Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 167237 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #200 Gepost op: 13 september 2011, 19:19:22
Ik zie hier en daar absurde erg fikse bedragen. Werkt dit straks niet juist averechts voor de staatskas? Dat agenten terughoudender worden met het uitschrijven van boetes?

Dat gebeurd nu al, en gezien de quota niet meer bestaat ga je alleen maar minder bekeuringen krijgen, waardoor de inkomsten dalen en de boete bedragen omhoog gaan ....

Of de agenten gaan kijken naar wat voor mensen het zijn en wat voor auto ze rijden ... De bijstandsmoeder uit een huurwoning in de Panda krijgt een waarschuwing en de meneer met de Audi uit een vrijstaande villa uit Laren krijgt wel een bon .....

Fietsen zonder licht, vluchtstrookrijden, inhalen voor een zebra etc. daar heb ik geen moeite mee, echter een gordel voor 115 euro of een verkeerslicht voor 210 euro .... :-X

Idd wat Jerommeke zegt hoe hoger de boetes worden des te vaker ik het boekje in m'n tas laat zitten... die bedragen staan in geen verhouding tot uitspraken wat bijv. een winkeldief krijgt (Misdrijf!)... kun je beter iets jatten in de supermarkt dan je telefoon vasthouden  :-X

Als ik die bedragen zie dan begraaf ik het boekje steeds verder in mijn tas.
Zolang winkel boeven absurd lage boetes/straffen krijgen.
Wat ook geldt voor inbrekers en aggresieve personen die een mishandeling hebben gepleegd, ook veels te laag.

Totaal niet in verhouding met de verkeersboetes. Zo schrijft de agent op straat steeds minder uit.
En gaan steeds meer mensen in beroep wat de staat alleen maar geld kost.

Politieagenten zijn het niet eens met het plan van minister Ivo Opstelten van Justitie om de boetes voor hardrijden en asociaal rijgedraag fors te verhogen. Ze dreigen minder bekeuringen uit te schrijven, omdat ze de boetes te hoog vinden.
 Volgens de politievakbonden zijn veel agenten boos en verontrust. 'De ernst van de overtreding staat niet meer in verhouding tot de rekening die mensen ervoor moeten betalen,' zegt Gerrit van de Kamp van vakbond ACP. 'Agenten zijn het er niet mee eens en ze weten dat zulke hoge boetes agressie oproepen. Het is vragen om problemen en de collega's willen die bonnen niet meer schrijven.' Dat meldt het AD vandaag.

Opstelten kondigde vorige week aan de boetes met ingang van 2012 te willen verhogen. Sommige bekeuringen worden dan zo'n 140 euro hoger.

De agenten dreigen uit protest minder bekeuringen uit te schrijven. 'De politiek mag denken dat dit een melkkoe is, maar ze komt dan bedrogen uit', aldus ANPV-voortzitter Walter Welting.


http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2903653/2011/09/13/Agent-vrezen-agressie-door-hogere-boetes.dhtml


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #201 Gepost op: 13 september 2011, 19:25:16
Bijzonder.

Als ik mijn werk niet doe, heet dat werkweigering.

Net als ik moet ik mij daar gewoon bij neerleggen of ander werk gaan zoeken.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #202 Gepost op: 13 september 2011, 19:26:13
En ik ben blij dat niet iedereen als makke schapen ja en amen  zegt in deze maatschappij. Kan erg gevaarlijk zijn..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #203 Gepost op: 13 september 2011, 19:31:29
Bijzonder.

Als ik mijn werk niet doe, heet dat werkweigering.

Net als ik moet ik mij daar gewoon bij neerleggen of ander werk gaan zoeken.

Als agent zijnde mag je altijd zelf bepalen of je wel of niet bekeurd .....

Wel de verkeersveiligheid vergroten én boeven te vangen, alleen dat mobiel bellen duurder is dan een fiets stelen uit een fietsenwinkel, dat is natuurlijk te zot voor woorden .... En wie mag (soms letterlijk) de klappen opvangen?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #204 Gepost op: 13 september 2011, 19:57:31
Bijzonder.
Als ik mijn werk niet doe, heet dat werkweigering.
Net als ik moet ik mij daar gewoon bij neerleggen of ander werk gaan zoeken.
Agenten hebben als taak de veiligheid van de bevolking te bewaken. Dit kunnen zij doen met diverse hulpmiddelen, waarvan het uitschrijven van boetes er één is. Of zij gebruik maken van de geboden hulpmiddelen en zo ja, van welke, is ter beoordeling van de betreffende agent die de onderhavige situatie het beste kan inschatten.

Dit werkweigering noemen is in mijn ogen slap gel*l onzin. Agenten kunnen vast een goede inschatting maken tussen het gewenste te behalen doel en de daarvoor te gebruiken middelen. De politiek daarentegen kent een heel andere agenda, die veel verder strekt dan de veiligheid van de burger en dus vertroebeling geeft van de door de wetshandhavers te gebruiken middelen.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #205 Gepost op: 13 september 2011, 22:40:18
Bijzonder.

Als ik mijn werk niet doe, heet dat werkweigering.

Net als ik moet ik mij daar gewoon bij neerleggen of ander werk gaan zoeken.

