Verschil tussen wespe of bijesteek?

Auteur Topic: Verschil tussen wespe of bijesteek?  (gelezen 18284 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 26 januari 2005, 20:04:45
Toch nog 1 laatste vraag hierover. Worden antihistaminica wel eens voorgeschreven aan mensen die al weten dat ze allergisch zijn, om ze te gebruiken in combinatie met de epinefrine?
Het volgende komt uit een geneeskunde boek (Merck Manual):

"Mensen met een allergie voor insectenbeten dienen altijd antihistaminetabletten en een injectiespuit met epinefrine bij zich te hebben om anafylactische of allergische reacties te voorkomen."


Waar staat dat? (en onder welke paragraaf; weet niet of we dezelfde editie hebben)


d_menno

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 26 januari 2005, 20:42:55
Het komt van de nederlandse internetversie (www.merckmanual.nl) , hoofdstuk 24, ongevallen en letsel, nr 287 giftige beten en steken en dan steken van bijen, horzels wespen en mieren, behandeling..

Heb nu Merck manual seventeenth edition open liggen. Op pg 2651 (section 23 chapter 308, onder bees wasps etc.) en hierin staat het net even anders (vertaald uit engels):
Mensen die bekend zijn met hypersensitiviteit voor beten moeten een setje met epinephrine in een voorgevulde injectienaald bij zich dragen. Anti-histaminica kunnen huiduitslag en angio-oedeem mede doen verminderen.

(Persons with known hypersensitivity to such stings should carry a kit containing epinephrine in a prefilled syringe when in endemic areas. Antihistamines may help decrease hives and angioedema.)

Altijd fijn die bronnen die het net even anders zeggen..


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #32 Gepost op: 26 januari 2005, 20:46:20
Wat is hier dan anders aan? Epinephrine = adrenaline  ;)
Arts  www.alphalog.nl


d_menno

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 26 januari 2005, 20:51:46
ja dat weet ik..

Maar de eerste zegt: dient altijd antihistaminica bij zich te hebben, alsof je altijd antihistaminica moet gebruiken in combi met de adrenaline injectie

Tweede zegt: je moet een adrenaline injectie bij je dragen en antihistaminica zouden misschien ook wel kunnen helpen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #34 Gepost op: 26 januari 2005, 20:55:37
Oh zo... Tja, antihistaminica helpen op de lange(re) termijn, dus ik kan me voorstellen dat ze soms alleen de 'basismedicatie' voorschrijven.
Het kan iig geen kwaad om het erbij te slikken, maar de epi is in dit geval het belangrijkst.
Arts  www.alphalog.nl


d_menno

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 26 januari 2005, 20:59:28
ja dat dacht ik ook zo'n beetje..

komt er dan dus op neer dat iemand met deze allergie sowieso zo'n injectie bij zich draait en dat een arts eventueel nog de antihistaminica "extra" erbij zou kunnen voorschrijven om in combi met de injectie te slikken.

Maar zelf geef je ze niet, als je ehbo verleent..


Kanarie

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 26 januari 2005, 21:00:17
Farmacotherapeutisch Kompas 2004 p. 417:
Anafylactische shock: In de initiële fase kunnen epinefrine (intramusculair of langzaam intraveneus) en antihistaminica zoals clemastine worden toegediend.

p. 1081:
Clemastine; indicaties: Allergische aandoeningen. Voor de injectievloeistof tevens als adjuvans bij de behandeling van anafylactische shock.

In andere boeken (zo interpreteer ik de Merck Manual ook) staat eigenlijk alleen epinefrine.


Kanarie

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 26 januari 2005, 21:02:02
Maar zelf geef je ze niet, als je ehbo verleent..
Klopt; mag niet want het is een medicijn.


d_menno

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 26 januari 2005, 21:05:42
ik had famaco. kompas 2004, pagina 1079 gevonden:

"Bij anafylactische shock, kan intraveneuze toediening van clemastine de effecten van het vrijkomen van histamine tegengaan."

Maar dan praat je idd over een intraveneuse toediening, niet over de tabletjes. Dus dit zal dan de behandeling zijn die ze in de ambulance kunnen geven.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #39 Gepost op: 26 januari 2005, 21:07:37
Het boek "Spoedeisende geneeskunde":

-epinefrine direct 0,01 mg/kg van 1/1000 intramusculair
-prednisolon
-bij respiratoire obstructieve dyspneu: aerosol met beta-2-mimeticum
-hypovolemie wordt bestreden met NaCl 0,9%-opl intraveneus

Geen antihistamine dus...
Arts  www.alphalog.nl