend telefoongesprek vanuit zijn ziekenhuisbed De Telegraaf te woord.

Ruben kreeg donderdag in het ziekenhuis bezoek van een medewerkster van de vliegmaatschappij.
Saif El-Islam Gaddafi , zoon van de Libische leider Muammar Ghadaffi, kwam gisteren ook bij Ruben op bezoek.

Ruben vertelde dat hij zich niets van het ongeval kon herinneren en was nog niet op de hoogte gebracht van het verlies van zijn ouders Patrick en Trudy en zijn broertje Enzo (11). Nadat Ruben rond negen uur in de ochtend op de intensive care van een kinderafdeling in een ziekenhuis in Tripoli was gewassen en wat slokjes water en vruchtensap te drinken had gekregen, gaf een van zijn behandelend artsen plotseling zijn mobiele telefoon door.

De arts liet de jongen enkele minuten met de verslaggeefster van deze krant praten. Bij het horen van zijn naam en de woorden 'Hallo Ruben, kun je me horen?' reageerde de jongen aanvankelijk emotioneel. Maar toen Ruben begreep dat hij geen familie aan de telefoon had, werd hij kalmer. Hij vond het overduidelijk prettig om weer zijn eigen taal te horen en vertelde dat het 'best wel goed' met hem ging. "Ik heet Ruben en kom uit Holland. Het gaat wel, maar mijn benen doen erg pijn", vervolgde het slachtoffertje, dat diverse gecompliceerde botbreuken opliep tijdens de ramp met de Airbus en woensdag een urenlange operatie onderging.

Ruben kon niet vertellen wat hem was overkomen en wist, hoogstwaarschijnlijk door de shock en bepaalde medicijnen, klaarblijkelijk niet dat zijn vliegtuig was neergestort. "Ik lig in een ziekenhuis. Er zijn hier mannen en vrouwen. Ik weet niet hoe ik hier ben gekomen, ik weet verder niets", zei hij. "Ik wil gewoon doorgaan. Ik wil me wassen, aankleden en dan doorgaan."

Lees het hele gesprek met Ruben vandaag in De Telegraaf.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6713281/__Ruben__Mijn_benen_doen_erg_pijn__.html


Als ik het goed lees, had de verslaggeefster van de Telegraaf, een arts aan de lijn in het ziekenhuis. De arts gaf het mobiele nummer door aan de verlaggeefster, waarop deze de jongen belde, correct?


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Arme jongen.. Zo`n erg ongeluk meegemaakt en dat moet zo`n journalist weer eens denken dat nieuws belangerijker is dan het jongetje zelf. Afschuwelijk. Lig je in het ziekenhuis, je bent opeens wees, en dan krijg je ook nog de Televaag aan de telefoon. Dan zou ik helemaal ten einde raad zijn. :-X
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Vanuit ethisch / hulpverlenend oogpunt zeg ik dan ook: dat doe je niet.

Maar (advocaat van de duivel): als journalist zijnde, en je krijgt zoiets in je schoot geworpen...dan wil je dolgraag de ''scoop''! Niet dat ik het goedkeur, maar als ik op de stoel van journalist zou zitten, dan weet ik het niet. Denk dat de verslaggeefster impulsief heeft gehandeld.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
M.a.w: de hele wereld(media) is ermee bezig, en jij als journalist krijgt ineens het telefoonnummer van de enige overlevende. Dan val je van je stoel van verbazing, en allicht draai je het nummer om te checken of het inderdaad het betreffende nummer is..


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Als ik het goed lees, had de verslaggeefster van de Telegraaf, een arts aan de lijn in het ziekenhuis. De arts gaf het mobiele nummer door aan de verlaggeefster, waarop deze de jongen belde, correct?

Nee, zoals ik het lees gaf de arts de telefoon (met de journaliste aan de andere kant van de lijn) direct door aan de jongen. Dit is een fout van de arts, maar publicatie van het gesprek is nog fouter van de Telegraaf! Ik vind immers dat de inhoud van het gesprek niet dusdanig veer meer informatie verteld dan al bekend is.