kazerneren parttimers

Auteur Topic: kazerneren parttimers  (gelezen 3120 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Gepost op: 3 oktober 2010, 18:14:19
Hallo allemaal,

Zijn er korpsen waarbij parttimers ( vrijwilligers) gaan kazerneren in plaats van beroepskrachten en wat zijn de evaringen hiermee? Ik vraag dit omdat in het kader van bezuinigingen dit idee leeft bij onze dienstleiding.

Ik weet dat er een aantal korpsen zijn waarbij parttimers kazerneren omdat de normtijden niet gehaald konden worden, maar dat is een andere reden.




Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2010, 18:28:26
Ik ben niet bekend met alle details, maar ik weet dat onder andere Zoetermeer en Leidschendam-Voorburg zogenaamde "gemengde" korpsen zijn. Overdags (kantooruren) alleen beroeps en buiten die uren gemengd beroeps/vrijwilligers. Dat systeem draait al lange tijd, dus als je meer informatie wilt dan zou je je kunnen wenden tot een van die korpsen :) Op dit forum zitten niet veel leden van de betreffende korpsen, misschien kan Peen er meer over vertellen?


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2010, 10:32:10
Ook in Leeuwarden kennen we een combi van beroeps en vrijwilligers.

Overdag wordt post Noord bemenst door de 24-uurs (beroeps)ploeg, vanuit de hoofdpost rukt naar ik meen de dag ploeg (ook beroeps) uit.

's Avonds en in het weekend rukken de vrijwilligers uit vanaf post Noord. Dit heeft te maken met de opkomsttijden overdag.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2010, 11:27:51
Citaat
Avonds en in het weekend rukken de vrijwilligers uit vanaf post Noord. Dit heeft te maken met de opkomsttijden overdag.

Maar zijn gekazerneerd, op de post Noord, of komen ze van huis. (laatste zal wel het geval zijn.)en dat was niet de vraag.

Ik mag van een ruime ervaring spreken op het gebied van kazerneren van vrijwilligers (15 jaar gedaan)
Met de huidige arbeidstijden wet is het bijna onmogelijk om dit nog voor elkaar te krijgen, en toch de kosten laag te houden.
Stel je wilt een complete TS van 19:00 tot 7:00 kazerneren. Dat zijn 12 uur voor het ATB. Je mag maximaal 48 uur per week werken(ook een kazerneringsdienst, zelfs zonder uitruk, geld als 12 uur arbeidstijd) mag een vrijwilliger met een normale 40 urige week dit alleen 1 x in de 2 weken doen.(2x 40 +12=96:2=48 Dit is zonder oefeningen en curssusen (uitrukken van uit huis gelden niet voor het ATB)
Bij een voertuig bezetting van 6 personen heb je dus voor één dienst 6x 14(dagen) vrijwilligers nodig die dan 1 x in de 14 dagen een nachtdienst draaien. (=84) wil je in de weekenden overdag ook kazerneren komen er dus nog 24 man bij.
Dus om één TS te bemannen heb je 108 man nodig.(zonder ziekte, vakantie)
Succes met werven. O0
Oplossing zou kunnen zijn om de beroeps bezetting 's-avonds aan te vullen met vrijwilligers. Door het ATB hebben veel gemixte korpsen deze optie ingevoerd.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2010, 12:28:36
Bedankt voor jullie reactie. Op dit moment draait er al een vrijwilliger mee in de avonduren en in het weekend indien er bij de beroepskrachten een onderbezetting door verlof of ziekteis.
Ik zat me af te vragen wat de voordelen zijn om de bezetting in de avond/nacht en in het weekend door vrijwilligers/partimers te laten verzorgen. Gezien de aantallen die je nodig hebt om de bezetting rond te krijgen kan ik me bijna niet voorstellen dat het goedkoper is. Ook lijkt het me bijna onmogelijk om je oefenuren te halen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2010, 16:13:16
Citaat
het me bijna onmogelijk om je oefenuren te halen.
Oefenen tijdens de kazerne dienst, TV kijken en autowassen doe je maar thuis.  0098
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2010, 16:37:18
Zwolle heeft ervoor gekozen om de hoofdpost 24/7 te bemannen met 8 beroeps. Post Noord is van 8-17 uur bemand met 6 beroeps en van 19-07 uur met 6 gekazerneerde vrijwilligers. Tevens wordt post Noord in de weekenden 24/7 bemand met 6 gekazerneerde vrijwilligers. Tussen 07-08 uur en 17-19 uur is er geen bezetting op post Noord en wordt, indien nodig, een ploeg vrijwilligers gealarmeerd en rijdt tevens de TS van de hoofdpost aan.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2010, 17:17:48
Citaat
6 gekazerneerde vrijwilligers.
En dan nu de hamvraag, hoe groot is de groep van vrijwilligers die de kazerne bemensen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #8 Gepost op: 6 oktober 2010, 18:40:25
Zwolle heeft in totaal ongeveer 110 vrijwilligers/partimers in dienst, verdeeld over 4 ploegen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2010, 19:09:47
Zwolle heeft ervoor gekozen om de hoofdpost 24/7 te bemannen met 8 beroeps. Post Noord is van 8-17 uur bemand met 6 beroeps en van 19-07 uur met 6 gekazerneerde vrijwilligers. Tevens wordt post Noord in de weekenden 24/7 bemand met 6 gekazerneerde vrijwilligers. Tussen 07-08 uur en 17-19 uur is er geen bezetting op post Noord en wordt, indien nodig, een ploeg vrijwilligers gealarmeerd en rijdt tevens de TS van de hoofdpost aan.

Eerste ronde miljoenenspel is gespeeld

...
Op het gebied van veiligheid zitten er ook zwaardere tijden aan te komen. Zo moet de brandweer de komende drie jaar 340.000 euro bezuinigen. Burgemeester Henk Jan Meijer liet deze week weten dat het aantal oproepbare krachten van veertien naar twaalf moet. Brandweercommandant Arne Poirot: "We werken al langer aan dat plan. We hebben nu twee kazernes in Zwolle die bijna permanent bezet zijn door veertien mensen. We hebben uitgerekend of dat ook met twaalf kan. En dat kan. Het voordeel is dat we nu beide posten continue kunnen bezetten. Het nadeel is dat er bij situaties waar wagens van beide kazernes nodig zijn, het langer kan duren voordat we er zijn. Maar dat risico is verantwoord."
...

Bron: De Stentor 16/10, artikel over bezuinigingen van de gemeente
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..