rijstrook nummering

Auteur Topic: rijstrook nummering  (gelezen 8886 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Gepost op: 18 augustus 2010, 12:00:40
Vraag:

in één rijrichting geteld vanaf de middenberm:

1x spitsstrook
1x rijstrook
1x rijstrook
1x vluchtstrook.

Kruis aanvragen om een lekke band aan de linker(gevaarlijke) zijde te wisselen.

Wat geef ik door om een kruis te krijgen op de rijstrook direct naast de vluchtstrook?..

(spitsstrook is afgerkuisd, het was rustig!)

Op zich wel grappig: Op onze meldkamer(anwb) wisten ze het niet, navraag gedaan bij rws Rhoon, er werd daar geadviseerd om het maar de uiterst rechtse rijstrook te noemen, zeker wist men het niet.

Ben benieuwd naar de reactie's hierop!

Gr

kevin


Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2010, 12:08:57
Kijkend na de afspraak is de af gekruiste spitstrook gewoon rijstrook 1.  Dus de kruis die je wil hebben plaats je op rijstrook 3.

gr
Mike


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2010, 12:11:18
Trouwens, die spitsstrook heet dan toch een plusstrook?


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2010, 13:06:17
Ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen en toelichten met "de meest rechter rijstrrook dus".


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2010, 13:38:07
Volgens Incident mangement cursus zou het rijstrook 3 zijn. Het tellen begint vanaf de middengeleider.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2010, 11:27:57
Volgens mijn informatie bestaan spitsstroken en plusstroken niet als afzonderlijke strook in de Beschrijvende Plaatsaanduiding Systematiek (of dat moet recent gewijzigd zijn). In BPS zijn het dus 'gewoon' rijstroken, ofwel je wilt een kruis op rijstrook 3.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2010, 10:15:55
Volgens mijn informatie bestaan spitsstroken en plusstroken niet als afzonderlijke strook in de Beschrijvende Plaatsaanduiding Systematiek (of dat moet recent gewijzigd zijn). In BPS zijn het dus 'gewoon' rijstroken, ofwel je wilt een kruis op rijstrook 3.

hmm..okee, in principe duidelijk, maar wel apart dat onze meldkamer en verkeerscentrale (of die personn die gepsroken heeft met meldkamert anwb) het ook niet exact wisten/weten :o :o
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2010, 10:47:59
Ik blijf die telling vanaf de middengeleider vreemd vinden. Er zijn immers diverse "soorten"  snelwegen, 2-, 3 of nog meer rijbanen.

De vluchtstrook is er altijd, daarnaast bevindt zich minimaal 1 rsijtrook, meestal meer. Ik zou dus vanaf de vluchtstrook tellen. Maar dat is mijn mening. Als ik al iets door zou moeten geven aan een hulpinstantie, zou ik inderdaad ook meest link, of meest rechts ofzoiets gebruiken om het duidelijk te krijgen. 998765
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2010, 14:19:32
Telling vanaf de middenberm is niet vreemd. In tegenstelling tot een vluchtstrook die niet altijd aanwezig is (bijvoorbeeld op bruggen) is er wel altijd een midden van de weg (de as van de weg). Vanaf het midden van de weg - meestal de scheiding tussen twee richtingen verkeer - kun je dus alle overige rijbanen en stroken aanduiden. Je telt dus in stroken bijvoorbeeld R1, R2, V1 voor twee rijstroken en een vluchtstrook. Voor een brede rijbaan kan het zelfs V1, R1, R2, R3, R4, R5, V2 zijn, voor een vluchtstrook links, 5 rijstroken en een vluchtstrook rechts.

Overigens vergt het gebruik van BPS wel wat oefening (en/of opzoeken) want er zijn een heleboel mogelijkheden. Voordeel is dat het zo'n beetje tot op de centimeter nauwkeurig is om een gat in de weg te beschrijven.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2010, 14:37:36
Nu ik het verhaal nog eens goed lees van Lt. Col. Me, snap ik inderdaad hoe het werkt, wel goed om te weten dat het dus ook  V1 R1 tm Rx en dan V2 is...

Mocht ik ooit 112 aan de lijn hebben om een ongeval op de snelweg te melden, kan ik nu goed aangeven welke rijstroken het om gaat  0098
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV