Zorgvuldigheid grammatica website's/forum

Auteur Topic: Zorgvuldigheid grammatica website's/forum  (gelezen 19458 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2010, 09:56:24
Foutloos Nederlands hoeft van mij ook niet maar zinnen zonder hoofdletters, komma's en punten zijn toch wel het meest irritant. Ook de manier zoals je wel eens een PM krijgt is best ergerlijk. Die blijven tegenwoordig dan ook onbeantwoord..  0098


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #11 Gepost op: 8 augustus 2010, 10:18:19
Ick can mei geheul finden ien dese berigten.

Er mag ook gezegd worden dat er vrij veel in spreektaal getypt wordt.

zen = zijn
men = mijn
ut = het

Verschrikkelijk, kan er ook niet doorheen lezen en stop er vaak mee.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 8 augustus 2010, 10:51:41
'brandmeester' is brand meester (tenzij de rang bedoeld wordt)

Niet helemaal mee eens, ik voel de oude discussie uit de nieuwsgroepen (Aad S uit Rotterdam?) weer opbloeien... Je hebt misschien wel gelijk, maar zelfs de brandweer spreekt van "brandmeester". Niet alleen op P2000, maar zelfs in officiele rapportages en verslagen. De rest van de fouten is inderdaad een geval van gemakzucht (MSN/SMS-taal) of het simpelweg niet goed opletten op school :)


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #13 Gepost op: 8 augustus 2010, 10:59:37
Je hebt misschien wel gelijk, maar zelfs de brandweer spreekt van "brandmeester". Niet alleen op P2000, maar zelfs in officiele rapportages en verslagen. De rest van de fouten is inderdaad een geval van gemakzucht (MSN/SMS-taal) of het simpelweg niet goed opletten op school :)

Hij heeft ook gelijk en zoals hierboven ook al is aangegeven, staan er ook in officiële stukken zoals kranten e.d. vaak taalkundige fouten.
Geloof niet alles wat je denkt.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 8 augustus 2010, 18:18:56
Een paar frustraties van mij die vaak op dit forum te zien zijn:

'allarmeren' is alarmeren
'moter' is motor
'brandmeester' is brand meester (tenzij de rang bedoeld wordt)
'ter plaatsen' is ter plaatse
'onderweg na een OMS' is onderweg naar een OMS

...en dit lijstje gaat verder nog aangevuld worden!

Mag ik even een aanvullinkje doen? 0098

Sowieso wordt niet geschreven als zo wie zo, zo en zo, zowieso of alle andere varianten die hier in omloop zijn.
Het KLPD, niet de KLPD (het korps)


Verder is het natuurlijk zo dat niet iedereen de Nederlandse taal even goed beheerst. Vooral D-tjes en T-tjes bij vervoegingen van werkwoorden blijft voor velen een lastig punt. Iedereen heeft zo z'n kwaliteiten en gebreken, daar is niets mis mee.

Vervelend wordt het, als een stukje gemakzucht om de hoek komt kijken en mensen weinig of geen aandacht besteden aan spelling en opmaak van een bericht. Dat een zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt, moet voor iedereen wel te doen zijn lijkt me. En af en toe een witregel in je bericht doet ook wonderen.

Klik vóór het verzenden even op 'Bekijken', lees de handel nog eens door en kijk of alles goed staat (ook met het invoegen van foto's en dergelijke) en klik dan pas op verzenden. Dat scheelt al een hoop foutjes en ergernis O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #15 Gepost op: 8 augustus 2010, 18:23:10
Mag ik even een aanvullinkje doen? 0098

Klik vóór het verzenden even op 'Bekijken', lees de handel nog eens door en kijk of alles goed staat (ook met het invoegen van foto's en dergelijke) en klik dan pas op verzenden. Dat scheelt al een hoop foutjes en ergernis O0

Ja, maar als ik dat doe, ben ik niet de eerste met posten.... 998765 998765 0021

(zullen veel mensen die posten om het posten, denken)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #16 Gepost op: 8 augustus 2010, 18:23:55
Ik rijd iedere dag naar mijn werk...

Vaak ook geschreven als:
- ik rij...
- ik rijdt


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #17 Gepost op: 8 augustus 2010, 18:43:43
Een -d/-t foutje vind ik niet zo'n ramp. Voor gebruikers van het forum tenminste.
Het is dan wél jammer wanneer je als 'hulpverleningshobbyist' kreten als afheising/afhijzing of allarmering/alermeren gebruikt.

Internetsites die zichzelf serieus nemen moeten gewoon foutloos zijn. Overheidsinstanties helemaal.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #18 Gepost op: 8 augustus 2010, 19:39:53
Je gelooft het of niet; bij de herkansing had meer dan de helft van de leerlingen een voldoende (niet omdat ik zo goed uitleg gaf, maar omdat ze net als bij andere vakken leren rustig na te denken).

Helemaal niet nodig, als er te veel mensen onvoldoende scoren word vaak gewoon de normering aangepast zodat het gemiddelde uitkomt op een 5.5. Te zot voor woorden eigenlijk, maarja veel scholen zijn bang dat hun gemiddelde cijfers omlaag gaan en op deze manier lost men dat op. een leraar die niet de normering aanpast word heel rustig naar de deur verwezen om daarna met een extra schop hard weggewezen te worden. (echt waar!)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Kanarie

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 8 augustus 2010, 20:00:05
Ja! Supertopic, dit. Even iedereen wakkerschudden. Ik moet bekennen dat er bij mij ook nog wel eens een typfoutje insluipt en sinds de spellingsregels voor de tweede, derde en vierde keer vranderd zijn, ik niet meer weet wanneer je een trema, een streepje of een apostrofe moet zetten.

Wie geen hoofdletters en leestekens zet, komt bij mij over als een enthousiaste kleuter die buiten adem aan een stuk door vertelt wat hij allemaal zo gaaf en zo stom vond. (als je voorleest wat er staat zonder als die leestekens, klinkt het zo). Daarbij inderdaad mijn topergernis de 'ben na me werk'. Mensen, het is 'NAAR MIJN/M'N werk'.