Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 95280 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #370 Gepost op: 6 februari 2015, 10:23:39
AD.nl @ADnl
ANWB: Helm voor fietsers en veel vaker flitsen ad.nl/ad/nl/1006/Aut… pic.twitter.com/Ihvd2oqNDV
6:16am · 6 Feb 2015

De fietshelm bij kinderen en jongeren: onderzoek naar de voor- en nadelen
In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft VeiligheidNL onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de fietshelm in relatie tot ernstig hoofd- en hersenletsel bij kinderen en jongeren. Dit onderzoek schetst een objectief beeld van wat (inter-)nationaal bekend is over de effectiviteit en het gebruik van de fietshelm. Het geeft inzicht in wat de literatuur over de effectiviteit van de helm zegt, wat de invloed van wettelijke verplichting is, wat de technische aspecten zijn, en wat de voor- en nadelen van het gebruik van de fietshelm zijn. lees verder

Nog een interessant onderzoek uit Canada over dit onderwerp: https://uwspace.uwaterloo.ca/bitstream/handle/10012/9146/Warnica_Meagan.pdf?sequence=3


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #371 Gepost op: 6 februari 2015, 16:48:30
Natuurlijk zal dit op weerstand kunnen rekenen. De fietshelm vind ik geen slecht idee. In de meeste andere westerse landen heeft het grootste deel van de fietsers een helm op.
Een gehoopte verdubbeling van de snelheidscontroles zal ik niet vreemd vinden in de buurt van scholen maar dit zal er wel weer op uitdraaien dat de controles op de autosnelwegen zullen worden uitgevoerd. Hoeveel mensen worden dan verrast met een biljetje van het CJIB voor een (gecorrigeerde) overtreding van wel 4 km/u?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #372 Gepost op: 6 februari 2015, 20:27:08
Er is over de helmplicht voor fietsers in Duitsland en Oostenrijk een goed maatschappelijk debat geweest. Je zult in Duitsland en Oostenrijk nog maar weinig kinderen zonder helm zien rijden. Ik meen dat zelfs voor mountainbikers en racefietsers in Duitsland een helm verplicht is.
In Spanje geldt er volgens mij een helmplicht buiten de bebouwde kom.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #373 Gepost op: 6 februari 2015, 20:29:13
Fietshelm juich ik ook toe. Zeker voor kinderen. Zelf draag ik trouwens ook altijd braaf de helm als ik ga mountainbiken.

Maar dat flitsen.... Mensen moeten veel meer spiegelen, verder vooruit kijken en het verkeer om hen heen blijven observeren; dat is verkeersveiligheid!
Niet continu krampachtig op dat snelheidsmetertje blijven kijken. We zijn helemaal murw geflitst in dit land. Om over alle filevorming, bijna-ongelukken en af en toe daadwerkelijke ongelukken nog maar te zwijgen door die flitsapparatuur langs de wegen.

Op plaatsen zoals inderdaad bij scholen, dichte woonwijken; prima. Maar het zal wel weer verkapt belasting innen worden, ben ik bang...nog meer!  ::)


Attietattie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #374 Gepost op: 12 februari 2015, 03:17:34
Citaat van: Dinges link=msg=1329061 date=1423250953
Fietshelm juich ik ook toe. Zelf draag ik trouwens ook altijd braaf de helm als ik ga mountainbiken.
Als je gaat mountainbiken ben je waarschijnlijk expres de limieten aan het opzoeken en dan is een helm verstandig. Als je naar kantoor moet om een miljoenendeal te sluiten, is het handig als je haar goed zit. Als je een biertje in de stad wil gaan doen (ik weet het, ook dan mag je niet drinken, maar laten we het nu even over de realiteit/praktijk hebben), komt het niet goed uit als je ook een helm bij de garderobe af moet geven en wil je waarschijnlijk ook dat je haar goed zit. Ik weet 100% zeker dat men de fiets vaker zal laten staan als er helmplicht voor wordt ingevoerd.

