Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 95223 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #200 Gepost op: 14 december 2011, 00:58:51
al met al dus even een simpele conclusie van mijn kant: er zijn een heleboel factoren die een rol spelen en om uit te zoeken of het verhogen van de maximum snelheid meer verkeersdoden tot gevolg zal hebben moet de praktijk gaan aantonen. Dus waarom niet gewoon een test periode van zeg: 2 jaar. Dan kunnen we kijken of het aantal verkeersdoden zal significant toenemen. Een paar maanden zoals dat nu is gedaan, is niet reëel omdat het gros van de automobilisten niet op tijd zal kunnen wennen aan de gewijzigde maximum snelheid.

Voors en tegens?
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #201 Gepost op: 14 december 2011, 11:36:37
Wat je echter vergeet: er zijn ook andere soort botsingen. Daarbij leidt een hogere snelheid (volgens de natuurwetten m.b.t. massa, vertraging en energie) wel degelijk tot meer schade, en logisch gezien, dus tot meer slachtoffers.
Ik probeer overigens niet te beweren dat het niet voor meer slachtoffers zou leiden, het is echter wel wat genuanceerder. Want of je nu met 130 of 120 tegen een boom knalt, je overleeft het in allebei de gevallen vrijwel zeker niet.

Bovendien blijven voor een deel van de weggebruikers de max snelheden gelijk, wat er dus voor zorgt dat snelheidsverschillen wel groter worden....
Daarom ben ik er een voorstander van om de 130 km/h alleen in te voeren op snelwegen met minimaal 3 rijstroken. Dan heb je op rijstrook 1 geen last van oma's die met 81 km/h een vrachtwagen inhalen.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #202 Gepost op: 14 december 2011, 18:13:16

Daarom ben ik er een voorstander van om de 130 km/h alleen in te voeren op snelwegen met minimaal 3 rijstroken. Dan heb je op rijstrook 1 geen last van oma's die met 81 km/h een vrachtwagen inhalen.

En de  opa's dan die met 82 km/h oma's  inhalen...........................?  = drie rijstroken bezet.

Minimale snelheden per rijstrook invoeren?    
Rechts  60  km/h   (dat is wat een voertuig minimaal moet mogen en kunnen)
Midden 90 km/h  en
Links 110  km/h    

Lijkt mij geen goed plan.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #203 Gepost op: 14 december 2011, 20:15:24
Lijkt mij geen goed plan.

Waarom niet? Ik ben benieuwd naar de onderbouwing! In principe probeert men dat namelijk ook al een beetje af te dwingen met het inhaal verbod voor vrachtwagens.

En de 130 km/u op snelwegen met 3 of meer rijstroken lijkt me logisch, op de A9 Alkmaar-Akersloot red je op 2 rijstroken zelden de 100km/u en daar mag je 120.... Alhoewel zo kan je natuurlijk wel weer de statistieken beïnvloeden  998765
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #204 Gepost op: 15 december 2011, 07:44:37
Waarom niet? Ik ben benieuwd naar de onderbouwing!

Omdat dan juist mensen niet meer rechts gaan rijden.

Ik zie wel eens dat boven de rechterrijstrook dmv matrixborden  70  staat en boven de linkerrijstrook dmv matrixborden 90
En dan rijd de gemiddelde automobilst links.    
Dat is niet bevordelijk voor de doorstroming.

Daarnaast is het niet te handhaven.  

In principe probeert men dat namelijk ook al een beetje af te dwingen met het inhaal verbod voor vrachtwagens.

Het werkt niet......want de gemiddelde automobilist die wat minder hard rijd, gaat niet terug naar rechts want die is bang niet meer naar links te kunnen (ik heb dat elders al gelezen hier op dit forum)  
Het werkt ook niet omdat het niet voor auto's met aanhangers geldt (90km/h) en niet voor bussen die ook nog 80km/h mogen:
Het werkt niet omdat er een op gegeven moment een grote dichte vrachtwagen-slinger onstaat en dat de gemiddelde automobilist op het laatste moment er tussen wil op af te slaan,  er wordt dan geremd op de linkerbaan, dat werkt een paar km door naar achteren.
En het werkt niet om die lange vrachtwagen-slinger wordt ook blijvend ingehaald wordt door de automobilist die 100 km/h rijd (of die bus of die auto met aanhanger)  dus er komt een lange slinger met automobilisten op de linker rijstrook.  

