Welke risico's neem je (bij een binnenaanval)

Auteur Topic: Welke risico's neem je (bij een binnenaanval)  (gelezen 5524 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #10 Gepost op: 2 september 2010, 14:00:42
Is centralist niets voor jou.... 0098

Een beetje jammer deze opmerking :P
Wanneer heb jij weer nachtdienst....... 098uo  dan geen  87iujh voor jou 998765
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #11 Gepost op: 2 september 2010, 20:13:40
Citaat
Een beetje jammer deze opmerking

Niet kwaad bedoeld, maar als je bij de uitrukdienst werkt vindt je een aanvalsnummer het mooiste wat er is. CH/P is leuk voor 6 min, en dan sta je een beetje te hangen achter de pomp. Dan is centralist leuker omdat je dan in elk geval nog met PC's etc kunt werken. (en op Internet struinen ;))
Volgens mij is vrijwiliger en centralist de ideale combi, maar ja dat is niet voor iedereen weg gelegd. 0098
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #12 Gepost op: 2 september 2010, 20:30:07
Inderdaad, mooie binnen aanval gehad.. Combinatie van water, roet, kunstof en rotzooi van muren maken je pak/helm zoals ze te zien zijn!



Laten we dit wat breder trekken als de betreffende foto's. ;) Tot hoeveer wil je gaan bij een binnenaanval? Is dat afhankelijk van de melding?

Tot hoever? de million-dollar question denk ik. Zijn zeker factoren die meespelen. Waar bevind de brandhaard, hoe is de staat van de materialen van je omgeving (muren, plafond..), vuurbelasting etc. etc... Niet één antwoord


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #13 Gepost op: 1 november 2010, 18:59:50
Zo neem je in elk geval geen enkel risico:

En om extra veilig te werken sluit je in de buitenlucht ook je ademlucht aan op je masker en spuit je met je HD straal tegen de dakpannen?  :'(
Waarom doet hij dat, Oh, ik zie het al, omdat zijn collega het ook doet..... :'( :'(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #14 Gepost op: 3 november 2010, 19:33:43
Wat ik wel "apart" vind aan de foto's is dat de ademluchtcilinders gedragen worden zonder hoes

Eventuele schade aan de cilinder kun je hierdoor direct waarnemen. Met hoes zie je dat niet.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #15 Gepost op: 3 november 2010, 19:38:45
Zo neem je in elk geval geen enkel risico:
En om extra veilig te werken sluit je in de buitenlucht ook je ademlucht aan op je masker en spuit je met je HD straal tegen de dakpannen?  :'(
Waarom doet hij dat, Oh, ik zie het al, omdat zijn collega het ook doet..... :'( :'(

Ik weet dat bij dit incident de trap weg gebrand was. Mogelijk dat dat ermee te maken had.

Verder is dit toch de manier hoe men het in dit land wil zien? Zijn er slachtoffers binnnen? Zonee, stel je maar defensief op en laat het huis of het bedrijf van iemand maar afbranden.

(het zal je bloedeigen huis of bedrijf maar zijn....)  :-\


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #16 Gepost op: 7 november 2010, 17:03:11
Zo neem je in elk geval geen enkel risico:

En om extra veilig te werken sluit je in de buitenlucht ook je ademlucht aan op je masker en spuit je met je HD straal tegen de dakpannen?  :'(
Waarom doet hij dat, Oh, ik zie het al, omdat zijn collega het ook doet..... :'( :'(



Fred, ook jij weet dat als je ter plaatse komt en aan alle kanten slaan de vlammen uit de woning, dan ga je weinig meer beginnen. Direct achter de voordeur woedde een gasbrand (gehele meterkast weggebrand), en het trappenhuis was compleet weg. Wat wil je dan nog binnen gaan doen?

Om een kleine indicatie te geven van de hitte in de woning: de autosleutels van de bewoners zijn compleet verbrand!
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #17 Gepost op: 7 november 2010, 23:31:28
Citaat
En om extra veilig te werken sluit je in de buitenlucht ook je ademlucht aan op je masker en spuit je met je HD straal tegen de dakpannen?
Volgens mij wordt er bedoeld waarom deze collega in de buitenlucht met zijn ademluchtmasker aangesloten staat. Er wordt niet gesproken over wel of geeen binnenaanval.
Citaat
de autosleutels van de bewoners zijn compleet verbrand
Mijn autosleutels hangen ook in de buurt van de meterkast, dus door de hitte van de gasbrand, die altijd hoger is daarom koken we ook op aardgas, zullen alle sleutels in de buurt smelten. Zegt dus niets over de brandtemperaturen in de rest van de woning.
Citaat
je ter plaatse komt en aan alle kanten slaan de vlammen uit de woning, dan ga je weinig meer beginnen. Direct achter de voordeur woedde een gasbrand (gehele meterkast weggebrand), en het trappenhuis was compleet weg. Wat wil je dan nog binnen gaan doen
Oké voordeur wordt lastig, maar aan de achterzijde zit een tuindeur, en zo te zien heeft het daar niet uitslaand gebrand, als ik naar de kap van het zonnescherm kijk.
En als je een ladder tegen het raam plaatst kun je ook zonder de trap van de woning naar boven. Moderne bouw, betonnen wanden, vloeren, goede brandwerende scheidingen. Trap is van hout en wat binnendeuren.
Maar ademlucht in de buitenlucht, is daar al antwoord op......
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #18 Gepost op: 8 november 2010, 16:27:14
Volgens mij wordt er bedoeld waarom deze collega in de buitenlucht met zijn ademluchtmasker aangesloten staat. Er wordt niet gesproken over wel of geeen binnenaanval.Mijn autosleutels hangen ook in de buurt van de meterkast, dus door de hitte van de gasbrand, die altijd hoger is daarom koken we ook op aardgas, zullen alle sleutels in de buurt smelten. Zegt dus niets over de brandtemperaturen in de rest van de woning.Oké voordeur wordt lastig, maar aan de achterzijde zit een tuindeur, en zo te zien heeft het daar niet uitslaand gebrand, als ik naar de kap van het zonnescherm kijk.
En als je een ladder tegen het raam plaatst kun je ook zonder de trap van de woning naar boven. Moderne bouw, betonnen wanden, vloeren, goede brandwerende scheidingen. Trap is van hout en wat binnendeuren.
Maar ademlucht in de buitenlucht, is daar al antwoord op......

Achterzijde werd ook lastig verhaal, dan had je óf door het huis van de buren moeten gaan, óf HD moeten verlengen waardoor je nog maar 1 straal ter berschikking hebt.
De foto van HDstraal aan de buitenkant is een momentopname trouwens, dat was geen onderdeel van de tactiek. Waarom het dan gedaan werd, dat weet ik niet, maar je ziet dat de manschappen erachter geen ademlucht dragen.
Op www.brandweerbenthuizen.nl staan in het fotoalbum meer foto's, dan wordt de situatie wat duidelijker.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!