KNRM Harlingen krijgt boete na slepen

Auteur Topic: KNRM Harlingen krijgt boete na slepen  (gelezen 42904 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #40 Gepost op: 29 juli 2010, 17:22:46
Dat de vrijstelling is opgeheven dat wist ik niet, maar ik ben dan ook al een tijdje niet meer nauw betrokken bij het reddingwezen.

Maar wat is in nood zijn. Kan iemand daar een goede definitie van geven, en zo ja dan zal iedereen dat op een andere manier interpreteren. Als de schipper van de klipper (dat rijmt) nu vol blijft houden dat hij in nood is en gered wil worden dan kun je er als schipper van een reddingboot (dat rijmt niet) weinig anders aan doen. Je kunt hem adviseren om voor anker te gaan en er bij blijven liggen, maar dan staat de volgende dag in de krant dat de KNRM weigert hulp te verlenen.

Het is een behoorlijk lastige situatie waar je als schipper mee om dient te gaan. Dat Noordgat boos is lijkt me niet zo verwonderlijk, maar je kunt je natuurlijk afvragen waar ze dan waren. Ik neem aan dat ze niet in de buurt waren, anders was de sleep echt wel over gegeven. Althans daar ga ik van uit.

Ik kan me trouwens herinneren dat ik zelf een flink aantal jaren geleden (ik geloof vlak voordat de Hendrik Jacob op Marken werd gedoopt) met de Frans Verkade ook een beste klipper slepend langszij in Volendam heb gebracht. Gelukkig maar dat er toen geen overijverige politieman in de buurt was.

Jan

Het is zo moeilijk om argumenten met iemand uit te wisselen die selektief leest Jan!

Je slaat hele stukken tekst gewoon over. Er is al gezegd dat nood wet breekt en dat iedereen iedereen dan mag slepen, dus ook de KNRM.
Er is ook gezegd dat de sleep dan overgeven een eventueel wat later arriverende Noordgat het slepen zonder certivicaat voorkomt. Ik heb ook een klipper met een rubberbootje Muiden ingetrokken, dat was de reden van de oprichting van HOGE, we werden daarvoor de reddigsbrigade uitgezet.

Alles wat in het verleden gebeurde, maakt hetgeen wat nu gebeurt nog niet OK.
Er is ook een duidelijke (van twee zijden want zo gaat dat bij convenanten) overeenkomst tussen Noordgat en de KNRM over schepen groter dan 20 meter, wie denk je dat de politie ingeschakeld heeft? Dat was niet voor de bekeuring, maar om te zorgen dat de KNRM zich eindelijk eens aan zijn afspraken gaat houden die gemaakt zijn en an de onderhandelingstafen te dwingen.

Als de KNRM als eerste ter plaatse is heeft Noordgat in doorsnee het nakijken, zo werkt dat.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 29 juli 2010, 17:26:29
Sorry Joost, ik moet er eigenlijk even tussenuit blijven, jij verwoordt het veel beter.  O0

Helemaal gelijk, definitie hiervan is lastig. Maar je kunt het wel een beetje afleiden uit de machtsverhouding: Als de schipper vindt dat hij in nood is en hulp vraagt aan de KNRM, dan is op dat moment de schipper van de KNRM-boot de schipper van het geheel. De schipper van de klipper (mooie rijm idd) krijgt dan geen 'advies', maar een order! Als de schipper van de KNRM er voor kiest de klipper te ankeren na het vrijvaren van de dijk, dan gebeurt dat. En als de schipper van de klipper vindt dat hij zelf nog mag beslissen en de order van de KNRM-schipper negeert, dan is er blijkbaar geen sprake meer van een noodsituatie. Als jij gered wordt uit een noodsituatie heb je je over te geven aan de redders, als je dat weigert is de nood schijnbaar niet hoog genoeg....

In dit geval had de KNRM-schipper er voor kunnen kiezen om de klipper te ankeren in open water en te wachten op een sleper, zoals Henk aangeeft. Ik wil best geloven dat er sprake is geweest van een redding op het moment dat de klipper werd behoed voor stranding. En dat het dus op dat moment geoorloofd was om te slepen. Maar bij het terugslepen naar de haven is er duidelijk geen sprake van een noodsituatie, dus geen sleepbevoegdheid, dus wachten op een echte sleper. Ook als de schipper van de klipper dat niet leuk vindt, daar gaat hij niet over, tenzij hij zelf terug wil peddelen....

Die keuringseisen aan sleepboten zijn er niet voor niks, met zo'n motorloze klipper langszij kun je echt veel schade aanrichten bij het binnenkomen van een haven.



Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 29 juli 2010, 18:27:51
Net nog even wat meer gehoord van wat er gebeurd is bij Harlingen. Het charterschip heef telefonisch gemeld aan de kustwacht dat ze de motor niet meer gestart kreeg.
De Tempest van Noordgat was in de buurt, hoorde de melding over 16 van de reddingsboot, was als eerst ter plaatse, maar de schipper van de diemaster zei geen hulp nodig te hebben. Er staat dan een Zuidwester kracht 7. Even later komt de KNRM en wil vast maken. De Tempest protesteert bij de ook onderweg zijnde waterpolitie en biedt aan een sleper te regelen uit Harlingen (mét certificaat). Op 67 antwoord de KNRM dat zij 'm gaan slepen en dat niemand daar iets mee te maken heeft. De KLPD luistert dat verhaal mee en besluit daarop te verbaliseren.
Daarbij komt dat de Tempest in het verleden ook wel ingezet is in Harlingen als assistenitie bij het verleggen van grote schepen in de haven. De tempest is ingeschreven als Reddingsboot om dezelfde rechten te kunnen claimen als de KNRM (Dat kunstje kennen wij ook). Maar toch werd de Tempest tot drie maal toe geverbaliseerd. Tja, als je de ene reddingsboot verbaliseert voor niet gecertificeerd slepen moet je dat bij een andere reddingsboot ook doen.

En zo geschiedde.

Henk


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #43 Gepost op: 29 juli 2010, 18:43:53
Henk, met alle respect, maar of jij nu de juiste persoon bent om iemand te bekritiseren op selectief lezen daar heb ik zo m'n twijfels over maar dat even ter zijde.

Waar het mij om gaat eigenlijk is het volgende. De wereld gaat momenteel zo'n beetje ten onder aan regeltjes. Geloof me, ik ben de eigenaar van een zeegaande sleepboot in de Perzische Golf (erg warm weer hier momenteel, maar da's wat anders) en hier hebben ze het regeltjes maken zo ongeveer uitgevonden. Probleem hier is dat de regeltjes gemiddeld drie keer per dag veranderen en dat iedereen ze op een andere manier toepast, maar dat is een compleet andere discussie.

Want laten we het nu eens van de andere kant bekijken. De mannen van station Harlingen hebben een prima klus afgeleverd. Ze hebben met een Valentijn klasse bootje (met een paaltrek van een drie kilo en een paar ons) het toch geflikt om die klipper zonder schade keurig en wel af te leveren in Harlingen. In plaats dat men ze daar een pluim voor geeft (wat ik nu dus wel doe) krijgen ze een bekeuring en houdt het ons hier op het forum nu al een paar dagen bezig. Dan vraag ik me af waar we met z'n allen naar toe gaan. Moet een schipper van een reddingboot zvoordat hij of zij insluit op een sleep zich eerst gaan afvragen of het allemaal wel mag en of hij straks in de haven niet opgewacht wordt door een overijverige agent die aan z'n bonen quota voor die dag moet komen.

Waar trekken we de grens. Natuurlijk ga je met een reddingboot niet aan een booreiland liggen trekken (zoals ik eerder in deze discussie langs zag komen) want dat heeft geen nut. In mijn (lange) tijd bij het KNRM station Marken heb ik geregeld grote slepen gedaan met de Frans Verkade en dat zou ik nog steeds doen als ik er een paar jaar geleden niet mee gestopt was.

Het is heel makkelijk om te zeggen dat de schipper van de klipper (hij blijft leuk) de order krijgt. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Je kunt als externe factor (want dat ben je als reddingboot of als sleper) niet het commando overnemen op een object waar je niet meer aan vast staat. Heb je m vast is 'ie voor jou en ben je er ook voor verantwoordelijk (daarom krijg ik ook altijd een sleep survey als we weer naar zee gaan met een grote bak vol met van alles op sleep) puur om voor de verzekering duidelijk te maken dat alles aan boord van zowel de sleper als het gesleepte object alles in orde is, en dat ik, als kapitein (en in mijn geval eigenaar) met een gerust hart naar zee kan gaan omdat alles op de sleep goedgekeurd is voor de verzekering. Mocht er dan iets fout gaan is mijn achterste niet in gevaar zeg maar.

Want wat was er gebeurd als de mannen van Harlingen hetgeen gedaan hadden wat hier geopperd wordt. De klipper achter z'n anker leggen en er bij gaan liggen of d'r van tussen en naar huis. De reddingboot vaart weg en de schipper van de klipper (daar is 'ie weer) begint direct "help help ik ben in nood" over de VHF te roepen. Dan hadden ze direct rechtsomkeert kunnen maken om weer hulp te gaan verlenen, simpelweg omdat de klipperschipper vindt dat hij/zij in nood is.