Maar dat had je zelf ook ingezien dat een inverhaalverbod voor vrachtwagens niet werkt door want je hebt het al over  inprincipe en een beetje          ;)


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #205 Gepost op: 15 december 2011, 21:15:16
Maar dat had je zelf ook ingezien dat een inverhaalverbod voor vrachtwagens niet werkt door want je hebt het al over  inprincipe en een beetje          ;)

 O0 ik zal toch eens beter op mijn woorden gaan letten  0098 Maar je hebt wel een beetje gelijk. Het is niet of erg moeilijk te handhaven en dat is algemeen bekend dus houdt men zich er niet aan.

Tijd om de trajectcontrole camera's een software update te geven en ook dit soort dingen op te laten pakken.  8)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #206 Gepost op: 24 december 2011, 23:27:35
Ik kwam deze tegen in de dagelijkse ronde van internetsite bezoekjes: http://www.verkeersnet.nl/6543/amsterdam-zet-in-op-gedrag-om-verkeersveiligheid-te-verbeteren/

Baanbrekend: "Daarom neemt de gemeente extra maatregelen om Amsterdammers bewust te maken van de gevaren. Er komen verkeersouders die verschillende partijen samen brengen om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren. De gemeente biedt scholen informatiepakketten en lessen in verkeersveiligheid. Ook start de gemeente met fietslessen en schoolpleinparcoursen zodat kinderen al vroeg vaardigheden kunnen leren. Daarnaast komen er weer campagnes voor fietsverlichting, snelheid en dode hoek. De politie zal scherp handhaven op overtredingen."

Wat is hier nu eigenlijk nieuw aan....???
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #207 Gepost op: 25 december 2011, 05:21:26
Ik kwam deze tegen in de dagelijkse ronde van internetsite bezoekjes: http://www.verkeersnet.nl/6543/amsterdam-zet-in-op-gedrag-om-verkeersveiligheid-te-verbeteren/

Baanbrekend: "Daarom neemt de gemeente extra maatregelen om Amsterdammers bewust te maken van de gevaren. Er komen verkeersouders die verschillende partijen samen brengen om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren. De gemeente biedt scholen informatiepakketten en lessen in verkeersveiligheid. Ook start de gemeente met fietslessen en schoolpleinparcoursen zodat kinderen al vroeg vaardigheden kunnen leren. Daarnaast komen er weer campagnes voor fietsverlichting, snelheid en dode hoek. De politie zal scherp handhaven op overtredingen."

Wat is hier nu eigenlijk nieuw aan....???

Dat wordt ook nergens beweerd, daarnaast is het woord baanbrekend ook jouw eigen toevoeging. Komt bij dat je wel heel selectief knipt uit het artikel. Dit is de inleidende tekst:

Citaat
Amsterdam heeft een meerjarenplan vastgesteld om de verkeersveiligheid te verbeteren. Er wordt meer ingezet op maatregelen om Amsterdammers bewust te maken van gevaarlijke situaties en hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. Dat is nodig, want na jaren van daling neemt het aantal ongevallen toe.

Vervolgens komt er een pakket maatregelen waar het door jou geselecteerde er één van is...


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #208 Gepost op: 25 december 2011, 10:34:04
Dat wordt ook nergens beweerd, daarnaast is het woord baanbrekend ook jouw eigen toevoeging. Komt bij dat je wel heel selectief knipt uit het artikel. Dit is de inleidende tekst:

Vervolgens komt er een pakket maatregelen waar het door jou geselecteerde er één van is...

Een selectie is het inderdaad daarom had ik ook de link toegevoegd, dan kan men de rest zelf lezen. Dat is trouwens ook duidelijk aangegeven doordat ik begin met de link en daarna aanhalingstekens open en sluiten.
Maar ook als het hele artikel gelezen wordt of door mij hier ingesloten zal worden is nog steeds geen van de genoemde ideeën nieuw/ baanbrekend.

