Toegang voor de brandweer? Campings/Jachthavens?

Auteur Topic: Toegang voor de brandweer? Campings/Jachthavens?  (gelezen 10738 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 7 september 2010, 23:09:00
Ik begreep dat de BM711 (trekker plus aanhanger met One Seven systeem) primair bedoeld was voor de campings in Ouddorp, waar de TS711 niet (voldoende) op het terrein kan komen.
Is een aanhanger handig op een camping als je verkeerd rijd en achteruit moet steken? ??? ::) ;)


Even afgesplitst, hoe zit dit? is het het probleem van de brandweer of van de campingeigenaar?




AI4

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #1 Gepost op: 10 september 2010, 18:24:46
Is een aanhanger handig op een camping als je verkeerd rijd en achteruit moet steken? ??? ::) ;)

als je er goed mee overweg kunt hoeft het niet zo'n probleem te zijn lijkt me. lijkt me met een TAS moeilijker!  :P


P2000man

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
  • At work
Reactie #2 Gepost op: 11 september 2010, 13:58:15
Ik begreep dat de BM711 (trekker plus aanhanger met One Seven systeem) primair bedoeld was voor de campings in Ouddorp, waar de TS711 niet (voldoende) op het terrein kan komen.
Dat is dan toch een probleem wat de camping beheerder moet oplossen neem ik aan O0


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 11 september 2010, 17:41:07
Dat is dan toch een probleem wat de camping beheerder moet oplossen neem ik aan O0

Uh ... Ik heb een jachthaven, maar de brandweer kan er niet komen ... En dat is mijn probleem ...  ::)
En dan? Zolang alle eisen nageleefd worden zal de brandweer zich daar aan aan moeten passen  O0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #4 Gepost op: 11 september 2010, 18:35:05
Iemand een plaatje van deze combinatie?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 11 september 2010, 18:39:18
Iemand een plaatje van deze combinatie?

-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #6 Gepost op: 11 september 2010, 18:45:10
Volgens mij is dit niet een probleem van de camping eigenaar, hij is immers niet verantwoordelijk voor het voertuigenaankoopbeleid van een korps.

Verder is achteruitrijden niet zo'n kunst met een dubbelassige aanhanger. Evenzogoed zou je dan eenzelfde probleem op andere plaatsen dan een camping tegen kunnen komen......

Als die jeep er rijdt volgt de kar vanzelf...of andersom  0098


Dibbus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #7 Gepost op: 11 september 2010, 19:20:14
Campings bestaan meestal uit een aantal hoofdwegen. Daar zou een TS door moeten kunnen. Op de meeste campings staan ook sta caravans(chalets). Die moeten ook op hun plek worden gezet. Of een gewone auto met caravan moet ook overal de draai moeten kunnen maken.

Daarom zou de combi pick up aanhanger geen probleem moeten zijn in de smalle paden.

Een TS kan op de hoofd paden blijven staan. En de slangen uit rollen. De afstanden zijn in het algemeen niet groot.

Maar als snelle inzet zou een auto aanhanger goed ingezet kunnen worden. Een caravan is altijd snel afgebrand.


P2000man

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
  • At work
Reactie #8 Gepost op: 12 september 2010, 12:58:22
Uh ... Ik heb een jachthaven, maar de brandweer kan er niet komen ... En dat is mijn probleem ...  ::)
En dan? Zolang alle eisen nageleefd worden zal de brandweer zich daar aan aan moeten passen  O0
Ja dat is jou probleem ja! Als jij een jachthaven hebt dan wil je toch dat alles goed bereikbaar is voor hun, dat is je verantwoordelijkheid!


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #9 Gepost op: 12 september 2010, 13:36:13
Volgens mij is e.e.a. geregeld in het Gebruiksbesluit.

Artikel 2.6.1 Bereikbaarheid bouwwerk voor brandweer
1. Een bij of krachtens de wet of de Wet ruimtelijke ordening voorgeschreven verbindingsweg tussen de toegang van een bouwwerk en het openbaar wegennet is over de voorgeschreven hoogte en breedte vrijgehouden voor brandweervoertuigen.
2. Een bij of krachtens de wet of de Wet ruimtelijke ordening voorgeschreven opstelplaats voor brandweervoertuigen is over de voorgeschreven hoogte en breedte vrijgehouden voor brandweervoertuigen.
3. Hekwerken die een verbindingsweg als bedoeld in het eerste lid of een opstelplaats als bedoeld in het tweede lid afsluiten, kunnen snel en gemakkelijk worden geopend.

Artikel 2.6.1 Bereikbaarheid bouwwerk voor brandweer
Op grond van de bouwverordening of het bestemmingsplan kunnen voorschriften van stedenbouwkundige aard zijn gesteld, gericht op de bereikbaarheid voor hulpdiensten zoals de brandweer. Dit artikel beoogt te regelen dat de voorzieningen van stedenbouwkundige aard voldoende bruikbaar zijn voor de brandweer (en andere hulpdiensten).
In het eerste lid is bepaald dat op een voorgeschreven verbindingsweg geen obstakels aanwezig zijn die de voor de doorgang van brandweervoertuigen benodigde vrije hoogte en breedte blokkeren. Zo mag een dergelijke weg niet worden geblokkeerd door geparkeerde auto’s of overhangende takken.
Het tweede lid geeft een soortgelijk voorschrift voor een opstelplaats van het brandweervoertuig. Een brandweervoertuig moet nabij het gebouw kunnen worden geplaatst.
Het derde lid bepaalt dat een verbindingsweg als bedoeld in het eerste lid, of een opstelplaats als bedoeld in het tweede lid, niet zodanig mag zijn afgesloten dat dit de brandweer onnodig hindert.