Waxinelichthouder incident Gouden Koets Prinsjesdag - Den Haag 21-09-2010

Auteur Topic: Waxinelichthouder incident Gouden Koets Prinsjesdag - Den Haag 21-09-2010  (gelezen 7275 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Projectiel naar Gouden Koets gegooid  
Uitgegeven: 21 september 2010 13:29
Laatst gewijzigd: 21 september 2010 13:33

DEN HAAG - In de Heulstraat in Den Haag is dinsdag tijdens de rijtoer een waxinelichthouder naar de Gouden Koets gegooid. De politie heeft de ‘gooier’ aangehouden.

De schade aan de Gouden Koets is niet groot. De koningin kon haar rijtoer zonder vertraging voortzetten. Dat heeft de politie gemeld.

De man is direct naar een politiebureau gebracht. De woordvoerder sprak van een vervelend incident, maar zei dat de sfeer ''plezierig bleef".

Even voor het incident in de Heulstraat was er ook al een persoon aangehouden die te veel gedronken had, meldde de politie.


Bron: Nu.nl


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Danny

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Reactie #1 Gepost op: 21 september 2010, 13:44:15
Voorwerp naar Gouden Koets gegooid

In Den Haag is een man aangehouden die een projectiel naar de Gouden Koets gooide. Volgens de politie werd de koets geraakt. Die kon zijn koers gewoon voortzetten.

Er zijn berichten dat het voorwerp een houder voor een waxinelichtje is. Meteen na de worp werd de 29-jarige gooier uit Winterswijk opgepakt door de politie, die massaal aanwezig was. Voor zover bekend is er geen schade aan de Gouden Koets.

Heulstraat
Het incident gebeurde even na 13.00 uur aan de Heulstraat, dicht bij paleis Noordeinde. Na een kwartier kwam de koets aan op het Binnenhof, waar koningin Beatrix in de Ridderzaal de Troonrede uitsprak.

 

Bron: http://nos.nl/artikel/186314-voorwerp-naar-gouden-koets-gegooid.html


Germen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #2 Gepost op: 22 september 2010, 18:52:09
Filmpje vanaf een andere hoek waarbij omstanders de "dader" overleveren aan de politie.

http://www.youtube.com/watch?v=isDhH2sr3xc#ws

User: CrimeSiteNL


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7961819/___Koningshuis_maakt_leven_kapot___.html?p=8,2

di 19 okt 2010, 08:10
'Koningshuis maakt mijn leven kapot'

VUGHT -  De waxinewerper op Prinsjesdag weigert zich psychisch te laten onderzoeken. "Ik ben niet gek. De overheid en het koningshuis doen er alles aan om mijn leven kapot te maken. Daarom zocht ik de aandacht van de media. Nou, dat is gelukt."

De 29-jarige Erwin L. gooide op Prinsjesdag een waxinelichthouder tegen de Gouden Koets omdat hij aandacht wil voor zijn strijd tegen het koningshuis, beweert hij. „Ik ben niet gek en laat me niet nog eens wegstoppen”, zegt hij vanuit de psychiatrische gevangenis in Vught in het AD.

De waxinewerper stoort zich eraan dat hij wordt weggezet als een psychiatrische patiënt. "Ik ben eigenwijs en eigenzinnig, maar zeker niet narcistisch. Ik klaag het koningshuis aan omdat die onrechtmatig op de troon zit en verantwoordelijk is voor de dood van mijn opa. En ik verwijt de overheid dat ze de doodsoorzaak van mijn moeder in de doofpot stoppen. Daar trek ik tegen ten strijde en daardoor kom ik in aanraking met de politie, maar daarmee ben ik nog niet gek."

L. hield prins Bernhard verantwoordelijk voor de dood van zijn opa in de Tweede Wereldoorlog en de zelfdoding van zijn moeder. Zij zou zwaar gebukt zijn gegaan onder de gedwongen verkoop van de boerderij van haar ouders en daardoor uiteindelijk zichzelf van het leven hebben beroofd.

Ongehinderd

L. vond het vreemd dat hij op Prinsjesdag ongehinderd vooraan kon staan langs de route van de Gouden Koets. "Justitie houdt me al zo lang in de gaten. Ik dacht dat ze me wel getraceerd en weggestuurd zouden hebben. Maar ik stond er zo goed voor, dus greep ik mijn kans."


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Oftewel gek, rijp voor psychische behandeling, zit dus goed waar ie nu zit.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
::)

Belager Gouden Koets wil inzittenden horen

Citaat van: www.nu.nl
Uitgegeven: 7 december 2010 11:04
Laatst gewijzigd: 7 december 2010 12:32

AMSTERDAM - De man die op Prinsjesdag een waxinelichthouder tegen de Gouden Koets gooide, wil de inzittenden oproepen als getuige.
 
Dat heeft hij vanuit de gevangenis laten weten, meldt De Telegraaf dinsdag op de website. Zijn advocaat was niet direct bereikbaar.

