21 doden en ruim 500 gewonden bij Love Parade - Duisburg 24-07-2010

Auteur Topic: 21 doden en ruim 500 gewonden bij Love Parade - Duisburg 24-07-2010  (gelezen 100346 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #180 Gepost op: 19 september 2010, 10:36:39
Wat een vriendelijke tekst, paste die niet in een p.m.

Overigens een "Ramp" (Rampverklaring) wordt afgegeven door de autoriteit, beginnend bij de burgemeester plaats incident en dat is net iets anders als taalkundig het woord gebruiken om te duiden, zelfs dat wat nog niet plaats vond.

Zal gerust in een pm gepast hebben maar denk dat je de reaktie moet zien in het kader van wie de bal kaatst etc etc....

Overigens kan een gebeurtenis in de volksmond al gauw een ramp zijn en technisch gesproken niet.... in dit geval, 21 doden en 500 gewonden mag je rustig spreken van een ramp...

Om volledig on-topic te gaan, ik ben het eens met de stelling dat een ramp een gebeurtenis is van een aaneenschakeling van fouten danwel gebeurtenissen. Een ramp ontstaat vaak niet door een enkele gebeurtenis, uitzonderingen daar gelaten. In dit specifiek geval, het begint bij een putdeksel, er ontstaan mensen stuwingen waarop weer besluiten worden genomen tot beteugeling die ook weer verkeerd uitpakken.... zo zijn er in de tussentijd ook nog wel meer dingen te bedenken !
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #181 Gepost op: 19 september 2010, 11:17:09
Overigens een "Ramp" (Rampverklaring) wordt afgegeven door de autoriteit, beginnend bij de burgemeester plaats incident en dat is net iets anders als taalkundig het woord gebruiken om te duiden, zelfs dat wat nog niet plaats vond.

De verplichting om (door de burgemeester) een "rampverklaring" af te leggen is al jaren geleden geschrapt uit de wet. De verklaring wordt in de praktijk ook niet meer gegeven.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #182 Gepost op: 19 september 2010, 11:55:31
Citaat
De verplichting om (door de burgemeester) een "rampverklaring" af te leggen is al jaren geleden geschrapt uit de wet. De verklaring wordt in de praktijk ook niet meer gegeven.

Ja hier kan niet anders dan de vraag volgen; Bron

Overigens het is niet af te leggen maar afgeven!


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #183 Gepost op: 19 september 2010, 12:05:11
Zal gerust in een pm gepast hebben maar denk dat je de reaktie moet zien in het kader van wie de bal kaatst etc etc....

Overigens kan een gebeurtenis in de volksmond al gauw een ramp zijn en technisch gesproken niet.... in dit geval, 21 doden en 500 gewonden mag je rustig spreken van een ramp...

Om volledig on-topic te gaan, ik ben het eens met de stelling dat een ramp een gebeurtenis is van een aaneenschakeling van fouten danwel gebeurtenissen. Een ramp ontstaat vaak niet door een enkele gebeurtenis, uitzonderingen daar gelaten. In dit specifiek geval, het begint bij een putdeksel, er ontstaan mensen stuwingen waarop weer besluiten worden genomen tot beteugeling die ook weer verkeerd uitpakken.... zo zijn er in de tussentijd ook nog wel meer dingen te bedenken !

Uw wilt meekaatsen zo geeft u mij de indruk, hoewel ik niet de indruk had verkregn dat het om kaatsen ging. PM mooi middel maar als de ontvanger niet antwoord!

Het gaat overigens om de gevolgen van een enkele, meervoudige, dan wel aaneenschakeling van gebeurtenis(sen) die het noodzakelijk maken het incident tot ramp te verklaren, heeft ook met bestuurlijk traject, verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid en niet te vergeten (afgedekt)kostenaspekt te maken.

Voorbeeld: Een enkele dijkdoorbraak kan onmiddellijk een rampverklaring opleveren, kort gesteld.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #184 Gepost op: 19 september 2010, 12:31:35
Ja hier kan niet anders dan de vraag volgen; Bron

Simpel: de huidige Wet Rampen en Zware Ongevallen (Wrzo), waarin deze verplichting niet voorkomt. In de nieuwe Wet op de Veiligheidsregio's ook niet  ;)


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #185 Gepost op: 19 september 2010, 14:13:11
Simpel: de huidige Wet Rampen en Zware Ongevallen (Wrzo), waarin deze verplichting niet voorkomt. In de nieuwe Wet op de Veiligheidsregio's ook niet  ;)

Nee zo simpel kom je er niet van af; http://wetten.overheid.nl/BWBR0003765/geldigheidsdatum_19-09-2010

Volgens de Wet Rampen en Zware Ongevallen is het de burgemeester die na overleg met zijn beleidsstaf (hoofd van politie, hoofd gezondheidsdienst, commandant brandweer) een rampverklaring uitgeeft. In het verlengde daarvan - op grond van speciale bevoegdheden vanuit de GemeenteWet - worden vaak ook noodverordeningen van kracht waardoor de politie meer armslag krijgt gebieden af te zetten, over te gaan tot ontruimingen en personen in het rampgebied aan te houden op andere dan de normaal geldende wetten en regels. Tegelijk wordt het mogelijk een beroep te doen op hogere overheden (provincie, staat) voor het verkrijgen van middelen en financiën .
Maar ook als de burgemeester geen rampenverklaring afgeeft (zoals bijvoorbeeld bij de cafébrand in Volendam gebeurd is) kunnen de hulpdiensten zelf besluiten "op te schalen"


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #186 Gepost op: 19 september 2010, 14:25:54
Nee zo simpel kom je er niet van af; http://wetten.overheid.nl/BWBR0003765/geldigheidsdatum_19-09-2010

Volgens de Wet Rampen en Zware Ongevallen is het de burgemeester die na overleg met zijn beleidsstaf (hoofd van politie, hoofd gezondheidsdienst, commandant brandweer) een rampverklaring uitgeeft.(...)





In welk artikel staat dit?


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #187 Gepost op: 19 september 2010, 14:29:26
In welk artikel staat dit?

Dat wilde ik ook niet vragen, misschien lees ik er over heen?


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #188 Gepost op: 19 september 2010, 15:08:59
Heren en of dames, als ik de vraag nu eerst omdraai, met de vraag in welk gemeentelijk rampenplan leest u niet dat de burgemeester het in werking stelt, indien daar naar zijn oordeel, als opperbevel hebber, aanleiding toe is. Indien dan nog vragen heeft krijgt u het volgende antwoord, maar laat ik vast een toegift doen met de vraag "wat denkt u dat een rampverklaring inhoud?


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #189 Gepost op: 19 september 2010, 15:10:37
Citaat
De verplichting om (door de burgemeester) een "rampverklaring" af te leggen is al jaren geleden geschrapt uit de wet. De verklaring wordt in de praktijk ook niet meer gegeven.

Ja hier kan niet anders dan de vraag volgen; Bron

Geeft u die nog even?