groen zwaailicht

Auteur Topic: groen zwaailicht  (gelezen 10633 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 18 juli 2004, 11:11:06
DRIEBERGEN (ANP) - Politiewagens krijgen, naast het blauwe zwaailicht, ook een groene zwaailamp. Het signaal moet agenten en andere hulpverleners er na een misdrijf of ongeluk op attenderen voorzichtig te opereren om mogelijke sporen intact te laten. Dat liet het Korps Landelijke Politiediensten zondag weten.

Het zwaailicht zit in een speciaal koffertje met diverse artikelen die gebruikt kunnen worden om de zogenoemde plaats delict af te schermen. Hierin zitten ook afzetbakens en een groen hesje met het opschrift 'Beheerder plaats delict'. Het kledingstuk is bestemd voor de agent die als eerste op de plek des onheils aankomt en de sporen moet afschermen.

,,In het verleden gingen er nog wel eens sporen verloren omdat de structuur bij het onderzoek en de hulpverlening ontbrak'', aldus een woordvoerder van het KLPD. ,,Degene die de coördinatie van dat onderzoek op zich neemt, zet nu een groen zwaailicht op het dak van de auto zodat andere agenten en hulpverleners weten dat ze zich daar eerst moeten melden. De betrokken politiemensen kunnen hun collega's dan instrueren hoe ze bij de plek des onheils kunnen komen zonder sporen te vernielen.

Alle politiekorpsen worden met de koffertjes uitgerust. Daarnaast krijgen agenten in cursussen instructies hoe ze de sporen het beste kunnen beschermen. Het groene zwaailicht wordt gefaseerd ingevoerd. Een aantal korpsen heeft de koffers nu al aan boord van de surveillancewagens.
 
 Dit vondt ik op het internet,gaan we nog meer onduidelijkheid kweken  op een plaats ongeval  ???




Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2004, 11:17:38
Dus nu hebben we na een ambu met een groene lamp ook nog de politie met een groene lamp.....


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2004, 13:52:59
het is gelukkig nog altijd zo dat de politieagent met het''groene hesje'' de plaats van het ongeval pas mag betreden nadat de brandweer deze heeft vrij gegeven,  dit i.v.m. gevaar voor zijn leven, of zit ik hier niet goed?
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2004, 13:55:12
het is gelukkig nog altijd zo dat de politieagent met het''groene hesje'' de plaats van het ongeval pas mag betreden nadat de brandweer deze heeft vrij gegeven,  dit i.v.m. gevaar voor zijn leven, of zit ik hier niet goed?
tja,maar dat is nog wel eens moeilijk voor ze om even te wachten tot het veilig is :-X


Sven

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2004, 14:59:06
tja,maar dat is nog wel eens moeilijk voor ze om even te wachten tot het veilig is :-X

Tja, dat klopt. Het is psychologisch bewezen dat vrijwel iedere agent aan een aandoening lijdt: Handelingsdrang. Dit kan leiden tot het nemen van teveel risico's. Daar kunnen we niets aan doen, het zit tussen de oren. ;)


marek

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2004, 15:44:24
word het niet een beetje onoverzichtelijk als er bij een ongeval een ambulance en een politie busje beide met een groene zwaailamp staan.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2004, 16:42:36
het is gelukkig nog altijd zo dat de politieagent met het''groene hesje'' de plaats van het ongeval pas mag betreden nadat de brandweer deze heeft vrij gegeven,  dit i.v.m. gevaar voor zijn leven, of zit ik hier niet goed?

Hoezo, de brandweer moet wachten totdat de politie gezorgd heeft dat de brandweer veilig hun werk kan doen.

Of te wel, ze hebben het over de plaats van het misdrijf. Het gevaar bestaat dat een of meerdere daders nog aanwezig zijn die niet van plan zijn vrijwillig gearresteerd te worden.

Ik snap ook niet wat het verschil is, tussen de groene lamp van de ambu en de politie.

In beide gevallen trekt de eerste wagen groene vestjes aan, zet de groene lamp aan en coordineerd de verdere hulpverlening.
De volgende eenheiden moeten zich melden bij de eerste wagen en krijgen daar hun instructies.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2004, 17:22:04
Tja, dat klopt. Het is psychologisch bewezen dat vrijwel iedere agent aan een aandoening lijdt: Handelingsdrang. Dit kan leiden tot het nemen van teveel risico's. Daar kunnen we niets aan doen, het zit tussen de oren. ;)
ik wil er niet mee zeggen dat dat alleen bij de politie voorkomt,bij de brandweer zijn er ook nogal eens ijverige lieden die je moet remmen.En dan ook stevig de hakken in de grond moet zetten ;)

Maar ik wil wel eens weten wat de meerwaarde is voor de politie van zo,n groen zwaailicht.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2004, 17:30:48
,,In het verleden gingen er nog wel eens sporen verloren omdat de structuur bij het onderzoek en de hulpverlening ontbrak'', aldus een woordvoerder van het KLPD. ,,Degene die de coördinatie van dat onderzoek op zich neemt, zet nu een groen zwaailicht op het dak van de auto zodat andere agenten en hulpverleners weten dat ze zich daar eerst moeten melden. De betrokken politiemensen kunnen hun collega's dan instrueren hoe ze bij de plek des onheils kunnen komen zonder sporen te vernielen.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2004, 18:25:44
wees allen gerust, er heeft nog geen publcatie in de staatscourant gestaan, dat het groene ''licht'' voor de politie een bepaalde status heeft, dus kan er nog geen enkel recht aan ontleend worden en afhankelijk van de situatie gaat het het bekneld slachtoffer, of ander leed voor, jammer voor die sporen, al zetten ze het zwaailicht op hun pet.
het lijkt wel weer een zoveelste proefballon zoals ze die in de politiek ook regelmatig oplaten.
Nemo me impune lacessit