paracetamol

Auteur Topic: paracetamol  (gelezen 22390 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 6 januari 2003, 15:38:41
hoi hoi

Waarom mogen wij ehbo'ers geen paracetamol geven als iemand er om komt vragen. Ik ben lid van zowel het RK als de kon.ver. ehbo. Bij beide is het verboden.

Terwijl ik thuis wel een doosje heb..........net als de rest van nederland.

er is vast een goede reden.

MAX




alex fijten

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2003, 15:49:36
Hallo max;

Ik ben er het helemaal mee eens dat het te gek voor woorden is dat je als ehbo-er geen paracetamol mag geven,terwijl iedereen in huis zo'n doosje heeft, maar ik ben van beroep verzorgende ig en heb dit eens nagevraagd op het verpleeghuis waar ik werk en deze hebben mij verteld dat paracetamol onder de medicijnenwet valt en ook een lichte pijnstiller is maar ook omdat wij niet bevoegd zijn als ehbo-er om medicijnen uit te geven. Groetjes alex fijten.


Emile

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2003, 16:36:30
Inderdaad. Paracetamol is een medicijn en dat medicijn KAN reageren met andere medicijnen die de persoon al gebruikt. Ook zouden er allergische reacties op kunnen treden waarvoor je als EHBO-er of Rode Kruizer dan verantwoordelijk voor bent. Denk ook eens aan bijwerkingen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2003, 20:19:28
Uit de handreiking verantwoorde EHBO van het Rode Kruis het volgende citaat:

Voor het mogen verrichten van deze voorbehouden handelingen wordt uitgegaan van twee bevoegdheidsniveau's:

zelfstandig bevoegd,
niet-zelfstandig bevoegd.
Deze bevoegdheden worden in de wet beschreven.

De zelfstandig bevoegden mogen de diagnose stellen en de therapie voorschrijven en uitvoeren (mits bekwaam).

De uitvoerders van de sociaal medische hulpverlening worden in de wet niet beschreven en zijn derhalve onbevoegd.

In analogie aan bovenstaande geldt voor het verstrekken van medicatie bij de uitvoering van de sociaal medische hulpverlening, dat dit niet mag.

De EHBO-er is niet bevoegd tot het stellen van de diagnose en het voorschrijven van een therapie (hier:pijnmedicatie). Contra-indicaties zijn onbekend. Een goed voorbeeld hierbij is: de aspirine die gegeven wordt aan een hulpvrager met hemofilie. De kans is dat er daardoor bij deze hulpvrager bloedingen kunnen ontstaan die ernstige gevolgen kunnen hebben.

Gesteld zal moeten worden dat gezien de mogelijke risico's de hulpverleners van het Rode Kruis nooit medicatie, hoe onschuldig het ook lijkt, verstrekken.

Einde citaat...

Hieruit kan worden geconcludeerd dat wanneer iemand expliciet om een paracetamol vraagt, deze gegeven zou kunnen worden. Je voldoet dan aan iemands verzoek.
Zwart wit zou je deze persoon een verklaring moeten laten tekenen waarin hij verklaard zelf om een paracetamol gevraagd te hebben voor eigen gebruik onder eigen verantwoordelijkheid. Beter niet geven dus....


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2003, 23:32:18
beste ehbo'er ( ik bedoel de laatste spreker)

ik geloof dat ik je niet snap. het mag wel als hij maar verklaard dat hij het wil. Dus ik kan zeggen nee je krijgt het niet. ik zet een doos parcetamol op tafel loop weg
en kom 10 minuten later terug. ik niet weet.....geregeld???

moet ik het zo opvatten. of zie ik het nu verkeerd
graag nog even jullie reactie.

max


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2003, 00:07:00
De verbehouden handelingen waren het stellen van een diagnose, het voorschrijven van een therapie en het verstrekken van medicijnen zonder de contra indicaties te kennen.

Door de verklaring heb je bewijs dat je geen diagnose hebt gesteld, noch een therapie hebt voor geschreven.

bovendien heeft hij, aantoonbaar, het gevraagde op eigen verantwoordelijkheid voor eigen gebruik aangenomen. Dus de opmerking over de contra indicaties is ook niet meer relevant.

Gezien bovenstaande is het veel minder omslachtig om ze niet uit te delen.