Even mijn naam er eer aan doen:

Nog een selectie: "Bij 60% van de fietsslachtoffers waren geen andere verkeersdeelnemers bij het ongeluk betrokken." Om daar wat aan te doen gaat de gemeente onder andere hoge stoepranden en paaltjes (die ooit geplaatst zijn tegen foutparkeren) weer verwijderen en fietspaden rood maken (nooit bewezen dat dat helpt). Ze hebben in Heerhugowaard eens een hele kruising rood gemaakt omdat hij zo gevaarlijk was. Dat hielp absoluut! Nog meer verkeersslachtoffers want de verkeersdeelnemers waren afgeleid door de rare kleuren. Dus de boel weer zwart gemaakt, werd het wegdek glad door alle verf. Daarna hebben ze de boel maar afgebroken en verkeerslichten geplaatst. Nu rijden de fietser door rood en staan alleen de automobilisten wachten voor rood.  :D

In dat kader ook even een ander genoemd idee: Verkeersouders die de leerlingen moeten gaan aansturen. Mag de gemeente eerst we de verkeersouders opvoeden want zelf rijden ze ook door rood, zonder licht, te snel etc etc maar goed. Let maar eens op de fietsers zonder licht. Dat zijn volwassenen tussen de 30 en 50 jaar. De jongeren fietsen meestal al met licht aan.  :o

Snelheidscontroles en verscherpt toezicht door politie is een dooddoener, die geloven we al jaren niet meer! Er is in A-A geen personeel voor dat soort inzet, op een groep surveillanten na (DEO), maar die is niet groot genoeg om in heel Amsterdam het toezicht te verscherpen zodat het ook merkbaar is. Naast het gegeven dat het absoluut geen korps prioriteit is en dus onderaan de lijst komt te staan. Trouwens enig idee hoe ze de snelheidscontroles voor bromfietsen gaan doen? Met de rollenbank haal je de oorzaak niet weg, laseren is verdomd moeilijk op bromfietsers en motoren en snelheidsflitspalen werken niet want die staan niet langs fietspaden en zijn te ontwijken door ander gedrag.  :-\ Dus???

Maar een positief idee is er wel: ouderen oog en hoortesten aanbieden. Dat zou wettelijk geregeld moeten worden!  O0

Al met al in mijn ogen en trek ik mijn conclussie: een hoop blabla maar onderaan de streep levert het niks op. Er worden hier op het forum en met name in deze topic veel meer en betere (en nieuwe) ideeën gegeven. En met nieuw wil ik niet zeggen dat het goede ideeën zijn, maar het laat wel zien dat men serieus ergens mee bezig is.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #209 Gepost op: 25 december 2011, 13:33:31
Ik denk dat moppersmurf behoorlijk de spijker op de kop slaat.............. En daar doet die niet eens zijn naam eer aan want het zijn gewoon  feiten.

Er zijn nog meer voorbeelden aan te halen...... scholen die willens en wetens met groepen door rood lopen , twee volwassenen die op de weg staan zodat de kinderen door kunnen lopen  ipv  (weer) te wachten voor het rode licht
het is zo dat  in eerste instantie wachten ze op groen licht maar als het voetgangerslicht vervolgens op rood springt dan houd men het verkeer tegen......
laat dan 1 volwassen bij de groep die aan de overkant is en een volwassen die (weer) voor het rode licht staat...

parkeren rond een school door de ouders...... moet je je eens aanspreken........  


VOORBEELD FUNCTIE   is zo belangrijk                            als ik zie hoe sommige mensen rijden in de auto aan het verkeer deelnemen waar hun kinderen bij zijn.    :'(                        

ik zag ooit eens 3 kinderen in een auto die hun middelvinger én tong uitstaken naar een andere bestuurder....
natuurlijk maakte hun voorbeeld (pappa) hetzelfde gebaar.............    (o, ja "pappa" was diegene die het ff niet snapte)