Verschillen tussen vrijwillig korps en beroeps korps

Auteur Topic: Verschillen tussen vrijwillig korps en beroeps korps  (gelezen 10747 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JMVG

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Gepost op: 21 juni 2010, 13:55:21
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met een afstudeeronderzoek voor de brandweer.
Graag zou ik willen weten wat de belangrijkste verschillen zijn tussen een beroeps korps en een vrijwillig korps en waar dit zich in uit?
Hopelijk kunnen julllie mij helpen.

Alvast bedankt!

Groetjes Joanne




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2010, 14:07:23
Op welke verschillen doel je precies?
Ieder beroepskorps heeft ook vrijwilligers namelijk.
Ik denk dat je de vraagstelling nog wat beter moet omschrijving voordat je bruikbare antwoorden krijgt.  ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2010, 14:16:31
Ieder beroepskorps heeft ook vrijwilligers namelijk.

Dat is zeker niet waar, er zijn een aantal korpsen die louter uit beroeps bestaan. Daarnaast zijn er vrijwillige korpsen en gemengde korpsen, waarbij de laatste categorie in veel verschillende samenstellingen gevonden kan worden. Beroeps gekazerneerd, vrijwilligers verzorgen de 2e uitruk. Overdags beroeps (dagdienst) en buiten kantoortijden uitruk vanaf huis door vrijwilligers en/of beroeps, gemengde kazernediensten, etc...


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2010, 14:22:01
Mijn kopje thee:

Tja een inkoppertje, maar dat wordt helaas door velen binnen de organisaties zelf niet begrepen.

Een beroeps gaat naar zijn werk
Een vrijwilliger gaat naar zijn hobby

Dat klinkt als een open deur, maar is in de kern wel het grootste verschil tussen beide.

Een beroepskracht moet aan het begin van zijn dienst naar zijn werk. Hoe leuk dat werk ook is, het is werk; Verplicht. 24 uur met een groep mensen samenleven, waarvoor hij niet heeft gekozen om samen te leven. Hij zou liever met zijn hobby bezig zijn.

Een vrijwilliger moet ook naar zijn werk en zit daar verplicht, te wachten totdat hij naar zijn hobby toe mag gaan. En die hobby is toevallig de Brandweer.

Daarnaast is er nog een wezenlijk verschil. Zoals in elk bedrijf, bestaat de samenstelling uit mensen van alle windstreken. Een deel zal dicht bij het werk wonen, maar een groot deel zal van buiten de standplaats komen. Hierdoor zal een beroepsploeg bestaan uit mensen die niet woonachtig zijn in de gemeente en samenleving. Een beroepsploeg zal in ieder geval zijn bestaansrecht hebben in een grote stad (bedrijfsbrandweer er buiten gelaten). De binding met het werkgebied is dus puur beroepsmatig.

Een vrijwilliger is actief in zijn eigen woongemeenschap. Vaak is niet alleen de lokale bekendheid met de straten goed, maar ook met de inwoners. Ook hierdoor, zeker in kleine gemeenten, zal de binding en betrokkenheid hoog zijn. Het is namelijk niet een bakker in straat X, maar De bakker Y, de broer van, in straat X.

Inhoudelijk geloof ik dat het merendeel van de beroeps en vrijwilligers de taak en verantwoordelijkheden hetzelfde nemen.


(Overal waar hij of hem staat, kan natuurlijk ook zij of haar staan. Brandweerman is als woord wat mij betreft mannelijk, maar kan ingevuld worden door zowel vrouwen als mannen (en net zo goed). Ik ga alleen niet meedoen aan het geforceerde brandweervrouw; de functie is brandweerman m/v :):):) Tot zover mijn disclaimer)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


JMVG

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2010, 15:27:05
Ik wil graag weten wat de verschillen zijn tussen een beroeps korps en een vrijwilig korps. Waar dit zich in uit. Ik denk namelijk dat er wel degelijk verschillen zijn.
Merk je dit in de cultuur? En wat is het verschil in motivatie van de brandweermannen en vrouwen? Is er een verschil in aansturing / bedrijfsvoering?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2010, 15:56:45
Misschien handig voor de mensen hier dat je je eigen visie, die je blijkbaar al en beetje hebt hier even neerschrijft zodat ze een beeld krijgen van hoe jij de verschillen al dan niet positief ziet.
Je vraagstelling is op zich nog al vrij ruim. Dus verklaar je nader.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2010, 16:01:05
Is dit niet een wat makkelijke bron voor een afstudeerproject? Dat denk ik wel namelijk, je vindt hier zeker geen doorsnede van de Nederlandse brandweerwereld. Op dit forum leest en post vooral vrijwillig brandweerpersoneel daarnaast komt hier maar weinig hoger kader heb ik het idee. Verder is lang niet iedereen geïnteresseerd om op een forum te komen en daar zijn of haar zegje te doen. Ik denk dat je beter naar verschillende korpsen toe kan gaan voor je onderzoek, in de vorm van een interview. Daarnaast heb je te maken met de koude (pro-actie, preventie, preparatie - altijd beroeps) en de warme kant (beroeps en vrijwilligers), twee totaal verschillende culturen.