En de doos laten staan lijkt me ook geen goed idee. Er begint vast iemand te zeuren over het onbeheerd  laten staan van medicijnen en het uitlokken tot diefstal.

Maarten


Bytehunter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
    • de vries brandbeveiliging & opleidingscentrum
Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2003, 11:25:37
Toevallig hebben we het gisteren tijdens de EHBO les gehad over vergiftiging.

Hier kwam ter sprake dat je bij teveel gebruik van paracetemol( 4gr.) je lever beschadigd. Waardoor je je zelf vergiftigd.  Wellicht ook een reden om het zeker niet aan te bieden. Ze worden immers door de meeste mensen al als snoepjes geslikt.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2003, 15:56:38
Als ik in een restaurant zit, hoofdpijn heb en de ober om een paracetamol vraag, dan zal ik die zonder meer krijgen.
Als ik thuis hoofdpijn heb, pak ik paracetamol uit de kast. Is die op, dan loop ik naar de drogist. Is de drogist dicht, dan vraag ik het aan de buren.
Kortom, ik ben daar verantwoordelijk voor. Als ik een allergische reactie heb na het innemen van paracetamol, dan stel ik toch ook niet de ober/drogist/buren aansprakelijk.
Paracetamol is een OTC-produkt. OTC staat voor Over The Counter, oftewel vrij verkrijgbaar.
Om als EHBO-er je "in te dekken" als je een paracetamoltablet wilt verstrekken: vraag of die persoon al eerder paracetamol heeft gebruikt. Zo ja, dan is het m.i. te vergelijken met het kopen van een tablet bij de drogist, met als voordeel dat je er niet voor hoeft te betalen.

Iets anders is het als de EHBO'er als onderdeel van zijn takenpakket de pijnbestrijding na een ongeluk op zich neemt door met pilletjes te gaan "strooien".


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2003, 20:53:55
Dat is juist gezien. Je mag niet van een ober niet verwachten dat hij een medische hulpverlener is.

Als de ober je nog een glas wijn brengt terwijl je het duidelijk is dat je al te veel hebt gedronken, kan daar op worden aangesproken.

De drogist die paracetamol verkoopt hoeft geen adviezen te geven omdat hij een verpakking verkoopt waarop staat dat voor gebruik de bijsluiter moet worden doorgelezen.

Als de je de drogist vraagt om iets tegen de hoofdpijn, dan zal hij een advies moeten geven dat onderbouwd is met een goede voorlichting over de voor en nadelen van de diverse producten en jouw vervolgens zelf laten kiezen. Hij gaat op glad ijs als hij roept dat hij iets uitstekends heeft en je dat zonder verdere toelichting verkoot.

Een EHBO'er die in opdracht van een organisatie op een EHBO post  staat daar niet als een prive persoon, maar als een dienstverlener. Voor hem gelden alle regels, zoals bijvoorbeeld de ARBO-wet, die gelden voor dienstverlenende bedrijven en organisaties.  De hulpvrager mag er van uitgaan dat de hulpverlener bepaalde kwaliteiten bezit.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2003, 23:49:57
Beste EHBO-er,

Er is een verschil tussen iemand die roept iets uitstekends te hebben tegen de hoofdpijn (hij adviseert dan om bij hoofdpijn dat middel te nemen) en iemand die op de vraag: heeft U een paracetamol want ik heb hoofdpijn, dan zegt: Ja, die heb ik bij me. Of dat nou als privé-persooon is of als EHBO'er. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat als EHBO'er, Rode Kruis vrijwilliger of anderszins, je niet op het gebied van het verstrekken van medicijnen moet begeven. Maar, het hoofdpijntabletje als service verstrekken omdat iemand er specifiek om vraagt, dat moet toch kunnen?!

Zeker, paracetamol kan leverbeschadigingen veroorzaken, maar dan wel bij inname van 4 gram (of meer) in één dosis, dan wel bij chronisch misbruik (meer dan de aangegeven dosis per 24 uur gedurende meerdere dagen).

En, een goed dienstverlener is er geen minder goede dienstverlener om als hij een paracetamoltablet geeft aan iemand die daar - met redenen omkleed - specifiek naar vraagt. Ik zou er in ieder geval geen moeite mee hebben. Maar goed, ik heb nooit paracetamol bij me...