Ethische kwaliteiten journalisten: Slachtoffers in ziekenhuis benaderen

Auteur Topic: Ethische kwaliteiten journalisten: Slachtoffers in ziekenhuis benaderen  (gelezen 12458 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mar

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
  • Redacteur
    • Spinfo
In de Telegraaf staat een artikel over een telefoongesprek wat een journalist had met Ruben. Deze jongen was nog niet op de hoogte van het feit dat hij geen directe familie meer had. Vele hulpverleners wachten op het juiste moment en een journalist gaat dit doodleuk vertellen...

Ik heb hier enige moeite mee

Mar


Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het altijd windstil


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
In de Telegraaf staat een artikel over een telefoongesprek wat een journalist had met Ruben. Deze jongen was nog niet op de hoogte van het feit dat hij geen directe familie meer had. Vele hulpverleners wachten op het juiste moment en een journalist gaat dit doodleuk vertellen...

Ik heb hier enige moeite mee

Mar
Ik dacht precies hetzelfde. Onbegrijpelijk! >:(

EDIT;

..en surfende weg zie ik dat héél veel meer mensen diezelfde gedachte hebben!  O0


Bart S

  • Gast
In de Telegraaf staat een artikel over een telefoongesprek wat een journalist had met Ruben. Deze jongen was nog niet op de hoogte van het feit dat hij geen directe familie meer had. Vele hulpverleners wachten op het juiste moment en een journalist gaat dit doodleuk vertellen...

Ik heb hier enige moeite mee

Mar

Ik vind "enige moeite" een understatement. Hoe halen ze het in hun hoofd? Zeker na de oproep van het kabinet gisteren!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Online staat het niet dat de journalist dit verteld heeft? Staat het in de 'old school' papierenversie?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
De televaag verklaart zelf dat ze niets verteld hebben over de ouders/broer.... neemt niet weg dat het belachelijk is, maar back on topic, zoals RaDaR aangaf...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6714080/__Verklaring_Hoofdredactie__.html

vr 14 mei 2010, 12:00 Video Binnenland Stelling van de Dag
Verklaring Hoofdredactie

AMSTERDAM -  In de afgelopen uren zijn er veel vragen gesteld over de berichtgeving rond de ramp in Tripoli in De Telegraaf van vanochtend.

Het spijt ons dat er onder onze lezers het gevoel is ontstaan dat De Telegraaf onzorgvuldig heeft gehandeld. Het is nooit onze bedoeling geweest om misbruik te maken van de situatie van Ruben.

De hoofdredactie van De Telegraaf hecht eraan te benadrukken dat verslaggeefster Van der Graaf in het onverwacht ontstane telefoongesprek met Ruben niets heeft gezegd over het ongeval en de ernstige familieomstandigheden van het slachtoffer.

De Telegraaf heeft tot publicatie besloten omdat Ruben symbool van leven is in deze enorme tragedie.

De hoofdredactie respecteert de oproep van het kabinet om terughoudendheid te betrachten in de contacten met nabestaanden.

Hoofdredactie De Telegraaf


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6714080/__Verklaring_Hoofdredactie__.html

vr 14 mei 2010, 12:00 Video Binnenland Stelling van de Dag
Verklaring Hoofdredactie

AMSTERDAM -  In de afgelopen uren zijn er veel vragen gesteld over de berichtgeving rond de ramp in Tripoli in De Telegraaf van vanochtend.

Het spijt ons dat er onder onze lezers het gevoel is ontstaan dat De Telegraaf onzorgvuldig heeft gehandeld. Het is nooit onze bedoeling geweest om misbruik te maken van de situatie van Ruben.

De hoofdredactie van De Telegraaf hecht eraan te benadrukken dat verslaggeefster Van der Graaf in het onverwacht ontstane telefoongesprek met Ruben niets heeft gezegd over het ongeval en de ernstige familieomstandigheden van het slachtoffer.

De Telegraaf heeft tot publicatie besloten omdat Ruben symbool van leven is in deze enorme tragedie.

De hoofdredactie respecteert de oproep van het kabinet om terughoudendheid te betrachten in de contacten met nabestaanden.

Hoofdredactie De Telegraaf



Hoe is het eigenlijk mogelijk dat met alles wat er gaande is op dit moment, verslaggevers toegang kunnen krijgen tot nabestaanden en zelfs slachtoffers ???


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik denk dat Libië te goed zijn best doet om geen 'doofpot' berichten te krijgen dat ze soms wel eens 'te' veel openheid geven. Het is nu eenmaal een dictatuur en als de baas misschien gezegd hebt dat je niets moet af schermen dan is het lastig om daar een eigen beslissing in te nemen. Stel dat later blijkt dat je geen goede beslissing hebt genomen... De consequentie is vaak dan wat meer dan een 'beoordelingsgesprek' en een sorry.....  ::)  :-X


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Hoe is het eigenlijk mogelijk dat met alles wat er gaande is op dit moment, verslaggevers toegang kunnen krijgen tot nabestaanden en zelfs slachtoffers ???

Dat antwoord staat gewoon in het artikel hoor..

Citaat
Nadat Ruben rond negen uur in de ochtend op de intensive care van een kinderafdeling in een ziekenhuis in Tripoli was gewassen en wat slokjes water en vruchtensap te drinken had gekregen, gaf een van zijn behandelend artsen plotseling zijn mobiele telefoon door.

Dan vraag ik me ook weer af tot in hoeverre het nou echt de ''fout'' van de Telegraaf is en niet die van de arts..


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
ongeloofelijk zo'n actie. ethieklessen gemist op school zeker!!! ook als je zo'n jongen dan aan de lijn krijgt wens je hem veel beterschap verbreek je de verbinding toch!!! wat een sukkel
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt