Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 167246 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #530 Gepost op: 5 januari 2014, 19:34:20
Citaat van: Frank. link=msg=1234172 date=1388880131
De hoge boetebedragen zullen ongetwijfeld een aandeel in de daling hebben, maar het afschaffen van het quotum lijkt mij inderdaad meer voor de hand liggen. Sommige collega's schrijven 15 bonnen in het jaar aan en draaien gewoon volledig mee in de noodhulp... Een chef mág je er niet meer op aanspreken, terwijl het gewoon betekent dat je tijdens de surveillance geen zak uitvreet.

Ik schrijf ongeveer 25 boetes per jaar doe ik dan ook geen zak? Ik kijk eerst kan het feit mij ook overkomen.
Zo schrijf ik haast nooit voor een kapot lichtje. Ik zorg dat ik die mensen stop zet bij een pompstation en zeg joh je kan hem nu vervangen en ik laat het erbij.
9 van de 10x werkt het en heb ik mijn doel bereikt. Ik ga dan toch geen boete van 140 euro geven? Ik spreek mensen meer aan dus doe wel mijn werk. Ik vind preventief oplossen als het kan belangrijker dan het gelijk af te straffen. En als het echt niet door de beugel kan schrijf ik.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #531 Gepost op: 5 januari 2014, 19:41:50
Citaat van: Frank. link=msg=1234255 date=1388927303

Mijn punt is niet dat er meer geschreven moet worden, maar dat er meer gewerkt moet worden. De vrijblijvendheid bij de politie is te groot. Je pakt een auto, rijdt wat rondjes 8 uur lang en rijdt het bureau weer binnen. Dan is het gewoon werkweigering als er niet eens 1 bon uit voortvloeit. In geval van geregistreerde waarschuwingen, komen zulke collega's ook niet met 20 waarschuwingen binnen.

De collega die zomaar 8 uur rondjes rijdt mag je daar terecht op aanspreken.

Maar als ik tijdens mijn noodhulpdienst de hotspots uit de briefing meepak, de bekende inbrekers laat weten dat we er zijn, te voet de wijk in ga en nog meer activiteiten onderneem tegen 'HIC's', kan ik het prima verkopen dat ik geen bon heb geschreven...

Dat is geen werkwijgering, dat is prioriteiten stellen.


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #532 Gepost op: 5 januari 2014, 19:42:39
Citaat van: Gelderland link=msg=1234342 date=1388947310
De collega die zomaar 8 uur rondjes rijdt mag je daar terecht op aanspreken.

Maar als ik tijdens mijn noodhulpdienst de hotspots uit de briefing meepak, de bekende inbrekers laat weten dat we er zijn, te voet de wijk in ga en nog meer activiteiten onderneem tegen 'HIC's', kan ik het prima verkopen dat ik geen bon heb geschreven...

Dat is geen werkwijgering, dat is prioriteiten stellen.

klap klap klap klap.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #533 Gepost op: 5 januari 2014, 22:27:57
Ik schrijf ongeveer 25 boetes per jaar doe ik dan ook geen zak? Ik kijk eerst kan het feit mij ook overkomen.
Zo schrijf ik haast nooit voor een kapot lichtje. Ik zorg dat ik die mensen stop zet bij een pompstation en zeg joh je kan hem nu vervangen en ik laat het erbij.
9 van de 10x werkt het en heb ik mijn doel bereikt. Ik ga dan toch geen boete van 140 euro geven? Ik spreek mensen meer aan dus doe wel mijn werk. Ik vind preventief oplossen als het kan belangrijker dan het gelijk af te straffen. En als het echt niet door de beugel kan schrijf ik.
Om in de trend te blijven: [like]
Wat Mr Q beschrijft is precies het stukje discretionaire bevoegdheid dat de politie heeft. Iemand aanspreken of helpen met zijn gedrag kan ooit beter uitpakken dan straffen.
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #534 Gepost op: 6 januari 2014, 00:08:47
Ik kan me wel iets voorstellen bij Frank zijn woorden. Bonnen schrijven hoort bij het werk, dus als je op jaarbasis erg weinig bonnen schrijft kan dat best aanleiding zijn voor een gesprekje. Dan kan blijken dat iemand hele goede redenen heeft om weinig te schrijven (prima), of dat iemand géén reden heeft om weinig te schrijven (minder prima). Het moet natuurlijk niet zo zijn dat absolute aantallen meteen tot een negatieve of positieve beoordelingscriterium leiden, zoals vroeger met de bonnenquota.

