Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 337015 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #260 Gepost op: 28 juni 2012, 02:25:19
Het is in ieder geval een erg onduidelijke situatie. Ik kan me begrijpen dan je het bord met de verplichte rijrichting aan de rechterkant over het hoofd ziet als je linksaf wilt slaan. Met een nieuw aangelegde weg zou op deze manier waarschijnlijk niet worden opgeleverd. Zoals Customs en HIT al aangaven: alleen het witte bordje is niet rechtsgeldig, het blauwe bord met verplichte rijrichting wel.

Jammer genoeg is er geen verbetering opgenomen in de nieuwe CROW publiceringen over het inrichten van wegen.... dus dit kan nog steeds zo voorkomen.
Wat ik eigenlijk nog storender vind is dat mensen niet weten dat dit bordje niet rechtsgeldig is.... dat betekend dus dat ze het rvv niet goed kennen..... Dus wordt het weer tijd om de discussie over wel of geen herscholing theorie weer eens boven water te halen.....
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #261 Gepost op: 28 juni 2012, 09:32:27
Ok, een opstokertje:

http://maps.google.nl/maps?q=Hescheweg+in+Oss&ll=51.759628,5.531002&spn=0.001063,0.002792&hnear=Hescheweg,+Oss,+Noord-Brabant&gl=nl&t=m&z=19&layer=c&cbll=51.759559,5.531138&panoid=XW53Lxrzlp7Mop-MOl1n9A&cbp=12,7.32,,0,8.08

Ik kom hier aanrijden, en ik sla direct na het bord de inrit op. Daar staat een vriend van mij op mij te wachten tot ik de auto breng. Hij neemt de auto van mij over, komt de uitrit uit, slaat (uiteraard) rechtsaf, maar moet terug in de richting waar ik vandaan kom, en dus keren waar het bord 'Linksaf verboden' staat.

Is hij in overtreding?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #262 Gepost op: 28 juni 2012, 09:57:12
Ja.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #263 Gepost op: 28 juni 2012, 09:58:43
En jij zelf ook volgens mij.

Jij slaat af van een weg om een inrit in te rijden op een plaats waar je alleen rechtdoor mag.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #264 Gepost op: 28 juni 2012, 10:26:10
Nee. Betreffend inrit/uitrit is geen openbare weg. Het verkeersbord geldt daar niet voor.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #265 Gepost op: 28 juni 2012, 11:00:30
Jammer genoeg is er geen verbetering opgenomen in de nieuwe CROW publiceringen over het inrichten van wegen.... dus dit kan nog steeds zo voorkomen.
Wat ik eigenlijk nog storender vind is dat mensen niet weten dat dit bordje niet rechtsgeldig is.... dat betekend dus dat ze het rvv niet goed kennen..... Dus wordt het weer tijd om de discussie over wel of geen herscholing theorie weer eens boven water te halen.....

Grappig dat u het CROW aanhaalt, ik werk daar namelijk. In principe staan er in de publicaties enkel richtlijnen samengesteld met de inbreng van experts. Er zijn zo ontzettend veel uitzonderingen en vreemde situaties zoals de hierboven genoemde situatie, dat het aan de wegbeheerder zelf is om een zo goed mogelijke oplossing te vinden voor de situatie. Helaas komt het zoals u aangeeft nog te vaak voor dat er daarbij onvoldoende rekening wordt gehouden met de richtlijnen.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #266 Gepost op: 28 juni 2012, 11:12:32
Nee. Betreffend inrit/uitrit is geen openbare weg. Het verkeersbord geldt daar niet voor.

ow, grapje :P
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #267 Gepost op: 28 juni 2012, 11:28:04
Grappig dat u het CROW aanhaalt, ik werk daar namelijk. In principe staan er in de publicaties enkel richtlijnen samengesteld met de inbreng van experts. Er zijn zo ontzettend veel uitzonderingen en vreemde situaties zoals de hierboven genoemde situatie, dat het aan de wegbeheerder zelf is om een zo goed mogelijke oplossing te vinden voor de situatie. Helaas komt het zoals u aangeeft nog te vaak voor dat er daarbij onvoldoende rekening wordt gehouden met de richtlijnen.
Ik kan me eerlijkheidshalve niet aan de indruk onttrekken dat bij een deel van de richtlijnen ook volstrekt onduidelijk is wat een wegbeheerder (of andere gebruiker) daar nu eigenlijk mee moet. Het feit dat er experts hebben meegewerkt aan deze richtlijnen draagt ook niet altijd bij aan eenduidigheid van de richtlijnen, omdat ook experts het op essentiële punten niets eens kunnen worden en zelfs in de gelegenheid zijn om publicaties in een bepaalde richting te duwen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #268 Gepost op: 28 juni 2012, 12:18:16
Wat ik eigenlijk nog storender vind is dat mensen niet weten dat dit bordje niet rechtsgeldig is.... dat betekend dus dat ze het rvv niet goed kennen..... Dus wordt het weer tijd om de discussie over wel of geen herscholing theorie weer eens boven water te halen.....

Ik voel mezelf enigzins aangesproken. Ik ben het met je eens dat iedereen op de hoogte moet zijn van de verkeersregels en zichzelf daarin moet verdiepen. Ik denk dat ik aardig op de hoogte ben, maar af en toe kom ik situaties tegen die ik zo vreemd vind dat ik begin te twijfelen. Bijvoorbeeld bovenstaande situatie, of andere momenten waarin de bebording de duidelijkheid zeker niet ten goede komt. Mijn vraag was daarom ook of er geen D4 had moeten staan... in mijn ogen twijfelgeval.

Dus: ja, iedereen moet het RVV kennen en een herscholing is misschien niet verkeerd. MAAR... het is wel aan de wegbeheerder om duidelijkheid te verschaffen en de juiste bebording te gebruiken!
Senior GGP / Oost-Brabant


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #269 Gepost op: 28 juni 2012, 17:27:00
Ik voel mezelf enigzins aangesproken. Ik ben het met je eens dat iedereen op de hoogte moet zijn van de verkeersregels en zichzelf daarin moet verdiepen. Ik denk dat ik aardig op de hoogte ben, maar af en toe kom ik situaties tegen die ik zo vreemd vind dat ik begin te twijfelen. Bijvoorbeeld bovenstaande situatie, of andere momenten waarin de bebording de duidelijkheid zeker niet ten goede komt. Mijn vraag was daarom ook of er geen D4 had moeten staan... in mijn ogen twijfelgeval.

Dus: ja, iedereen moet het RVV kennen en een herscholing is misschien niet verkeerd. MAAR... het is wel aan de wegbeheerder om duidelijkheid te verschaffen en de juiste bebording te gebruiken!

Nope, niet aangesproken voelen. Ik bedoelde het in het algemeen. Ik ben al jaren voor bijscholing voor het rijbewijs.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.