Wat kinderen betreft: ik ga even af op de dingen die ik in mijn leven gezien heb, dus dat is per definitie een slechte referentie. Maar kinderen vallen voornamelijk op hun gezicht en minder op hun hoofd. Integraalhelm dus...? :o


sylvester1986

  • Gast
Reactie #375 Gepost op: 17 februari 2015, 12:48:13
Citaat van: moppersmurf link=msg=946502 date=1320708913
Vroeger Was er het spitsteam, dat stond op invoeg punten om de verkeersdoorstroming te bevorderen. Dat werkte absoluut want mensen voelden zich bekeken door de politie. Mensen lieten ruimte, gingen zich zo gedragen als ze ooit geleerd hadden.
Helaas werd in de jaren werd de taak van het Spitsteam aangepast en is het zelfs opgeheven. Maar ik heb zelf ondervonden dat het werkt! Gewoon op een puntstuk gaan staan, knippers (oranje of blauw) aan en mensen zijn braaf! Files worden absoluut minder, maar ja je kan moeilijk op elke toerit een politiewagen neer zetten.

Het toont gewoon aan: mensen weten hoe ze zich moeten gedragen maar ze willen het niet.
https://www.youtube.com/watch?v=MfiluBvLrLg
leodehaastv


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #376 Gepost op: 19 februari 2015, 00:12:23
Maar naast het verplichten van een fietshelm: het verplicht dragen van beschermende motorkleding? Lijkt me ook geen overbodigheid.

Ik ben in beide gevallen voor  O0
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #377 Gepost op: 19 februari 2015, 04:34:30
Citaat van: Attietattie link=msg=1330161 date=1423707454
Als je gaat mountainbiken ben je waarschijnlijk expres de limieten aan het opzoeken en dan is een helm verstandig. Als je naar kantoor moet om een miljoenendeal te sluiten, is het handig als je haar goed zit. Als je een biertje in de stad wil gaan doen (ik weet het, ook dan mag je niet drinken, maar laten we het nu even over de realiteit/praktijk hebben), komt het niet goed uit als je ook een helm bij de garderobe af moet geven en wil je waarschijnlijk ook dat je haar goed zit. Ik weet 100% zeker dat men de fiets vaker zal laten staan als er helmplicht voor wordt ingevoerd.

Wat kinderen betreft: ik ga even af op de dingen die ik in mijn leven gezien heb, dus dat is per definitie een slechte referentie. Maar kinderen vallen voornamelijk op hun gezicht en minder op hun hoofd. Integraalhelm dus...? :o

Een mooi begin zou zijn dat het dragen van een helm niet ''raar'' is. Daarmee ook direct het besef dat het niet aan je fietskunsten ligt, maar dat je zomaar een tik van een voertuig of iets anders kunt krijgen, of onderuit kan gaan door tal van redenen. In veel landen om ons heen is het dragen van een (fiets) helm heel normaal en ingeburgerd.

Kinderen vallen inderdaad meestal op het gezicht. Maar je omhulsel is tocht echt wel het belangrijkste. Die harde schedel die het belangrijkste lichaamsdeel beschermt; de hersenen. (na het hart)

Citaat van: moppersmurf link=msg=1331723 date=1424301143
Maar naast het verplichten van een fietshelm: het verplicht dragen van beschermende motorkleding? Lijkt me ook geen overbodigheid.

Ik ben in beide gevallen voor  O0

Eens!


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #378 Gepost op: 20 februari 2015, 02:16:08
Het heeft immer en altijd te maken met "moet"

Ergens in de chromodingesen van de Nederlander ligt ergens verborgen dat wij een hekel hebben aan "moet" ( en alle woorden met een gelijke strekking)

een paar voorbeelden:
  • je kan het toch vragen?
  • het Poldermodel, want dan is het iedereens keuze
  • ik moet stoppen voor rood, maar...
  • de dienstPLICHT, wie had er geen hekel aan?

Dozijnen vol met voorbeelden!  Nederland is anti-moet. Dus een fietshelmplicht, nee! Verdubbel gewoon de verzekeringspremie voor het niet dragen van een fietshelm. Wedden dat iedereen een helm draagt?

Lekker he?! Je kop in het zand steken en niks moeten. Maar nu kan ik geld besparen.... :D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #379 Gepost op: 20 februari 2015, 10:01:45