Tegenstellingen in de gifwijzer(s)

Auteur Topic: Tegenstellingen in de gifwijzer(s)  (gelezen 12325 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #10 Gepost op: 5 juli 2004, 19:34:42
Maar dan moet het niet te druk zijn bij de CPA... 8)

Christian


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #11 Gepost op: 5 juli 2004, 22:59:29
Ik heb pas twee verschillende gifwijzers naast elkaar gelegd (3e & 6e editie, 1998 & 2001) en kwam tot mijn verbazing tegenstellingen tegen.

Dat kan. Een fabrikant hoeft alleen maar zijn product te wijzigen (ingrediënten) en de gifwijzer hoeft al niet meer te kloppen. Je moet hier dus zeker rekening mee houden!

Volgens mij kun je je beter aan het EH-boekje houden en in ieder geval advies vragen aan de huisarts of SEH.  ;)
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


auwb

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 6 juli 2004, 19:29:11
Aan het punt dat ingredienten gewijzigd zouden kunnen zijn had ik nog niet gedacht; bedankt het idee.
Alleen voor de sierpeper gaat dit niet op.

Ik ben het inderdaad met velen van jullie eens dat het EH-boekje een leidraad moet zijn en dat je altijd een arts om raad kunt vragen; maar dat is naar mijn idee nog geen oplossing voor de gifwijzer, deze wordt toch door vele (niet ehbo'ers) gebruikt in de veronderstelling dat deze klopt.


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #13 Gepost op: 6 juli 2004, 22:46:29
maar dat is naar mijn idee nog geen oplossing voor de gifwijzer, deze wordt toch door vele (niet ehbo'ers) gebruikt in de veronderstelling dat deze klopt.

Dat is ook een nadeel van de gifwijzer. Elk kwartaal wordt een up-to-date versie uitgebracht. Direct na het uitbrengen zal de informatie in de gifwijzer wel kloppen, maar tijdens die drie maanden kan er zeker al wat gewijzigd zijn in zowel ingrediënten als behandelmethoden.

Het risico dat vooral niet EHBO'ers een verouderde versie van de gifwijzer gaan gebruiken is zeker aanwezig. Gelukkig staat ook in de gifwijzer dat eerst contact met een arts gezocht moet worden. Hopelijk houden de mensen zich hieraan...
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 7 juli 2004, 00:32:19
Ik geef mensen het advies om de gifwijzer op het toilet te hangen en wel op zit-leeshoogte. Dat is de eninge plaats dat mensen in ledigheid een aantal minuten per dag doorbrengen en misschien om de tijd tedoden de gifwijzer gaan lezen. In de loop der tijd weten ze op de hersenstam wat er op de gifwijzer staat. hopelijk hebben ze dan Norit, en laxeermiddelen in huis, anders moeten ze alsnog op het EH boekje terugvallen.


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #15 Gepost op: 7 juli 2004, 11:58:08
tjaaa... ik heb mijn gifwijzer vaak in handen....maar die van mij is ook ruimschoots verlopen.

misschien moeten we een forumgifwijzer maken. die houden wel bij

max


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 7 juli 2004, 17:03:48
Ziekenhuizen CPA/MKA's en ambulancediensten bellen geregeld met het RIVM om informatie over vergiften en hun behandeling te krijgen, werkt goed maar voor de ehv-ers is dit niet mogelijk en zal een goede gifwijzer handig kunnen zijn, alleen, heb je die altijd bij de hand wanneer je hulp verleent? Belangrijker is het om de vaste afspraken te weten en hoe te handelen bij algemene voorkomende vergiften, de exotische vergiften zijn idd zeldzaam en de benodigde hulp&kennis dus ook. Misschien handig om een vergiftenkaartje te maken ( zoals de brandwondenstichting heeft gedaan voor de brandwonden) met de algemeen voorkomende vergiften en hun maatregelen e.d. erop vermelden. Sort flashkard  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 7 juli 2004, 18:39:46
Het probleem met vergiftigingen zijn de eindeloze combinaties die een scala aan effecten kunnen geven.

Het is is niet giftig, het ander is niet giftig, maar een mengel van deze twee wel.

Er is binnen ons bedrijf een afdeling die zich daarom bezig houdt met het opstellen van chemiekaarten voor alle voorkomende mengels van stoffen die binnen de produkties voorkomen.

Zo'n "handig" kaartje is de gifwijzer.


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #18 Gepost op: 7 juli 2004, 19:51:29
De 'gifwijzer' kan handig zijn bij vergiftigingen van planten. Je kan in een oogopslag de naam van de plant achterhalen en deze direct (telefonisch) doorgeven aan de arts of SEH. Maar voor de rest...

In de thread 'norit' wordt geschreven dat bij vergiftigingen eerst gespoeld wordt en dat pas daarna norit achtergelaten wordt. Ook wordt geschreven dat deze behandeling in het ziekenhuis plaatsvind.

Ik denk dat je bij vergiftigingen het beste de gifwijzer links kunt laten liggen, je aan het EH-boekje houdt en dus snel contact opneemt met de professionele hulpverlening. Zoals Joffry al schrijft, kunnen zij via het RIVM up-to-date informatie over de gif en behandeling krijgen. Iets wat niet het geval is met een (verouderde) gifwijzer.

Leon
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2004, 00:18:14
Het zal niemand verbazen dat vooral de groep 0 tot 4-jarigen spullen eten en drinken die niet voor consumptie bedoelt zijn.

Het nadeel van sommige adviezen op de gifwijzer is dat ik denk dat ze gewoon niet uitvoerbaar zijn. Hoe laat jij een klein kindje meerdere norits opeten ? Hoe krijg jij vloeibare paraffine naar binnen?
Daarnaast is het overzicht wat het Oranje Kruisboekje geeft, nog het handigste.

Bijtende stoffen ( vaatwastabletten/poeder!): water
Niet bijtend ( sigarettenpeuken, planten, medicijnen): braken.
Petroleumprodukten: ( lamenolie is natuurlijk heel berucht) : niets doen

Het advies wat ik altijd meegeef: weet je het niet of twijfel je, bel dan altijd je huisarts of de SEH!

Pas geleden vertelde een cursist: " Mijn zoontje van 3 kwam met een vaatwastablet binnen waar zo'n mooi pareltje op zit en vroeg : 'Papa, mag ik er zo eentje?".....

Hoeveel mensen met kinderen zullen nog steeds dat soort spullen ónderin een keukenkastje hebben staan?


Via onderstaande link wat feiten en cijfers over vergiftigingen bij kinderen.

http://www.veiligheid.nl/csi/websiteveiligheid.nsf/f032dd50801476d0c1256d1e003f5700/a88a33df5f8a7723c1256d1e00401e0f!OpenDocument#Algemeen

Groeten