In mijn opinie hebben de mannen van station Harlingen een prima klus afgeleverd die ik zelf waarschijnlijk exact hetzelfde had gedaan. Dat Noordgat nu begint te jammeren dat ze de klus zijn misgelopen kan natuurlijk, maar ik vindt dat een beetje zielig achteraf gepraat. Dat is het risico van het vak. Soms pak je een mooie klus, maar soms loop je m mis. Ik denk dat iedere ondernemer dat kan beamen.

Jan


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 29 juli 2010, 20:05:36
Een heel mistgorijn om de feiten.

Nil Desperandum ligt met Motorpech voor anker in een geul boven Harlingen. Noordgat is als eerste ter plaatse met de Tempest, biedt hulp aan.
De Nil Desperandum geeft aan geen hulp nodig te hebben, is niet in nood.
De later aangekomen KNRM Harlingen maakt vast na telefonisch overleg met de Schipper van de  Nil Desperandum.
De Nil Desperandum is een groot schip en de reddingboot van Harlingen is niet gecertificeerd als sleepboot, ook is er niet wettelijk geregeld dat ze dat niet hoeft te zijn.
De politie verbaliseert de reddingsboot van Harlingen op aanwijzing van Noordgat die ook een reddingsboot heeft en voor hetzefde feit drie bekeuringen heeft gekrgen van dezezelfde politiemensen.
Iedereen springt boven op deze politiemensen omdat:

Het schip in nood zou zijn geweest en nood breekt wet,
De KNRM geen bekeuringen hoort te krijgen,
Er meer mensen zijn die met reddingsboten ook hele grote schepen hebben binnengebracht in het verleden,
De burgemeester de voorzitter is van de PC van de KNRM,
Het heus geen risico inhoudt met een kleine reddingsboot een groot schip te slepen, want het ging goed.
De knrm wel verplicht is schepen te slepen ook al zijn ze eigenlijk te groot. Men vroeg er nu eenmaal om.

En rederij Noordgat krijgt ook een veeg uit de pan omdat ze:
geld vraagt voor haar diensten en zo misbruik maakt van andermans ellende,
niet moet jammeren als de KNRM het werk afneemt (aanbieding, nu gratis: sleep naar Harlingen), daar hebben ondernemers nu eenmaal altijd mee te maken.
er gewoon eerder moeten zijn en vast niet in de buurt was anders had de KNRM de klus wel afgegeven.

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #45 Gepost op: 29 juli 2010, 22:26:59
Beste Henk weet niet hoe jij aan de informatie komt maar de nil desperandum heeft keurig op 16 het KWC aangeroepen. Dat weet ik voor 100 procent zeker omdat ik hem zelf heb horen roepen op 16 dus geen fabeltjes gaan geloven!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 30 juli 2010, 00:16:03
Prima, en dus? Als dat zo is, maakt dat geen wezenlijk verschil met de rest van het verhaal, telefonisch melden is ook keurig. Dat het over 16 geweest is maakt het eerder duidelijker. Op een oproep op 16 kon de Tempest eerder reageren.
Heb je ook 67 beluisterd, of had je alleen kanaal 16 aan? Dan heb je het hele gesprek met de KLPD ook kunnen meeluisteren. En dat de Tempest hulp aanbood en dat geweigerd werd. Ik kom aan mijn informatie van Noordgat zelf.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #47 Gepost op: 30 juli 2010, 00:24:51
Prima, en dus? Als dat zo is, maakt dat geen wezenlijk verschil met de rest van het verhaal, telefonisch melden is ook keurig. Dat het over 16 geweest is maakt het eerder duidelijker. Op een oproep op 16 kon de Tempest eerder reageren.
Heb je ook 67 beluisterd, of had je alleen kanaal 16 aan? Dan heb je het hele gesprek met de KLPD ook kunnen meeluisteren. En dat de Tempest hulp aanbood en dat geweigerd werd. Ik kom aan mijn informatie van Noordgat zelf.

Henk

toevallig geen geluidsfragmentje op je PC staan?  ???  ::) :)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 30 juli 2010, 00:58:25
toevallig geen geluidsfragmentje op je PC staan?  ???  ::) :)

Nee, Palmpe, dat is wel jammer, te ver weg. Ik ontvang maximaal (bij nomaal weer) tot Urk, Enkhuizen en de online scanners neem ik niet op en luister ik niet naar ook... Een geluidsopname zou de zaak prima kunnen verduidelijken inderdaad!

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #49 Gepost op: 30 juli 2010, 01:49:21
neemt de kustwacht wel kanaal 16/67 op band op? Misschien dat een OvJ deze eens kan beluisteren. Bij de burgemeester (wat heeft die over de politie te zeggen?) proef ik wat belangenverstrengeling... ::)