Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg

Auteur Topic: Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg  (gelezen 64739 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #320 Gepost op: 2 augustus 2010, 17:47:29
ik begrijp wat je bedoeld Dirk,

In vergelijking tot een aantal jaren geleden had je alleen de (professionele) pers waar je in de kranten de foto's of op tv tijdens het journaal de beelden zag.
De kans is dan relatief klein dat je toen gepubliceerd werd.

Tot dat er verder geen juridisch prudentie over is, zal inderdaad dus de hv-er het moeten tolereren dat dit gebeurd :-X
en zoals Grizz schrijft geen energie aan verspillen
Toch vind ik het dan goed dat we dit wel met elkaar hier bespreekbaar maken
Het laat een ieder weer even kritisch nadenken en reflecteren naar zich zelf :)

( :-X => wil zeggen dat ik het er niet mee eens ben, maar dat is mijn persoonlijke mening ;))


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #321 Gepost op: 3 augustus 2010, 19:42:52
Topic heeft inmiddels een iets andere wending gekregen geloof ik, maar even over de pers...het zijn gelukkig niet alleen de persmuskieten die recht bovenop een slachtoffer staan te fotograferen. Als ik deze ambupleeg mag geloven valt het allemaal wel mee met 'het slachtoffer is niet blij als er boven op zijn neus wordt gefotografeerd'......



Waarmee ik niet wil zeggen dat hulpverleners geen foto's mogen maken bij een inzet, maar of dit nou helemaal de bedoeling is vraag ik me dan wel weer af...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #322 Gepost op: 3 augustus 2010, 19:57:40
Denk dat de Plegen en de ACH's het wel kunnen bevestigen. Maar ik weet dat ambulance personeel bij aanrijdingen vaak foto's maken van de aanrijding zodat de behandelend arts goed kan inschatten hoe groot de klap is geweest.

gr
Mike


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #323 Gepost op: 3 augustus 2010, 20:05:03
Denk dat de Plegen en de ACH's het wel kunnen bevestigen. Maar ik weet dat ambulance personeel bij aanrijdingen vaak foto's maken van de aanrijding zodat de behandelend arts goed kan inschatten hoe groot de klap is geweest.

gr
Mike

Van aanrijdingen of van slachtoffers van aanrijdingen, iets dat de arts in het ziekenhuis ook kan zien...?
Ik snap best dat het handig is om te weten hoe hard het ongeveer gegaan is, maar je kan toch ook een foto maken nadat het slachtoffer weggehaald is. Scheelt in dit geval een seconde of vijf, denk ik zomaar. Dan heb je ook nog eens een foto zonder mensen er op, zodat de impact nog duidelijker is.

Ik kan me best voorstellen dat er om een of andere reden foto's gemaakt moeten worden, maar een vaak gehoord argument bij ongevallen (en terecht!) is dat het slachtoffer het uiterst onprettig zal vinden als er iemand boven op zijn/haar neus staat te fotograferen...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #324 Gepost op: 3 augustus 2010, 20:10:50
Even m.b.t. het bovenstaande. Ik denk niet dat het slachtoffer er veel van meekrijgt. Er is daarnaast ook nog een wezenlijk verschil in het doel waarvoor de foto wordt gemaakt.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #325 Gepost op: 3 augustus 2010, 20:13:55
Van aanrijdingen of van slachtoffers van aanrijdingen, iets dat de arts in het ziekenhuis ook kan zien...?
Ik snap best dat het handig is om te weten hoe hard het ongeveer gegaan is, maar je kan toch ook een foto maken nadat het slachtoffer weggehaald is. Scheelt in dit geval een seconde of vijf, denk ik zomaar. Dan heb je ook nog eens een foto zonder mensen er op, zodat de impact nog duidelijker is.

Ik kan me best voorstellen dat er om een of andere reden foto's gemaakt moeten worden, maar een vaak gehoord argument bij ongevallen (en terecht!) is dat het slachtoffer het uiterst onprettig zal vinden als er iemand boven op zijn/haar neus staat te fotograferen...

Wat maakt het uit of het slachtoffer erop staat? Zoals Gerard zegt zal deze er niet veel van mee krijgen, en is het niet zo dat ze overal voor gaan worden gebruikt.. Gewoon ter info in het ziekenhuis.. Een LL piloot maakt ook dikwijls foto's van de situatie om het een en ander aan te geven..

Zie 'm alleen geen foto maken van het ongeval maar een portretje van de verpleegster :D.. Moet ook kunnen toch, duurt ook maar een seconde of 5 ;)


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #326 Gepost op: 3 augustus 2010, 20:20:13
Wil niet veel zeggen, maar kan het ook niet gewoon een fotograaf of stagiair zijn die een dag meeloopt? Als ik goed naar de fotograaf kijk loopt deze op gympen o.i.d., het ziet er niet echt uit als goede werkschoenen die je nodig zal hebben voor dit werk.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #327 Gepost op: 3 augustus 2010, 20:21:21
Als ik daar in de kreukels lig en zie het HV personeel foto's van mijn ongeval maken heb ik er nog steeds het volste vertrouwen in dat die beelden op welke wijze dan ook "goed gebruikt" zullen worden. Ook geloof ik dat als er op dat moment handen te kort zijn er geen HV er is die het in zijn hoofd haalt om op de PD foto's gaat staan maken.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #328 Gepost op: 3 augustus 2010, 22:00:46
Topic heeft inmiddels een iets andere wending gekregen geloof ik, maar even over de pers...het zijn gelukkig niet alleen de persmuskieten die recht bovenop een slachtoffer staan te fotograferen. Als ik deze ambupleeg mag geloven valt het allemaal wel mee met 'het slachtoffer is niet blij als er boven op zijn neus wordt gefotografeerd'......



Waarmee ik niet wil zeggen dat hulpverleners geen foto's mogen maken bij een inzet, maar of dit nou helemaal de bedoeling is vraag ik me dan wel weer af...
Niet alleen loopt hij op sportschoenen maar hij gebruikt ook een spiegelreflexcamera ;-)

Maar dan nog hoeft er niets aan de hand te zijn. Misschien heeft het slachtoffer zelf gevraagd om met zijn camera foto's te maken. Of is het een fotograaf die om wat voor reden dan ook een dagje meeloopt met de ambulance. In dat geval zullen er best wel afspraken zijn gemaakt.


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #329 Gepost op: 3 augustus 2010, 22:03:50
Niet alleen loopt hij op sportschoenen maar hij gebruikt ook een spiegelreflexcamera ;-)

Maar dan nog hoeft er niets aan de hand te zijn. Misschien heeft het slachtoffer zelf gevraagd om met zijn camera foto's te maken. Of is het een fotograaf die om wat voor reden dan ook een dagje meeloopt met de ambulance. In dat geval zullen er best wel afspraken zijn gemaakt.

Bij sommige regio`s, sowieso Drenthe worden foto`s voor de arts of de SEH gemaakt. Alleen bij de zwaardere ongevallen/letsels. Bron: lpa.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------