MON - Meldkamer Oost Nederland

Auteur Topic: MON - Meldkamer Oost Nederland  (gelezen 58131 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #50 Gepost op: 22 september 2010, 20:03:46
Weet iemand of de P2000 meldingen nu ook gelijk worden getrokken? :)

1 meldkamer => 1 GMS => 1 output


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #51 Gepost op: 22 september 2010, 20:12:59
1 meldkamer => 1 GMS => 1 output
Ben benieuwd!:)
Dus word dan ook niet meer parallel gedraaid?
Gaat de nieuwe meldkamer maandag inwerking?


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #52 Gepost op: 22 september 2010, 20:18:35
Ben benieuwd!:)
Dus word dan ook niet meer parallel gedraaid?
Gaat de nieuwe meldkamer maandag inwerking?
In de nacht van maandag op dinsdag schakelt IJsselland in 1 keer over naar MON. Hoe het met de centralisten van NOG zit weet ik niet, die zijn immers al in Apeldoorn.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #53 Gepost op: 22 september 2010, 20:20:35
Ben benieuwd!:)
Dus word dan ook niet meer parallel gedraaid?
Gaat de nieuwe meldkamer maandag inwerking?

Voor zover ik weet zijn staat 'heel IJsselland' in het Apeldoornse GMS, dus er is geen reden om parallel te draaien. Lijkt me ook een onmogelijke opgave, de meldingen kunnen moeilijk in twee meldkamers binnen komen en afgehandeld worden...

Dinsdag toch, Crashtender?


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #54 Gepost op: 25 september 2010, 19:46:48
Voor zover ik weet zijn staat 'heel IJsselland' in het Apeldoornse GMS, dus er is geen reden om parallel te draaien. Lijkt me ook een onmogelijke opgave, de meldingen kunnen moeilijk in twee meldkamers binnen komen en afgehandeld worden...

Dinsdag toch, Crashtender?

Het IJssellandse GMS en het Apeldoornse GMS worden beide losgelaten en we gaan verder met één MON-GMS.
In de nacht van maandag op dinsdag gaan de twee oude meldkamers tot één nieuwe....de Meldkamer Oost Nederland

Weet iemand of de P2000 meldingen nu ook gelijk worden getrokken? :)

Ja, die worden gelijk getrokken. We gaan vanuit het project IMCA verder met de landelijke meldingsclassificaties en we zullen daarbij in beide regio's dezelfde meldingsteksten uit gaan sturen via P2000.

Hoewel we de alarmregeling in grote lijnen gelijk hebben getrokken hebben de korpsen in het kader van het IMCAproject maatwerk mogen aangeven. We hebben per meldingsclassificatie een minimum uitruktvoorstel vastgesteld met beide regio's. En daar mogen de korpsen eventueel iets aan toe voegen (er mag dus niets vanaf worden gehaald). Zo is de standaard voor een schoorsteenbrand 1xTS. Een gemeente waar men beschikt over eigen redvoertuig zal aan deze minimum een stukje maatwerk in de vorm van het redvoertuig toevoegen. Gemeenten die geen afspraken met een buurgemeente hebben over het medegebruik van een redvoertuig zullen mogelijk op de minimumvariant blijven zitten.

Voor een aantal onderwerpen is er binnen het MON-gebied vooralsnog geen standaard vastgesteld. Zo kent IJsselland een andere systematiek voor de vastgestelde pelotons/compagniën voor interregionale bijstand dan Noord- en Oost-Gelderland heeft. Het zelfde geld voor de OGS-organisatie. Of en hoe dit soort procedures/werkwijzen worden geharmoniseerd is nog niet bekend.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #55 Gepost op: 26 september 2010, 11:06:26
Ah, bedankt voor je informatie Crashtender. Nog twee vraagjes: de P2000 alarmeringen (dat gene wat voor de niet HV'ers nog te volgen is); lijken die straks het meest op die van NO-Gelderland of IJsselland of is het gewoon één hele nieuwe opzet? En wat betreft het inzetten van voertuigen; wat hier gebeurd bij een melding is dat naast de standaard TS ook een Manschappenauto met MSA meerijdt. Bijvoorbeeld:
Citaat
Prio 1 Woningbrand Schaapjeslaan 1 WEZE 6741
Maar in de werkelijkheid gaat de 6784 (ex-261) ook mee met de andere brandweermensen die te laat waren voor de 1ste wagen. Nu heb ik al wel het een en ander gehoord maar het is mij nog steeds niet duidelijk of ze zo'n tweede wagen ook in een P2000 melding gaan bijplaatsen. In IJsselland plaatsen ze wel alle voertuigen die ook daadwerkelijk gaan rijden in de P2000 meldingen.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #56 Gepost op: 26 september 2010, 11:29:26
Brandweer bepaalt zelf in de kazerne welke voertuigen gaan rijden?
Als hier schuurbrand is word 1 TS opgeroepen, maar dan komen ze toch met 2 x TS en een Jeep


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #57 Gepost op: 26 september 2010, 11:33:25
Ah, bedankt voor je informatie Crashtender. Nog twee vraagjes: de P2000 alarmeringen (dat gene wat voor de niet HV'ers nog te volgen is); lijken die straks het meest op die van NO-Gelderland of IJsselland of is het gewoon één hele nieuwe opzet? En wat betreft het inzetten van voertuigen; wat hier gebeurd bij een melding is dat naast de standaard TS ook een Manschappenauto met MSA meerijdt. Bijvoorbeeld:  Maar in de werkelijkheid gaat de 6784 (ex-261) ook mee met de andere brandweermensen die te laat waren voor de 1ste wagen. Nu heb ik al wel het een en ander gehoord maar het is mij nog steeds niet duidelijk of ze zo'n tweede wagen ook in een P2000 melding gaan bijplaatsen. In IJsselland plaatsen ze wel alle voertuigen die ook daadwerkelijk gaan rijden in de P2000 meldingen.
Of gewoon afstappen van dat motivatiewagentje, alleen met de TS rijden en als collega's elkaar ook is een uitruk gunnen.  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #58 Gepost op: 26 september 2010, 14:23:45
Waarom enkel 1 TS laten rijden en geen tweede wagen (onder prio 2 welliswaar)? De MSA wordt met enige regelmaat gebruikt bij calamiteiten waar meer water nodig is... bovendien zijn alle extra helpende handen toch 'handig' meegenomen? :) Dat er echter meer voertuigen gaan rijden dan dat er in de melding staat vind ik het 'rare' er dan weer aan. ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #59 Gepost op: 26 september 2010, 22:48:58
Het is toch een voorstel die wagen? de brandweermannen bepalen zelf wel met wat ze gaan rijden als ze op kazerne zijn, de ene keer 1e TS andere keer 2de enz...