Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers

Auteur Topic: Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers  (gelezen 29354 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 8 juli 2004, 09:00:29
Juridisch gezien is er niets geregeld en dus zou men bijvoorbeeld bij een verhoor door politie of rechter verplicht zijn naar waarheid te antwoorden op bepaalde vragen en dus ook informatie waarop voor anderen een geheimhoudingsplicht rust. Maar je geweten blijft in andere situaties allicht het belangrijkste referentiepunt.

Je bent volgens mij nooit tot antwoorden verplicht.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 8 juli 2004, 10:21:17
Je bent volgens mij nooit tot antwoorden verplicht.
ik denk dat als jij voor de rechter je mond houdt over dingen waar je het fijne van af weet,dat je een vorm van mijneed pleegt ::)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #12 Gepost op: 8 juli 2004, 11:05:22
Als je voor de rechter moet komen, hoor je toch wel wat je rechten als getuige zijn?

Christian


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #13 Gepost op: 8 juli 2004, 11:13:51
Je bent volgens mij nooit tot antwoorden verplicht.

Alleen verdachten hebben een zwijgrecht, getuigen zijn tot antwoorden verplicht. In een civielrechtelijke procedure werkt dit wel anders. De rechter zal je rechten misschien wel noemen, maar dat zijn er als getuige niet veel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 8 juli 2004, 11:17:38
Alleen verdachten hebben een zwijgrecht, getuigen zijn tot antwoorden verplicht. In een civielrechtelijke procedure werkt dit wel anders. De rechter zal je rechten misschien wel noemen, maar dat zijn er als getuige niet veel.

kunnen ze je dan niet aanklagen wegens het belemmeren van het onderzoek?
En dus vandaar de plicht tot antwoorden voor getuigen


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2004, 21:46:42
Op basis van artikel 165 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering is men als getuige verplicht een getuigenis af te leggen tenzij men een beroep kan doen op een verschoningsrecht. Voldoet een getuige hier niet aan dan kan hij in gijzeling worden gesteld voor een periode van maximaal een jaar of veroordeeld worden tot het vergoeden van nodeloos gemaakte kosten. Gijzeling of schadevergoeding vindt dan plaats op initiatief van een van de partijen.

Strafrechtelijk gezien is men op basis van het Wetboek vna Strafvordering als getuige ook verplicht een getuigenis af te leggen. Zo niet dan kan men ook weer in gijzeling worden gesteld.

Op basis van art. 192 Wetboek van Strafrecht is het daarnaast ook strafbaar om geen getuigenis af te leggen, tenzij de getuige partij is in een civiele rechtszaak.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #16 Gepost op: 11 juli 2004, 03:56:31
Maar ik moet natuurlijk alleen dingen beweren waar ik zeker ben  ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 11 juli 2004, 10:44:14
Maar ik moet natuurlijk alleen dingen beweren waar ik zeker ben  ::)

Ja, waar ging dit ook alweer over ???


Aan de Turkse grens moest ik een agent geld geven (€ 30,00) om bij m'n spulletjes te komen. Ik vertelde het aan de reislijdster en mijn hulpTurk. Wilden ze dat ik aangifte ging doen zie je het voor je; een buitenlander die aangifte doet tegen een politieagent wegens corruptie?? Ik was ineens vergeten hoe hij er ook al weer uitzag. Dat was het enige argument waarop ik met m'n vliegtuig meemocht. Ook als iemand die om hulp geroepen heeft (op een bootje via de marifoon) geen ATIS (roepletters)  heeft wordt ik later daarover heel vergeetachtig naar de KLPD toe, dat kan want ik word ook steeds maar ouder. (Net als ieder ander trouwens).

wat wou ik ook al weer zeggen... :-\

Henk


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #18 Gepost op: 12 juli 2004, 23:47:31
Wat helpt, is weer even terug gaan naar het punt waar je dingen begon te vergeten, dus voor jou : van voor af aan het verhaal van die Turkse agent vertellen..........

En,.......weet je het weer?
Ehh, wat wilde ik nou eigenlijk ook weer vragen?!?


Paul SEH

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2004, 15:12:57
Nu lijken we een beetje van de topic af te wijken.  ;D ;D