Werken tijdens de omschakeling wintertijd <> zomertijd

Auteur Topic: Werken tijdens de omschakeling wintertijd <> zomertijd  (gelezen 17860 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Gepost op: 30 oktober 2010, 13:56:41
Vanavond moet de klok weer een uur terug gedraaid worden.......



Nu vraag ik me eigenlijk af hoe alle discliplines hiermee omgaan, met in het bijzonder de alarmcentrale , hoe krijg je dit administratief verwerkt?




erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2010, 14:30:54
Hoe het in handmatige geschreven administraties is, geen idee. In de geautomatiseerde systemen zal dat aan de time stamps te zien zijn.
ISO8601 (http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8601) kent geen tijdzones, alleen de offset t.o.v. Coordinated Universal Time (UTC, http://en.wikipedia.org/wiki/Coordinated_Universal_Time).

Een time stamp in "wintertijd" (bestaat formeel niet eens, dit is de "gewone" tijd) heeft, hier in West-Europa, +0100 als toevoeging (+1 uur t.o.v. UTC).
Een time stamp in zomertijd (Daylight Savings Time) heeft hier in West-Europa +0200 als toevoeging (UTC +2 uur).

Kom je dit tegen: Zo 31/10/1020 02:45:00 +0200 dan weet je dus dat dat in zomertijd is geweest,
Kom je dit tegen: Zo 31/10/1020 02:45:00 +0100 dan weet je dus dat dat in de gewone tijd, dus na het terugzetten van de klok is geweest.
Kijk maar eens in de source-code van emails, daar zie je ook de volledige time stamps.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2010, 14:32:40
Nou, ik heb nachtdienst, en ik krijg dat extra uurtje dus mooi niet betaald.......

Daarnaast is het ook leuk om in je verbalen te verwerken. Aanhouding om 02:52, aankomst bureau om 02:10.....

Het zal dan iets worden van: aangehouden om 02:52 zomertijd, aankomst bureau om 02:10 wintertijd...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2010, 17:00:55
Nou, ik heb nachtdienst, en ik krijg dat extra uurtje dus mooi niet betaald.......
:-X


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2010, 17:34:20
Nou, ik heb nachtdienst, en ik krijg dat extra uurtje dus mooi niet betaald.......

Daarnaast is het ook leuk om in je verbalen te verwerken. Aanhouding om 02:52, aankomst bureau om 02:10.....

Het zal dan iets worden van: aangehouden om 02:52 zomertijd, aankomst bureau om 02:10 wintertijd...

Dat laatste lijkt me de beste optie. In mijn district mogen we het extra uurtje gewoon doorschrijven. Krom dat het bij jullie niet goed geregeld is.  >:(


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2010, 19:02:58
Ja ik ga het nog maar eens uitzoeken..... De OvD vertelde het me gisteren maar vind het toch apart...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2010, 20:40:58
Red, kijk even op de briefing van Team Hoofdwegen, daar staat een uitleg.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2010, 21:01:10
Ja ik ga het nog maar eens uitzoeken..... De OvD vertelde het me gisteren maar vind het toch apart...
Wel goedekope krachten deze nacht dan...als ze allemaal een uur voor niets komen werken..is dat mooi meegenomen  :-\
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2010, 21:03:51
Je zou het ook anders kunnen stellen: Geef je de werkgever een uur terug bij de overgang naar zomertijd?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2010, 02:29:56
Je zou het nog anders kunnen stellen; kunnen we dat zomer-winter-tijd-geneuzel onderhand niet eens afschaffen?  98uiye




De wintertijd gaat vannacht in. Dit betekent dat u om 03.00 uur de klok een uur terug mag zetten, naar 02.00 uur. Hierdoor duurt de nacht, en dus het weekend, een uurtje langer.

De wintertijd zorgt ervoor dat het 's ochtends eerder licht is, en 's avonds eerder donker. Het is de 'originele' tijd, wat wil zeggen dat de zomertijd is afgeleid van de wintertijd, en niet andersom. Doel van deze verschillende tijden is energiebesparing.

Het verschil tussen zomer- en wintertijd is in Nederland in 1977 heringevoerd. het eerste voorstel om de klok in de zomer een uur vooruit te zetten kwam van de Engelsman William Willet in 1907. Hij wist het echter indertijd niet door het parlement te krijgen.

http://www.powned.tv/nieuws/tech/2010/10/de_klok_mag_een_uurtje_terug.html