Ik denk dat peebee een mooi antwoord heeft gegeven op je vragen. Toch denk ik dat hij het erg zwart-wit schetst, voor een beroepsbrandweerman of -vrouw is de brandweer inderdaad zijn of haar werk. Dat neemt niet weg dat het voor vele toch wel een beetje een way-of-life is, veel (ik noem het maar even) 'beroeps' zijn ook nog vrijwilliger en hebben naast hun werk als brandweerman vaak nog andere werkzaamheden door de vele vrije tijd. De vraag of er cultuurverschil is tussen 'vrijwilligers' en 'beroeps' vind ik moeilijk te beantwoorden. Het verschilt ook veel per regio hoe hier over gedacht wordt, in de ene regio worden de vrijwilligers door beroeps als zeer nuttig gezien terwijl in andere regio's de beroeps de vrijwilligers liever niet zien aankomen. Daarnaast denk ik dat er bij de beroeps (warme kant, waar daar heb ik het in mijn verhaal over) meer sprake is van een macho-cultuur dan bij de vrijwilligers.

Joris

Ps. Mag ik vragen welke studie je doet?
343, never forget.


JMVG

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2010, 16:11:24
Ik studeer Human Resource Manangement en dit is niet mijn enige informatiebron. Ik wil in gesprek gaan met personen van verschillende korpsen en daarnaast lees ik ook de literatuur die hierover te vinden is. Ik zal proberen morgen mijn vraagstelling te verduidelijken.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2010, 16:46:57
....
Ik denk dat peebee een mooi antwoord heeft gegeven op je vragen. Toch denk ik dat hij het erg zwart-wit schetst, voor een beroepsbrandweerman of -vrouw is de brandweer inderdaad zijn of haar werk. Dat neemt niet weg dat het voor vele toch wel een beetje een way-of-life is, veel (ik noem het maar even) 'beroeps' zijn ook nog vrijwilliger en hebben naast hun werk als brandweerman vaak nog andere werkzaamheden door de vele vrije tijd. De vraag of er cultuurverschil is tussen 'vrijwilligers' en 'beroeps' vind ik moeilijk te beantwoorden. Het verschilt ook veel per regio hoe hier over gedacht wordt, in de ene regio worden de vrijwilligers door beroeps als zeer nuttig gezien terwijl in andere regio's de beroeps de vrijwilligers liever niet zien aankomen. Daarnaast denk ik dat er bij de beroeps (warme kant, waar daar heb ik het in mijn verhaal over) meer sprake is van een macho-cultuur dan bij de vrijwilligers.
...

Mijn algemene opmerking is ook zwart-wit;) Laat ik wel wezen dat een groot deel van de beroeps ook binnen de VG werkzaam is (hoezo bezieling en way of life :))

Een van de verschillen zit hem in de benadering; Vanuit dagelijks werk of hobby, vanuit werkgebied of woongebied.... Zolang we erkennen dat de arbeids insteek van beide groepen verschillend is, maar we wel voor dezelfde taak staan; kunnen we prima naast elkaar werken.

Dat geld net zo hard voor de benadering vanuit beleidsvoering.
Een beroepskracht houdt zich bezig met een 24 uurs rooster, vrije dagen, etc. (En laten we wel wezen, 24 uur zitten is ook zoeken om met humor de tijd door te komen naast eht werk)

Een vrijwilliger met het feit dat hij vrij moet vragen voor oefeningen, tijdsbelasting en balen dat hij niet in de gelegenheid is om uit te rukken, etc...

Gemeenschappelijke deler:
1) de drang om het geoefende tot uitvoer te brengen (vaak verward met zucht naar sensatie, fout is trots om te laten zien dat je mensen kan helpen zonder borstklopperij)
2) Ongeacht bedrijfsvoering, aansturing en organisatie een ongelovelijk improvisatie vermogen en hulpverlenend gedrag. Het maakt niet uit waarvoor gebeld wordt, als de eenheid voor de deur staan en er is echt een probleem, wordt de persoon geholpen. Hetzij vanuit oefening en getraindheid, hetzij vanuit de creatieve en het vermogen om oplossingen te bedenken (ook outside of the black box)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


yuri1984

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2010, 00:02:19
Beroepskorpsen zijn meestal eerder ter plaatse omdat ze direct kunnen uitrukken en hebben veelal meer ervaring doordat zij over het algemeen meer uitrukken hebben  0098