Totdat de boetes tegen die tijd zo hoog zijn en jij er een krijgt.
Eens kijken of je dan ook zo rustig blijft.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #206 Gepost op: 14 september 2011, 00:25:35
Ik blijf altijd rustig.

En een boete krijgen, doe ik niet. Da's mij te duur. Gewoon een kwestie van opletten. Zouden er eens meer moeten doen, maar dat doet men niet.
Anders was het niet nodig geweest om boetes op te bepalen, te verhogen of zelfs uit te delen.

Beste remedie tegen boetes is nog altijd je dusdanig gedragen dat jullie ze niet hoeven uit te schrijven.

Dus wat mij betreft doen ze er nog 100% bovenop. Het zal mij echt worst wezen.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #207 Gepost op: 14 september 2011, 00:35:48
Ik blijf altijd rustig.
En een boete krijgen, doe ik niet. Da's mij te duur. Gewoon een kwestie van opletten. Zouden er eens meer moeten doen, maar dat doet men niet.
Anders was het niet nodig geweest om boetes op te bepalen, te verhogen of zelfs uit te delen.
Beste remedie tegen boetes is nog altijd je dusdanig gedragen dat jullie ze niet hoeven uit te schrijven.
Dus wat mij betreft doen ze er nog 100% bovenop. Het zal mij echt worst wezen.
Boetes zijn niets mis mee, zolang de hoogte van de strafmaat in verhouding is met het gepleegde vergrijp. Zoals in dit topic al vaker gesteld is die verhouding nu compleet zoek en ook absoluut niet in balans met strafmaatregelen voor diefstal, verkrachting, moord etc.

Als we jouw redenering volgen en wat dichter naar jouw interessegebied gaan, vraag ik me af of je ook zo kalm blijft als bijv. de prijs van wapenvergunningen 300 % omhoog gaan omdat er ook mensen zijn die opzettelijk wapens misbruiken en we dit tegen willen gaan. Of de prijs van wapens zelf een paar honderd euro omhoog wordt gedaan omdat ze een gevaar op zouden kunnen leveren......  :-X
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #208 Gepost op: 14 september 2011, 02:22:00
Ik ben het wel met Diamondback eens.
Als jij je gewoon aan de regels houdt die er zijn zal je ook niet snel een bekeuring krijgen.
Dat sommige boetebedragen niet meer in verhouding staan vergeleken met andere bedragen of straffen die worden
uitgesproken kan ik het mij wel voorstellen dat er agenten zijn die zeggen ik schrijf voor dit of dat niet meer.

Waar zou ik zeker wel voor schrijven, zwaar door rood rijden bij een licht wat al 2, 3 of 4 seconden op rood staat.
Kost nu € 180,00 wordt als het doorgaat € 140,00 duurder dus € 320,00 dan moet je niet zeuren vind ik en verdien je het.
Je hebt geleerd om als het verkeerslicht op Geel springt dat je moet afremmen als je daar de mogelijkheid voor hebt.
Dus neem jij het risico en moet je ook de consequentie accepteren van je daad.

Rijdt je in een 30 km zone met 50 door heen neem je zelf het risico dus niet klagen en of de weg zich er wel of niet voor
leent maakt niet uit de borden geven aan hoe en wat. Rijd je 35 à 40 kan gebeuren maar daar ligt bij mij dan de grens.

Zit je tegen willens en wetens met je GSM in de hand tijdens het rijden jammer je hebt het verdient er is al genoeg
voorlichting over geweest en de tijd om het af te leren heb je ondertussen ook wel gehad. Gewoon straks € 320,00 aftikken.

Bij een VOP voetgangers bewust niet overlaten steken of de vouwen uit de broek rijden. Gewoon € 320,00 aftikken straks.

Iedereen die een motorvoertuig mag rijden heeft lessen gehad en examen gedaan als het goed is.
Daar leer je wat je mag en niet mag en als je dan denkt ik weet het beter en heb schijt aan de wereld dan moet je ook niet
gaan klagen als je een prent krijgt. Dan had jij je maar normaal moeten gedragen.
Door dat soort mongolen komen nou die ongevallen waar gewonden en doden door vallen met leed voor familie's en nabestaanden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #209 Gepost op: 14 september 2011, 06:44:07
Helemaal mee eens dat een stevige overtreding stevig beboet wordt.

Als elke agent zou schrijven zoals Enrico aangeeft te doen, dan zou het gevoel te maken te hebben met een alternatieve vorm van belastingheffing snel wegebben.
Ik ben er van overtuigd dat dat ook ten goede zou komen aan het imago van de politie.
Zelf krijg ik zelden of nooit een bekeuring thuisgestuurd, maar als het gebeurt dan gaat het altijd om een paar km te hard. En als ik de reacties uit mijn omgeving hoor, dan geldt dat voor velen met mij.

Opsporing en straffen moeten mijns inziens in verhouding zijn tot hetgeen je doet cq gedaan hebt. De vaak massieve politie-inzet op (ook de 'net aan'-)verkeersovertredingen en het steeds duurder worden daarvan, geven helaas meer en meer de indruk dat de bijdrage aan de rijksbegroting de primaire taak van de politie aan het worden is. En dat lijkt me geen goede zaak en ik kan mij heel goed voorstellen dat dat veel agenten zich hier niet voor willen lenen.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012