Tijdelijke verkeersmaatregelen

Auteur Topic: Tijdelijke verkeersmaatregelen  (gelezen 3605 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Gepost op: 21 november 2010, 15:42:24
Voor een evenement wat komende zomer gaat plaatsvinden, zijn we bezig met het opzetten van diverse plannen. Een van deze plannen is de voetgangers-stroom in goede banen leiden, om ongelukken te voorkomen. Om de entree van het festivalterrein te bereiken moet namelijk een drukke N-weg worden overgestoken. Tot nu toe gaat de gedachte uit om dit met verkeersregelaars te doen, omdat een tijdelijke loopbrug niet haalbaar is. Echter op het punt waar overgestoken moet worden zit er een flauwe bocht in de weg. Tevens gaat het dus om een 80 km zone, waar doorgaans stevig wordt door gereden. Er is nog een punt waar overgestoken moet worden (er zijn 2 toeganspunten tot het terrein) echter deze bevind zich veel gunstiger, op een recht stuk van de weg in de nabijheid van een rotonde. Ook hier is het de bedoeling dat e.e.a. met verkeersregelaars word geregeld.

Mijn suggestie is om bij de gemeente aan te vragen er tijdelijk een 50 km zone van te maken, icm tijdelijke verkeersdrempels op de plek van de oversteekplaats.

De vraag is hoe we dit plan het beste op kunnen stellen, om de betreffende gemeente te overtuigen van het nut en de noodzaak van deze maatregelen.

Eventuele gedachtes hierover, evenals alternatieven zijn uiteraard welkom.

Groet,

Mattijs


basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #1 Gepost op: 22 november 2010, 00:02:18
Voor een evenement wat komende zomer gaat plaatsvinden, zijn we bezig met het opzetten van diverse plannen. Een van deze plannen is de voetgangers-stroom in goede banen leiden, om ongelukken te voorkomen. Om de entree van het festivalterrein te bereiken moet namelijk een drukke N-weg worden overgestoken. Tot nu toe gaat de gedachte uit om dit met verkeersregelaars te doen, omdat een tijdelijke loopbrug niet haalbaar is. Echter op het punt waar overgestoken moet worden zit er een flauwe bocht in de weg. Tevens gaat het dus om een 80 km zone, waar doorgaans stevig wordt door gereden. Er is nog een punt waar overgestoken moet worden (er zijn 2 toeganspunten tot het terrein) echter deze bevind zich veel gunstiger, op een recht stuk van de weg in de nabijheid van een rotonde. Ook hier is het de bedoeling dat e.e.a. met verkeersregelaars word geregeld.

Mijn suggestie is om bij de gemeente aan te vragen er tijdelijk een 50 km zone van te maken, icm tijdelijke verkeersdrempels op de plek van de oversteekplaats.

De vraag is hoe we dit plan het beste op kunnen stellen, om de betreffende gemeente te overtuigen van het nut en de noodzaak van deze maatregelen.

Eventuele gedachtes hierover, evenals alternatieven zijn uiteraard welkom.

Groet,

Mattijs

Hier in valkenswaard doen ze dat bij het internationaal concours hippique (bij de stal van jan tops) idd ook met tijdelijke lagere snelheid en drempels. Hoe dat geregeld word weet ik niet, maar het kan iig wel.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2010, 18:44:03
1) Proberen de oversteek te verleggen. Een tijdelijke, sterk afwijkende verkeerssituatie in een flauwe bocht van een 80 km/u weg is heel gevaarlijk. Bovendien verwachten weggebruikers niet dat juist op zo'n punt mensen moeten oversteken. Probeer indien mogelijk aan te sluiten bij een bestaande zijweg of oversteek. Dan moet je misschien nog steeds verkeersmaatregelen treffen, maar is de kans op ongevallen minder.

Als bovenstaande niet lukt:
2) Zo snel mogelijk in overleg treden met de wegbeheerder en de vergunningverlener. N-wegen zijn doorgaans in beheer bij de provincie (soms Rijkswaterstaat!), zij moeten een vergunning afgeven voor het plaatsen van verkeersmaatregelen. Betrek de gemeente als vergunningverlener voor het evenement. Zorg dat je goed voorbereid bent: geef beargumenteerd aan waarom die oversteek de enige mogelijkheid is en waarom alle andere mogelijkheden (tot aan het verplaatsen van het parkeerterrein aan toe!) niet mogelijk/wenselijk zijn.
Maak ook een gedetailleerd plan hoe je denkt de veiligheid en de doorstroming te kunnen waarborgen, of laat je desnoods adviseren door een (bekende?) deskundige. Uit dit plan moet precies volgen welke maatregelen je wilt nemen en wat daarvan het beoogde effect is. Trek daarbij niet direct alles uit de kast in de zin van tijdelijke drempels enzovoort. Ga ervan uit dat de provincie en/of de gemeente met een eigen visie komen (ambtenaren zijn het zelden de eerste keer met je eens) en neem dit serieus. Neem geen overhaaste beslissing en kom later op de visie van de provincie/gemeente terug. Doorgaans kom je na een aantal besprekingen uit op een oplossing tussen de minimale variant (bijna niets doen) en de dure variant (alles uit de kast). Op deze manier zijn beide partijen vaak tevreden. De wegbeheerder voor wat betreft veiligheid en doorstroming en jij c.q. organisator voor wat betreft kosten.

Een inhoudelijk redelijke variant zal vermoedelijk uitkomen op het instellen van een tijdelijke maximum snelheid van 50 km/u in combinatie met een actiewagen of knipperbol voor de flauwe bocht, en vervolgens een waarschuwingsbord 'overstekende voetgangers' (J-23 met onderbord <- ->) en/of 'verkeersregelaars' (J37 met onderbord) op kleine afstand voor de oversteek. Een tijdelijk plateau/drempel is mogelijk, maar deze kunnen tot schade aan het wegdek leiden en dat is veelal niet wenselijk. Een alternatief is een visuele versmalling door middel van een 50-100 meter geleidebakens vlak naast de rand van de verharding, eventueel in combinatie met een 30-50 meter verkeerskegels op de as van de weg, beide afstanden gerekend aan weerszijden van de oversteek.

(Overigens zijn er diverse maatregelen mogelijk, je zou zelfs kunnen overwegen om tijdelijke verkeerslichten te plaatsen...)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #3 Gepost op: 23 november 2010, 21:53:50
Lt. Col. Me, bedankt voor je reactie.
Je noemt wat interressante opties. Ik denk zelf dat we inderdaar moeten proberen uit te komen op de optie tijdelijk 50km/h met verkeersregelaars. E.e.a. goed aangegeven met bebording.
Helaas is er naast de weg nauwelijks plaats om een actiewagen neer te zetten. De weg is van zichzelf al behoorlijk smal, dus hem nog smaller maken lijkt mij voor nu niet mogelijk.
Hoe werkt een tijdelijke verkeerslichten installatie?Werkt deze op een timer?Of kun je deze ook met de hand bedienen icm verkeersregelaars?Het verkeer hoeft immers alleen te stoppen als er bezoekers zijn die willen oversteken. Deze stroom bezoekers kent vaak een paar piek momenten, waarna de stroom geleidelijk afneemt tot acceptabele hoeveelheden.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2010, 10:35:17
Als je in eerste instantie inzet op een kostentechnisch niet te dure variant zou ik beginnen met 2x bord A1-50 km/u in combinatie met J-37 en onderbord 'evenement' voor de bocht (aan beide zijden van de weg), en 2x een bord J-23 met onderbord '<- ->' op korte afstand voor de oversteek (ook beide zijden van de weg), waarbij de oversteek fysiek gemarkeerd is met 2x schrikhek 2,50 meter (aan beide zijden van de weg). Twee verkeersregelaars (een paar goede evenementenverkeersregelaars) maken het zaakje compleet. Schematisch (niet op schaal):


    O|>                            |>      |   |      <|                            <|O
-------------------------------------------|   |-------------------------------------------
                                               X
-    -    -    -    -    -    -    -    -    -    -    -    -    -    -    -    -    -    -
                                           X
-------------------------------------------|   |-------------------------------------------
    O|>                            |>      |   |      <|                            <|O

 J37+A1-50                         J23    hek hek    J23                         J37+A1-50

X = verkeersregelaar


Als het inderdaad een drukke weg is met een hoge snelheid dan zal deze maatregel misschien niet genoeg zijn voor de wegbeheerder. Dan moet je overwegen om:
- in twee stappen de maximumsnelheid terug te brengen naar 30 km/u, waarbij dus op 200-300 meter een bord 50 staat en op 100 meter nog een bord 30, daartussen eventueel informatiebord J-37 of tekstbord,
- bij het bord J-37/A-01 een knipperbol te plaatsen (zo'n knipperende lamp die ook wel eens voor een verkeerslicht staat), misschien zelfs aan beide kanten van de weg,
- de weg visueel te versmallen met geleidebakens die net in de berm staan (de weg wordt er fysiek niets smaller van maar de automobilist denkt door die roodwitte bakens dat de weg smaller is) waardoor de weggebruiker langzamer gaat rijden,
- de weg fysiek te versmallen met bakens en/of hekken om op die manier het verkeer te verplichten om af te remmen en om en om door te rijden (sterk afhankelijk van de drukte of dit goed kan werken),
- beroepsverkeersregelaars in te huren (meer ervaring met verkeer ook op dit soort wegen),
- tijdelijke verkeerslichten te plaatsen (volgens mij kunnen deze inderdaad handbediend worden, maar dat zou je bij de plaatselijke bordenboer kunnen navragen).

Tijdelijke verkeerslichten plaatsen is hiervan waarschijnlijk wel de duurste variant, zeker omdat het eigenlijk maar voor heel beperkte tijd nodig is.

Belangrijkste is: ga in overleg met de betreffende overheid (en eventueel de verkeersadviseur van de politie), leg je probleem uit en waarom je niet anders kan, geef aan wat je denkt dat een werkende oplossing is en dan zie je vanzelf hoe het gaat. De meeste ambtenaren willen best meewerken zolang je openstaat voor de visie van de ambtenaar. Direct roepen van "ja maar daar heb ik geen geld voor" werkt in elk geval niet ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2011, 13:54:52
vraagje, waarom is een voetgangersbrug geen optie?

Bij Biddinghuizen bouwen ze elk jaar weer een brug, probleem is wel dag nog de voetgangers gewoon de weg oversteken.

De goedkoopste en veiligste oplossing zou zijn een omleiding tijdens het evenement.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.