VGWM voor eerste hulp diensten (ook voor NRK, EHBO verenigingen)

Auteur Topic: VGWM voor eerste hulp diensten (ook voor NRK, EHBO verenigingen)  (gelezen 2514 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Naar aanleiding van een tweetal andere topic over EHBO dienstverlening bij o.a. evenementen ik de aandacht vragen voor een VGWM-plan voor Eerste Hulpverleners die een dienstverlening ..

een ehbo vereniging heeft niks de maken met de cursussen VCA die op dit moment overal gegeven worden,
deze zijn meer toegepast op bouw en industrie.

Ook een EHBO vereniging neemt klussen aan, en zijn dus de aannemer van de Eerste Hulp Klus.. dat wil niet zeggen dat iedereen VCA gecertificieerd moeten zijn, maar ook een EHBO vereniging moet zorgen voor veilige werkplek voor hun medewerkers, en er op toezien dat medewerkers (leden) zich houden aan veiligheidsprocedures, en hun PBM correct dragen en ook correct gebruiken..
Dat is de essentie van een VGWM plan..

Een belangrijk onderdeel van een VGWM plan is een Taak Risico Analyse die behoren bij de Eerste Hulp taak..

In de Taak Risico Analyse moeten ook beschreven worden hoe risico's worden beperkt en welke (persoonlijke beschermings)middelen moeten worden gebruikt..
Dus voor welke taken de eerste hulpverlener word ingezet en welke PBM worden ingezet.  
  
Een ander onderdeel is dat in het VGWM plan is het onderdeel Welzijn.  Hierin moet beschreven staan, waar mensen hun behoeftens kunnen doen en zich goed vinden..  Voor evenementen hulpverlening betekend bijvoorbeeld hoe vrijwilligers eten, drinken krijgen,  en sanitaire voorzieningen kan gebruiken. Dat er rekening gehouden is met voedselveiligheid. etc..

Eerste Hulpverleners worden vaak ook voor andere taken ingezet bij evenementen..  zoals BHV-taken, Begidsing, of ontruiming van een locatie, beginnende brandbestrijding, signaleren van onveilige situaties. Of ze worden gevraagd Eerste Hulp te verlenen in Risicovolle omgeving situaties, zoals werken op hoogtes, Hoge podia, of daken, of kermisattracties..   of een bij een trekkertrek..
En dan heb je nog een normale situaties, maar ook wanneer er paniek uitbreekt, of andere ernstige calamiteiten zijn.., Instorting podium, lichtmast, veel slachtoffers etc..

De essentie is maken jullie voor dat je een opdracht aanneemt een echte taak risicoanalyse en hou je daarmee ook rekening mee... en communiceer je dat duidelijk met de betrokken vrijwilligers ?




EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2010, 21:08:43
Het klop dat de meeste VCA cursussen niet van toepassing op de EH.

Het beeld wat Resque schetste is wel degelijk de basis bij het opzetten van een eh klus.
Maar bij de meeste evenementen is die aanpak schieten met een kanon op een mug.

Of de herrie je oren dreigt te verknallen met pneumatische boorhamers of in de disco, in beide gevallen voor de hulpverleners is verplicht boven een bepaald geluidsnivo gehoorbescherming te gebruiken.

Ga na welke risico's zijn er en hoe kun je ze tot aanvaarde nivo's terug kunt brengen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2010, 21:16:28
Als je het een keer voor eenvoudige evenementen hebt, gemaakt is het de volgende keren dus een simpele invuloefening, echter dus geen reden om het niet te doen...

Als ik lees,
het schooien om eten en drinken is helaas nog steeds nodig.
zeker bij grote inzetten van de gemeente gaat de gemeente er van uit dat je drinken in de cafes kan krijgen.

als ehbo-er weiger ik ook altijd om te betalen voor een wc.

Dat weet ik dat een Tebby als vrijwilliger ernstig te kort is gedaan.. En dat iemand z'n huiswerk niet heeft gedaan..  Waardoor in dit geval Tebby niet weer wat ze waar kan eten, en wel een hele dag al haar vrije tijd steekt in een klus... En dat verdient geen enkele vrijwilliger..

En het is een simpele VGWM vraag, en iets wat niets hoeft kosten, maar je wel moet regelen..

En je hoeft het wiel niet eens uit te vinden, er is genoeg spiekmateriaal op het internet..