paracetamol

Auteur Topic: paracetamol  (gelezen 22390 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 6 januari 2003, 15:38:41
hoi hoi

Waarom mogen wij ehbo'ers geen paracetamol geven als iemand er om komt vragen. Ik ben lid van zowel het RK als de kon.ver. ehbo. Bij beide is het verboden.

Terwijl ik thuis wel een doosje heb..........net als de rest van nederland.

er is vast een goede reden.

MAX




alex fijten

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2003, 15:49:36
Hallo max;

Ik ben er het helemaal mee eens dat het te gek voor woorden is dat je als ehbo-er geen paracetamol mag geven,terwijl iedereen in huis zo'n doosje heeft, maar ik ben van beroep verzorgende ig en heb dit eens nagevraagd op het verpleeghuis waar ik werk en deze hebben mij verteld dat paracetamol onder de medicijnenwet valt en ook een lichte pijnstiller is maar ook omdat wij niet bevoegd zijn als ehbo-er om medicijnen uit te geven. Groetjes alex fijten.


Emile

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2003, 16:36:30
Inderdaad. Paracetamol is een medicijn en dat medicijn KAN reageren met andere medicijnen die de persoon al gebruikt. Ook zouden er allergische reacties op kunnen treden waarvoor je als EHBO-er of Rode Kruizer dan verantwoordelijk voor bent. Denk ook eens aan bijwerkingen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2003, 20:19:28
Uit de handreiking verantwoorde EHBO van het Rode Kruis het volgende citaat:

Voor het mogen verrichten van deze voorbehouden handelingen wordt uitgegaan van twee bevoegdheidsniveau's:

zelfstandig bevoegd,
niet-zelfstandig bevoegd.
Deze bevoegdheden worden in de wet beschreven.

De zelfstandig bevoegden mogen de diagnose stellen en de therapie voorschrijven en uitvoeren (mits bekwaam).