GRIP 4 Compagnie brand Strabrechtse Heide - Heeze 02-07-2010

Auteur Topic: GRIP 4 Compagnie brand Strabrechtse Heide - Heeze 02-07-2010  (gelezen 80081 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #80 Gepost op: 2 juli 2010, 23:18:01
Die tweede optie zou ik niet vanuit gaan, gezien ISK zelf dekking moet houden, dan gaan eerder de 10.000liters

Overigens kan de Valk geen restekking houden voor bosbrand want die hebben een 4X2

je hebt wel kans dat ISK voor buiten de kazerne gaat rijden voor harskamp.

ISK houd restdekking als bijvoorbeeld alleen de KL8143 (oudste Ginaf)gaat met de andere 3 TSen de KL8131,KL8141 en KL8142.
Overigens is de TS van De Valk wel degelijk een 4x4 betreft een Ecoliner 1820 AF waar bij de A in de typeaanduiding staat voot Allrad antrieb duits voor 4x4 met 3000 liter water aan boord.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #81 Gepost op: 2 juli 2010, 23:25:55
ISK houd restdekking als bijvoorbeeld alleen de KL8143 (oudste Ginaf)gaat met de andere 3 TSen de KL8131,KL8141 en KL8142.
Overigens is de TS van De Valk wel degelijk een 4x4 betreft een Ecoliner 1820 AF waar bij de A in de typeaanduiding staat voot Allrad antrieb duits voor 4x4 met 3000 liter water aan boord.

Klopt trouwens ja van De Valk, echter is het geen bosbrandvoertuig (Roepnummer: 2231)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #82 Gepost op: 2 juli 2010, 23:30:41
De Cougar-helikopter was rond 22.10 terug op vliegbasis Gilze-Rijen.

Bron: eigen waarneming.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #83 Gepost op: 2 juli 2010, 23:51:06
Klopt trouwens ja van De Valk, echter is het geen bosbrandvoertuig (Roepnummer: 2231)

Ongeveer alle regio's zouden het een TS-Bos/Terrein noemen alleen in G-M en N.O.G. heet het voertuig niet zo omdat je niet rijdend kunt blussen.
Over een jaar is dat opgelost. O0


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #84 Gepost op: 2 juli 2010, 23:54:16
Volgens mij snap jij het principe niet.. De spullen/materieel en de (co)piloot worden gebruikt van uit het leger, daarnaast gaan er diverse functionarissen mee (lees: coördinatoren) zij beslissen in samen werking met de (H)OVD/CVD waar ze gaan 'droppen' de piloot krijgt alleen de opdrachten om ergens heen te vliegen.. En helaas zijn de functionarissen brandweermensen die ook opkomst tijd nodig hebben, en het ligt er aan waar deze zich op dat moment bevind, wel moet ik zeggen er zijn niet veel van deze mensen.....

Dus regels of geen regels je moet ze wel gebruiken;-)

Maar, waarom niet direct bij deze droogte bij een ''middel'' brand al een heli in kennis stellen, ''uitrukgereed'' neer zetten, direct de officieren piepen en kijken of ze nodig zijn?
Ik krijg nu (en de vorige keren) een beetje het idee dat er eerst van alles uit de kast getrokken word ''Oh we redden het niet, dan de KLU maar''.
Je kunt er donder op zeggen dat een bos/heide brand met een code rood en de wind van vandaag uit gaat lopen tot een groter feestje en zich niet gaat/laat beperken tot een klein gedeelte .....

Beter vroeg opschalen en afschalen, als later opschalen en grote(re) risico's lopen lijkt me .... Zelfde principe als het ''primair'' piepen van een Lifeliner ... Cancelen kan altijd nog..
Volgens mij gaat er dermate veel geld richting Defensie, dat hier ook wel een budgetpotje voor is
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #85 Gepost op: 2 juli 2010, 23:56:16
Ongeveer alle regio's zouden het een TS-Bos/Terrein noemen alleen in G-M en N.O.G. heet het voertuig niet zo omdat je niet rijdend kunt blussen.
Over een jaar is dat opgelost. O0

Nee, De Valk krijgt dezelfde TS als ederveen en dat is geen TS-BT! want het kan best een 4X4 zijn maar zonder dakblussing en rijdend blussen in ieder geval!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #86 Gepost op: 3 juli 2010, 00:06:35
p2kflex
22:07:05 02-07-10GROUP-1PRIO 2 : ASSISTENTIE BIJ OPBOUW WTS : Strabrechtse Heide STRABRECHT 999 bos HEE : 724
1107346BRW Geldrop - Mierlo (Mierlo) (Postalarm)
1107398BRW Geldrop - Mierlo (Mierlo) (Lichtkrant)


Blijkbaar gaat men nu pas een WTS opbouwen, is men eigenlijk al brandmeester?