Overigens merk ik aan mezelf dat ik bepaalde zaken anders af doe omdat ik het sanctiebedrag absurd vind.
Een voorbeeld: ik vind het absoluut asociaal om troep (blikjes etc.) op straat te gooien en zou daar in principe voor schrijven. Helaas is het in mijn werkgemeente niet in de APV opgenomen, waardoor H022 (€140) niet opgaat. Dan kom je dus op H025 met een prijskaartje van €370,-. Men krijgt nu van mij de keuze: opruimen of een bon.
Senior GGP / Oost-Brabant


sylvester1986

  • Gast
Reactie #535 Gepost op: 6 januari 2014, 00:23:37
Citaat van: Nick link=msg=1234441 date=1388963327
Men krijgt nu van mij de keuze: opruimen of een bon.
In welke hoedanigheid schrijf je dan?


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #536 Gepost op: 6 januari 2014, 00:48:17
Citaat van: Sylvester link=msg=1234446 date=1388964217
In welke hoedanigheid schrijf je dan?

Aspirant van politie ;)
Senior GGP / Oost-Brabant


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #537 Gepost op: 7 januari 2014, 20:45:28
Citaat van: Gelderland link=msg=1234342 date=1388947310
De collega die zomaar 8 uur rondjes rijdt mag je daar terecht op aanspreken.

Maar als ik tijdens mijn noodhulpdienst de hotspots uit de briefing meepak, de bekende inbrekers laat weten dat we er zijn, te voet de wijk in ga en nog meer activiteiten onderneem tegen 'HIC's', kan ik het prima verkopen dat ik geen bon heb geschreven...

Dat is geen werkwijgering, dat is prioriteiten stellen.

Dat is toch prima? In dat geval kun je goed uitleggen waarom je minder bonnen schrijft op jaarbasis. Dit kun je zelfs onderbouwen met mutaties.  Echter zijn er helaas collega's genoeg die de hele dienst binnen zitten te wachten op een melding of rondjes rijden met oogkleppen op.

(Overigens vind ik altijd wel een aanleiding om een bekeuring te schrijven bij doelgroepers  ^-^ )...


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #538 Gepost op: 7 januari 2014, 21:17:41
Citaat van: 7194 link=msg=1234986 date=1389123928
Dat is toch prima? In dat geval kun je goed uitleggen waarom je minder bonnen schrijft op jaarbasis. Dit kun je zelfs onderbouwen met mutaties.  Echter zijn er helaas collega's genoeg die de hele dienst binnen zitten te wachten op een melding of rondjes rijden met oogkleppen op.

(Overigens vind ik altijd wel een aanleiding om een bekeuring te schrijven bij doelgroepers  ^-^ )...

Bij die categorie ben ik ook altijd creatief... O0


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #539 Gepost op: 30 januari 2014, 08:35:49
Ik kwam op het internet een stukje van de ANWB over de hoogte van de verkeersboetes tegen. Samenvatting:
Citaat
"De ANWB vraagt zich af,hoe deze voortdurende verhogingen bijdragen aan de verkeersveiligheid. Het aantal staandehoudingen neemt bovendien af en de relatie tussen de hoogte van de boetes en de ernst van de overtreding wordt steeds onduidelijker.

Daarbij zijn de volgende zaken belangrijk wat de ANWB betreft:

•Verkeersboetes moeten een logische relatie hebben met de ernst van de overtreding. Overtreders passen hun gedrag eerder aan als zij de sanctie als logisch ervaren.
•Gerichte handhaving, op maat: werk ook met waarschuwingen.
•Bekort de tijd dat de acceptgiro op de mat valt naar maximaal 24 uur en voeg daar een bewijsstuk aan toe."

http://www.verkeerskunde.nl/anwb-gebruik-verkeersboetes-niet-om-begroting-te.35537.lynkx

Ik moet zeggen dat ik mij er wel in kan vinden. Voor of tegen?
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens