Bussen & Veiligheid

Auteur Topic: Bussen & Veiligheid  (gelezen 3960 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Gepost op: 1 december 2010, 08:52:09
Verkeers ongeval met Connexxion stadsbus sportlaan Spijkenisse inzet Ambulance Brandweer en politie

Spijkenisse- Een streekbus kwam maandagavond rond 23.00 in botsing met een talud op de kruising van de Groene Kruisweg en Sportlaan in Spijkenisse. De twee inzittenden, de chauffeur en een passagier, raakten gewond.

De 40-jarige chauffeur uit Spijkenisse wilde op de kruising rechtsaf slaan, maar de bus schoot rechtdoor en raakte het talud. De bus schoot kort de lucht in en kwam een meter verder op een ander talud tot stilstand.

De chauffeur uit Spijkenisse raakte gewond aan zijn hand en is voor verder onderzoek overgebracht naar een ziekenhuis. De 31-jarige passagier uit Spijkenisse schoot door de botsing over enkele stoelen heen en liep verwondingen op aan zijn borstkas. Ook hij is naar een ziekenhuis vervoerd.

Naar de oorzaak van de botsing wordt nader onderzoek gedaan. De chauffeur verklaarde kort onwel te zijn geworden. Ook de weersomstandigheden kunnen een rol bij het ongeluk hebben gespeeld.



Na aanleiding van dit bericht vraag ik me af hoe het geregeld is in een bus met gordels.

zijn deze helemaal niet aanwezig in een bus? en zo nee, waarom dan niet? is er een vrijstelling voor bussen, en waarom?


Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #1 Gepost op: 1 december 2010, 10:04:12
De gordels zijn zeker aanwezig. Zowel in lijnbussen als in tourbussen.
Deze worden echter niet altijd gebruikt. Sommige chauffeurs zeggen wel de boete is dan voor
de passagiers. alleen een politieauto kan niet omhoog controleren. Een agent kan alleen horizontaal en naar beneden controleren
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #2 Gepost op: 1 december 2010, 10:56:19
Even een kleine correctie/aanvulling. Er zijn twee categorieen bussen, de bussen die 100 km/h mogen de T-100 bus en de overigen.

T-100 bussen (vaak touringcars en de snellere streekbussen) zijn verplicht om gordels te hebben. Deze bussen hebben alleen zitplaatsen en het gebruik van de gordel tijdens de rit is verplicht. Controle is helaas twijfelachtig.

Reguliere stads- en streekbussen (die niet harder kunnen dan 80 km/h) hebben geen gordels en wel staanplaatsen. Deze zijn niet aanwezig en worden ook niet genoemd in de inrichtingseisen (bij mijn weten), het gebruik van gordels in deze bussen werd en wordt onhaalbaar geacht, aangezien mensen niet lang meerijden.
Digitaal onderzoek


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #3 Gepost op: 1 december 2010, 12:53:56
even niet aan gedacht, er zit hier ook weer een maar aan.
officieel moet er voor elke passagier dan iets zijn om zich aan vast te houden
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #4 Gepost op: 1 december 2010, 21:00:04
Nog even een aanvulling;
- in stads- en streekbussen zijn geen gordels aanwezig en ook niet verplicht; zij hebben ontheffing gezien het groot aantal passagierswisselingen bij elke halte.
- als de route van een stads- of streekbus over een snelweg of autosnelweg voert mogen er alleen zittende passagiers in de bus aanwezig zijn; zo wordt voorkomen dat er extra gewonden ontstaan als er met hogere snelheden wordt gereden. Of deze regel strikt gehandhaafd wordt is een ander verhaal.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #5 Gepost op: 1 december 2010, 21:52:30
maar zou het niet goed zijn om in ieder geval gordels aan te brengen ook al zijn ze niet verplicht?

waarschijnlijk zal niet niet iedereen ze dragen maar al zou op de 20 passagiers 4 die gordel aan hebben, worden die bij een ongeval weer mooi gespaard. zelf zou ik wel de gordel dragen als deze er is.

hoe is het verzekerings technisch geregeld als iemand zwaar gewond raakt doordat hij door de bus heen vliegt? als iemand zich niet vast kan maken is de kans op letsel natuurlijk groter.

ik hoop niet dat ik vervelend ben, maar ben gewoon nieuwsgierig 0098
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 1 december 2010, 21:55:02
Ik denk dat de kosten daarvan gewoonweg te hoog zijn. Kijk is om je heen in de bus, hoeveel schade er al zit aan de binnenzijde, ik denk dat binnen een week alle gordels defect/kapot/vernield zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #7 Gepost op: 2 december 2010, 13:21:19
Ik vraag me af, waar is de regelgeving omtrent de gordels etc. te vinden?


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #8 Gepost op: 2 december 2010, 14:29:42
Nog even een aanvulling;
- in stads- en streekbussen zijn geen gordels aanwezig en ook niet verplicht; zij hebben ontheffing gezien het groot aantal passagierswisselingen bij elke halte.
- als de route van een stads- of streekbus over een snelweg of autosnelweg voert mogen er alleen zittende passagiers in de bus aanwezig zijn; zo wordt voorkomen dat er extra gewonden ontstaan als er met hogere snelheden wordt gereden. Of deze regel strikt gehandhaafd wordt is een ander verhaal.

Waar haal je deze informatie vandaan?

Ik vraag me af, waar is de regelgeving omtrent de gordels etc. te vinden?

De informatie is terug te vinden in de regeling voeruigen, in het hoofdstuk over bussen.
Digitaal onderzoek


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #9 Gepost op: 2 december 2010, 14:30:58
Aanwezigheidsplicht: de verschillende voertuigreglementen
Draagplicht: art. 59 RVV
Wout