EINDHOVEN - De tweehonderd brandweerlieden die op de Strabrechtse Heide bij Geldrop en Heeze de natuurbrand bestrijden, zullen nog de hele nacht bezig zijn met blussen.
 
© NU.nl/Ruud BoschHet vuur breidt zich uit in de richting van Leenderheide. De rijksweg A67 blijft nog tot zeker zaterdagochtend in beide richtingen gesloten.

Burgemeester Rob van Gijzel van Eindhoven liet op een persconferentie weten dat de weersverwachting ongunstig is voor het bestrijden van de brand. De nacht wordt broeierig en droog, aldus de burgemeester. De bluswerkzaamheden verlopen daarom moeizaam.

Wegens een dreigend tekort aan bluswater moet de brandweer water uit een kanaal bij Helmond pompen om de heidebrand te bestrijden. Over de A67, loopt een 7 kilometer lange pijp die bluswater aanvoert.


Huizen

Een aantal huizen, boerderijen, een manege en de groepsaccommodatie De Blauwe Kei die in de buurt staan, zijn wegens de brand ontruimd.

De heidebrand heeft minstens 150 hectare natuurgebied verwoest. De brandweer heeft hulp gekregen van de luchtmacht die een helikopter heeft ingezet om bluswater over het vuur uit te storten.

Het vuur, dat rond 16.00 uur uitbrak, gaat gepaard met een enorme rookontwikkeling die van verre te zien is.


Helemaal daarvandaan?

http://maps.google.nl/maps?q=Heeze&oe=UTF-8&ie=UTF8&hl=nl&hq=&hnear=Heeze,+Noord-Brabant&ll=51.407813,5.552216&spn=0.008191,0.022638&t=h&z=16

Is dit plekje niet veel dichtbij dan?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #88 Gepost op: 3 juli 2010, 00:56:29
Maar, waarom niet direct bij deze droogte bij een ''middel'' brand al een heli in kennis stellen, ''uitrukgereed'' neer zetten, direct de officieren piepen en kijken of ze nodig zijn?
Ik krijg nu (en de vorige keren) een beetje het idee dat er eerst van alles uit de kast getrokken word ''Oh we redden het niet, dan de KLU maar''.
Je kunt er donder op zeggen dat een bos/heide brand met een code rood en de wind van vandaag uit gaat lopen tot een groter feestje en zich niet gaat/laat beperken tot een klein gedeelte .....

Beter vroeg opschalen en afschalen, als later opschalen en grote(re) risico's lopen lijkt me .... Zelfde principe als het ''primair'' piepen van een Lifeliner ... Cancelen kan altijd nog..
Volgens mij gaat er dermate veel geld richting Defensie, dat hier ook wel een budgetpotje voor is

Ja aan de ene kant ben ik het met je eens, maar dan ga je een 'kleine' groep mensen (lees: heli-coördinatoren) wel elke keer extra belasten. Ze moeten opkomen een heli vliegklaar maken, maar ook een plan van aanpak maken ect.

Wat officieren wel zouden 'moeten' doen is eerder kijken naar de KLU.. En evt. berichtje sturen naar de piloten/coördinator(en) met een soort vooralarm (???)

ik denk dat het wel tenkoste zou gaan van de proffesionaliteit als het gaat om vaker piepen en vaker cancelen.. (denk hierbij bijv. aan het opkomen van brandweer personeel naar een OMS...)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #89 Gepost op: 3 juli 2010, 01:04:54
ik denk dat het wel tenkoste zou gaan van de proffesionaliteit als het gaat om vaker piepen en vaker cancelen.. (denk hierbij bijv. aan het opkomen van brandweer personeel naar een OMS...)

Ik denk dat die OMS beter te verantwoorden is als dit. Denk er even bij na dat hier defensie word ingezet. en de eerste taak van defensie is niet het bestrijden van bosbranden. Als men de heliKopter veel vaker wil gaan allarmeren zou de brandweer er goed aan doen zelf een heli aan te schaffen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens