Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 167960 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #470 Gepost op: 25 november 2013, 14:28:02
Zwart / wit

Als je bewust de keuze maakt om met de regels te gaan spelen, dan neem je bewust het risico dat je daarvoor mogelijk op de blaren moet zitten.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #471 Gepost op: 25 november 2013, 14:29:34
Citaat van: PietjePuk link=msg=1222860 date=1385386082
Zwart / wit

Als je bewust de keuze maakt om met de regels te gaan spelen, dan neem je bewust het risico dat je daarvoor mogelijk op de blaren moet zitten.

Eens, maar moet een foutje of foutieve inschatting dan meteen een kwart van mijn maandsalaris betekenen? Terwijl ik mijn auto absoluut niet kan missen voor mijn werk?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #472 Gepost op: 25 november 2013, 14:34:11
Citaat van: PietjePuk link=msg=1222860 date=1385386082
Zwart / wit

Als je bewust de keuze maakt om met de regels te gaan spelen, dan neem je bewust het risico dat je daarvoor mogelijk op de blaren moet zitten.


Ho eens even.. NIET eens! Wie zegt dat ik bewust de keuze maak om met de regels te spelen? Wat is dat nou voor iets geks? Het verkeer is niet zwart/wit.. het verkeer is een samenspel tussen vele verschillende verkeersdeelnemers. We hebben regels om dat "zo veilig mogelijk" te laten plaatsvinden. Soms kun je echter niet voor een veilige situatie zwart/zit zijn.

Ofwel.. Nee, ik maak niet bewust de keuze om met de regels te gaan spelen. Volgens mij gaat het er om dat de mensen die hier wel bewust mee "spelen", de zgn Asorijders aangepakt moeten worden, hoe, die discussie probeerde ik aan te kaarten.. Dus... Nog interesse voor mijn idee over de boeteschalen etc?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #473 Gepost op: 25 november 2013, 14:45:35
Tja, als je niet kan stoppen voor een rood/oranje verkeerslicht, dan heb je -ook bij sneeuw- niet ver genoeg vooruit gekeken...

Het maakt voor de klap niet uit of je bewust of onbewust door rood gaat.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #474 Gepost op: 25 november 2013, 14:49:22
Citaat van: daanh link=msg=1222854 date=1385384667
Ik wordt hier zo nijdig van he, laat mij een voorbeeld geven, en ik heb hem zelf meegemaakt:

Je rijd op de stadsring, het is druk  en het heeft gesneeuwd. Je mag hier 40 en houd vanwege de weersomstandigheden ruim voldoende afstand, achter mij zit een Audi flink te drukken, hij wil vast 50.. Oplettend op het verkeer zie ik vlak voor mij het stoplicht op oranje gaan, normaal zou ik stoppen, maar ik besluit dit niet te doen in een split second, 1 ik ben bang dat ik doorglij door de gladheid, twee, als die auto achterop knalt ben ik mijn auto kwijt. (bijna geen waarde)

Natuurlijk is verkeer een samenspel van.

Lees echter je reactie nog is terug, je gaat bewust door rood, terecht of niet, je neemt dus het risico.

We hoeven het niet eens te zijn / worden.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #475 Gepost op: 25 november 2013, 14:52:51
En eigenlijk moet dat stukje "terecht of niet" uit mijn reactie.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #476 Gepost op: 25 november 2013, 14:54:37
Ik ben voor het schalen systeem, per 1 januari 2014 invoeren. Wie ligt de betrokken ministers in ??  998765

Het samenspel in het verkeer is oneerlijk verdeelt, naar mijn mening. De Audi A6 die bij mij achterin parkeert, omdat ik moet stoppen voor rood, terwijl ik de gevolgen al weet, is morgen vervangen. Ik moet maar zien hoe ik alles weer voor elkaar krijg. Ja, met goed voorruit kijken kun je een heleboel voorkomen, maar er zijn ook redenen waardoor ik dat wellicht iets te laat heb opgemerkt.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #477 Gepost op: 25 november 2013, 15:37:21
De minister is al ingelicht.. Het SWOV heeft er onderzoek naar gedaan en denkt dat het het beste plan is.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3527751/2013/10/16/Verkeers-aso-moet-steeds-hogere-boete-krijgen.dhtml

Ben benieuwd..


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #478 Gepost op: 25 november 2013, 16:22:56
Citaat van: daanh link=msg=1222888 date=1385390241
De minister is al ingelicht.. Het SWOV heeft er onderzoek naar gedaan en denkt dat het het beste plan is.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3527751/2013/10/16/Verkeers-aso-moet-steeds-hogere-boete-krijgen.dhtml

Ben benieuwd..

Ik ben het voor het eerst van mijn leven eens met Koos Spee. Die zei afgelopen zondag in wegmisbruikers dat dit systeem niet goed is. Iemand die namelijk 80.000km in een jaar rijdt, maakt een veel grotere kans om een overtreding te maken dan iemand die 10.000km per jaar rijdt. Een mens maakt nu eenmaal foute inschattingen, daar kunnen we niks aan doen. Het gevolg kan dus zijn dat de beroepschauffeur die 80dkm per jaar rijdt in één jaar misschien wel 5 tot 10 bekeuringen oploopt in dat jaar. Gewoon onoplettendheid / foute inschatting (voorbeeld van daanh); kleine overtredingen dus die niet doelbewust zijn gedaan. Iedereen krijgt wel eens zo'n bekeuring. Moeten we deze man dan extra hard straffen door hem steeds hogere boetes op te leggen, omdat hij veel rijdt? In mijn ogen niet.

Aan de andere kant heb je juist de échte aso's. Vaak de zogenaamde 'petjes' die net een auto kunnen betalen, maar vanwege de hoge kosten slechts 10.000 per jaar rijden. Tijdens deze ritten rijdt deze persoon als een malloot, rechts inhalen, 30+ overschrijding, bumperkleven, lichtseinen, etc. Maar vanwege de geringe pakkans krijgt deze persoon slechts 3 bekeuringen in één jaar. Het systeem ziet deze persoon dus niet als een verkeershufter en zal dus gewoon het normale boetebedrag opleggen. Terwijl hij deze bekeuringen wel in slechts 10.000 heeft begaan.

Daarnaast moet je ook nog eens bij gaan houden wie de daadwerkelijke bestuurder van het voertuig was. Als ik mijn auto uitleen en iemand rijdt ermee door rood, dan staat de boete op mijn naam. Niet eerlijk dus, want ik krijg sneller een hogere bekeuring. Om het 'goed' te doen, moet je dus altijd de bestuurder bekeuren en niet de eigenaar van het voertuig. Ook bij geautomatiseerde bekeuringen. Dit zorgt voor nóg meer administratieve rompslomp en het lijkt me niet dat onze agenten daarop zitten te wachten.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #479 Gepost op: 25 november 2013, 16:29:50
De bestuurder die 80 dkm per jaar rijdt kun je als beroepschauffeur bestempelen, van zo'n bestuurder zou je ook mogen verwachten dat hij zoveel ervaring heeft, dat foutieve inschattingen kunnen worden vermeden. Niemand is perfect, dat is ook niet mijn stelling.

Het blijft lastig om de asorijders er uit te filteren, maar er kan vast een systeem worden bedacht wat dit mogelijk maakt. Eén systeem word nu volgens mij over het hoofd gezien, iets wat ook nog eens goed voor de werkgelegenheid is, gewoon meer blauw op straat. Ik rijd de laatste tijd weer wat meer km's als voorheen ivm ander werk. Ik blijf mij verbazen over hoeveel simpele overtredingen ik zie in het verkeer en hoe weinig Volvo's met blauwe pit er tegen over staan. Op deze manier word meteen de bestuurder gepakt en niet de naamhouder van de auto.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV