Nekkraag zonder fixatie

Auteur Topic: Nekkraag zonder fixatie  (gelezen 9599 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

harold

  • Gast
Gepost op: 18 augustus 2004, 22:51:22
Ik heb me vaker afgevraagd wat het nut is van iemand na een auto-ongeval een nekkraag omdoen zonder deze te fixeren op een wervelplank.

Is dit gebruikelijk?



Op de foto is te zien dat een slachtoffer van een auto-ongeval voorzien van een nekkraag, lopend de ambulance uit wordt geleid.

(p.s. ik heb de foto erbij geplaatst en aangepast i.v.m. herkenbaarheid slachtoffer, link naar de foto verwijderd. Moderator: Peter. )




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2004, 23:11:13
Dit heeft volstrekt geen nut, behalve dat het leuk staat in de rechtszaal, of een placebo effect heeft voor de patient..

Een nekkraag fixeert niet !!!
Een stijve nekkraag heeft 2 functies :
1. bij een zittende of staande patient : het gewicht van het hoofd (8Kg = gelijk aan bowlingbal) van de wervelkolom halen.

2. bij een liggende patient, voor het vervoer, de afstand tussen hoofd en schouders gelijk te houden bij het optrekken en remmen van een ambulance of andere bevrijdingstechnieken...

http://www.rescuetraining.nl/pdf/Spine35-45.pdf

O, ja en de gene die een nekkraag nog weet te gebruiken die de neutrale positie niet ondersteund en niet fixeert op de kaakschanier maar op de kin, zouden ze moeten opknopen... >:(


Je fixeert en immobiliseert goed of je doet het niet.. je kan het niet half doen....


Michel

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2004, 11:23:28
Het kan natuurlijk zijn dat...

dit een slachtoffer is dat zelf uit de auto is gekomen en de hulpdiensten op staat te wachten. Misschien is het de AVP die daar naar de ACH seint dat de plank nu moet komen. Je weet het niet.

Ik moet wel zeggen dat ik het zelf ook wat onwaarschijnlijk vind aangezien er al mooi wat verband om die man zijn hoofd zit, en zijn nek wordt ook niet (meer) manueel geïmmobiliseerd. Maar goed, 't forum is er voor om verschillende kanten te belichten hè?  ;)

Groeten van Michel


harold

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2004, 11:38:06
De foto is genomen bij aankomst op de SEH. :-\


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2004, 14:19:46
Hou het dan maar op het Placebo effect... :-\


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2004, 14:40:58
Ik moet zeggen dit ook wel vaker gezien te hebben. Maar het is niet volgens het LPA.

Wel heb ik het een keer meegemaakt bij een ernstig ongeval waarbij er 1 (achteraf) dodelijk so was en 2 lichtgewonden.
De 2 AVP en 1ACH waren met de toen nog zwaar gewonde bezig. De tweede ACH bracht bij 1 van de lichtgewonden uit voorzorg een nekkraag aan in afwachting van de derde AVP.
Maar dat is een wat uitzonderlijke situatie.

RAdeR


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2004, 17:36:04
(p.s. ik heb de foto erbij geplaatst en aangepast i.v.m. herkenbaarheid slachtoffer, link naar de foto verwijderd. Moderator: Peter. )

Volgens mij kan je beter ook het hoofd van de ambu chauf/pleeg onzichtbaar maken... ;D ;) :P

Christian


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2004, 21:46:10
eerste verstandige opmerking bij dit onderwerp christian


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2004, 10:30:35
eerste verstandige opmerking bij dit onderwerp christian

Ik ben wel nieuwsgierig hoe je dit bedoeld ? 8)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2004, 12:07:07
Ik ben wel nieuwsgierig hoe je dit bedoeld ? 8)

Ik snap het wel hoor. Het staat er gewoon heel duidelijk.  ;)

Citaat
eerste verstandige opmerking

Kijk, dat het niet zo vleiend is voor de andere opmerkingen is een andere. ;) ;)

Rader