Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers

Auteur Topic: Geheimhoudingsplicht bij EHBO-ers  (gelezen 29362 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #40 Gepost op: 1 augustus 2008, 15:46:04
Ik vertel thuis altijd wat voor behandelingen ik heb moeten uitvoeren. Tenminste, tegen mijn moeder. Uiteraard vertel ik nooit persoonsgegevens maar wel wat er gebeurde en welke verwondingen de patiënt had. Vertel ik dat niet dan lig ik er 's avonds in bed altijd nog over na te denken.

Zolang je geen dingen vertelt die je patiënt kunnen identificeren kan het geen kwaad, en mag het ook gewoon. Het zou ook eigenlijk wel belachelijk zijn als je er helemaal niet over praten kan. Iedere EHV'er krijgt wel eens te maken met een situatie waar je toch graag over praten wil. Je kan dan niet altijd binnen afzienbare tijd bij je team terecht. Familie of vrienden is dan beste oplossing. Natuurlijk moet je je wel afvragen of zij met het verhaal om kunnen gaan.

Ik heb het geluk dat mijn moeder in de terminale nachtzorg heeft gewerkt en dus al veel narigheid heeft gezien in haar werk. Daarnaast is een goede vriend van mij ook EHV'er en heb ik erg goed contact met onze coördinator noodhulp nationaal. Ik kan dus altijd wel bij iemand terecht die ook nog eens weet waar ik het over heb. Maar helaas heeft niet iedereen dat geluk.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #41 Gepost op: 2 augustus 2008, 22:49:02
ik laat me nooit uit over de toedracht en de toestand van so naar omstandershet is inrelevantte ifo voor hun als ze iets willen weten vragen ze het maar bij de politei of lezen ze de krant maar  ;)
ehbo'er plv hoofd bhv'er


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #42 Gepost op: 3 augustus 2008, 13:41:35
ik laat me nooit uit over de toedracht en de toestand van so naar omstandershet is inrelevantte ifo voor hun als ze iets willen weten vragen ze het maar bij de politei of lezen ze de krant maar  ;)

En als zo iemand het voor zijn ogen heeft zien gebeuren en daardoor getraumatiseerd is ?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #43 Gepost op: 3 augustus 2008, 20:23:31
een betrokkene zal ik altijd te woord staan, evenals eventuele eerdere hulpverleners waar ik het van heb overgenomen.
Deze mensen hebben evenveel recht op afsluiting van het gebeurde als dat ik dat heb, en dus recht op ( beperkte) info.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #44 Gepost op: 3 augustus 2008, 20:28:00
En als zo iemand het voor zijn ogen heeft zien gebeuren en daardoor getraumatiseerd is ?

Dan kan je daar als EHBO-er niets mee. Je kan een luisterend oor bieden, en evt. doorverwijzen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #45 Gepost op: 3 augustus 2008, 21:03:19
Dan kan je daar als EHBO-er niets mee. Je kan een luisterend oor bieden, en evt. doorverwijzen.

Je kunt er dus wel iets mee als EHBO-er


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #46 Gepost op: 3 augustus 2008, 21:20:47
Je kunt er dus wel iets mee als EHBO-er

Tuurlijk. Altijd. Maar meer als mens met gezond verstand, dan als EHBO-er.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #47 Gepost op: 4 augustus 2008, 14:43:12
Tuurlijk. Altijd. Maar meer als mens met gezond verstand, dan als EHBO-er.

Het is het totaal pakket, waarvan EHBO en gezond verstand  onderdelen zijn, wat het wel of niet mogelijk maakt, om adequate hulp te kunnen bieden.
Ik vind het heel jammer dat EHV'ers het gevoel krijgen niets te kunnen doen voor het so als ze geen fysieke EH kunnen verlenen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #48 Gepost op: 4 augustus 2008, 16:03:16
Het is het totaal pakket, waarvan EHBO en gezond verstand  onderdelen zijn, wat het wel of niet mogelijk maakt, om adequate hulp te kunnen bieden.
Ik vind het heel jammer dat EHV'ers het gevoel krijgen niets te kunnen doen voor het so als ze geen fysieke EH kunnen verlenen.


Sorry misschien sprak ik te veel vanuit mijn eigen standpunt / positie. Tijdens mijn werkzaamheden heb ik geen tijd voor al dat soort nevenactiviteiten. Daarom heb ik zoiets van; daar zijn andere mensen voor. Maar er lopen vast ook genoeg EHBO-ers die wel dat soort taken op zich nemen, of proberen te nemen. Hulde daarvoor  O0


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #49 Gepost op: 4 augustus 2008, 20:02:54
Sorry misschien sprak ik te veel vanuit mijn eigen standpunt / positie. Tijdens mijn werkzaamheden heb ik geen tijd voor al dat soort nevenactiviteiten. Daarom heb ik zoiets van; daar zijn andere mensen voor. Maar er lopen vast ook genoeg EHBO-ers die wel dat soort taken op zich nemen, of proberen te nemen. Hulde daarvoor  O0

Je hoeft je niet te verontschuldigen, want je spreekt vanuit je eigen standpunt / positie. Veel van de (neven)activiteiten doe je overigens onbewust.