De 29-jarige man heeft psychische problemen. Hij houdt het koningshuis volgens de krant verantwoordelijk voor de dood van zijn moeder. Toen zij in haar uitgebrande auto werd gevonden, werd L. volgens de krant als verdachte gezien. Uiteindelijk bleek dat het om zelfdoding ging.

Leden Koninklijk Huis
Nu is L. volgens De Telegraaf woedend op politie en justitie. Daarom wil hij naast de leden van het Koninklijk Huis tien medewerkers van politie en justitie als getuige horen.

Het is aan zijn advocaat Mariëlle van Essen om het verzoek tot het horen van de getuigen in te dienen. Voor het horen van leden van het Koninklijk Huis is ministeriële toestemming nodig. Van Essen was niet direct bereikbaar om toe te lichten of ze toestemming gaat vragen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zaak waxinelichtgooier uitgesteld

donderdag 06 januari 2011 | 16:48 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 06 januari 2011 | 17:11

ARNHEM - De zitting tegen de man uit Lichtenvoorde die met Prinsjesdag een waxinelichthouder tegen de Gouden Koets gooide is uitgesteld. De man weigerde volgens zijn advocate om in 'ranzige kleren' voor de rechtbank te verschijnen. Die outfit was hem door de gevangenis gegeven.

De weigering leidde er toe dat de man niet meer op tijd van de gevangenis in Vught naar de Haagse rechtbank kon worden gebracht. Hij zit voor straf in een isoleercel, aldus de advocate.

De man wilde in nette kleding voor de rechter verschijnen. Dat gebeurt nu vrijdagochtend om half tien.
Samen sterk in de hulpverlening!


sylvester1986

  • Gast
Isoleercel nog wel ::) en wat een gedoe om een waxinelichthouder.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
.Koningin hoeft niet te getuigen

NOS Toegevoegd: vrijdag 7 jan 2011, 17:09

Koningin Beatrix hoeft niet te getuigen in de zaak tegen de man die op Prinsjesdag een massieve waxinelichthouder naar de Gouden Koets gooide. De man wilde alle inzittenden van de koets laten horen (naast Beatrix ook prins Willem-Alexander en prinses Máxima), maar de rechtbank wees dat verzoek van de hand.

De advocaat van Erwin L. wilde in totaal 125 mensen laten getuigen. Naast leden van de koninklijke familie zaten daar ook agenten, parlementsleden en oud-bewindslieden tussen. De rechter gaf uiteindelijk slechts toestemming voor twee getuigen, een broer en een medewerkster van de Hoge Raad. Zij zouden door L. bedreigd zijn.

Dna-onderzoek
L. eiste ook een dna-onderzoek naar de afkomst van koningin Beatrix. Hij meent dat koning Willem III onvruchtbaar was en daarom geen wettige troonopvolgers heeft geproduceerd. L. wilde dat met een dna-test op de resten van Willem en zijn opvolgers Wilhelmina en Juliana bewijzen.

Omdat Beatrix in zijn ogen niet het wettige staatshoofd is, vindt L. dat hij ook niet voor belediging van de Koningin kan worden vervolgd. De rechter wees die redenering van de hand.

L. blijft in voorlopige hechtenis in Vucht, waar hij sinds Prinsjesdag vastzit. Het verzoek van de advocaat hem op vrije voeten te stellen wees de rechter af, omdat die de kans op herhaling groot acht.
Samen sterk in de hulpverlening!


sylvester1986

  • Gast
Al een jaar in de cel voor bekogelen Gouden Koets
AMSTERDAM -  Erwin L., de man die vorig jaar tijdens Prinsjesdag de Gouden Koets bekogelde, zit al bijna een jaar vast.

''Dit is een handgranaat!'' schreeuwde L. uit Lichtevoorde vanuit het publiek toen hij tijdens de jaarlijkse rijtoer van Koningin Beatrix een glazen waxinelichthouder naar de koets gooide. Het ding kwam tegen het portier aan, maar niemand raakte gewond. Dit schrijft Het Parool.

Tot ongenoegen van zijn advocaat Mariëlle van Essen zit L. nog steeds in de cel. Zij vindt het schandalig dat haar cliënt voor een dergelijk vergrijp nog steeds vast zit, maar de rechtbank vindt dat zorgvuldigheid voor snelheid gaat.

Op de dagvaardiging staan vijf aanklachten, waaronder poging tot zware mishandelijng van de lakeien, belediging van het koningshuis en vernieling van de koets. De verdachte moet zich laten onderzoeken door gedragswetenschappers, maar vind zichzelf absoluut niet gek. ''Zolang niet vaststaat of een verdachte gestoord is, kan je zo'n iemand niet vrijlaten. Stel dat iemand wel gek is en de volgende keer een bom plakt in plaats van een waxinelichthouder?'', aldus rechterpsycholoog Peter van Koppen.

Waarschijnlijk blijft Erwin L. in ieder geval tot 6 september achter de tralies. Pas daarna kijken de rechters inhoudelijk naar de zaak.

Bron: telegraaf