Huisartsen willen spoedzorg in de nacht doelmatiger opzetten

Auteur Topic: Huisartsen willen spoedzorg in de nacht doelmatiger opzetten  (gelezen 6493 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
bron: http://www.medicalfacts.nl/2010/11/29/huisartsen-willen-spoedzorg-in-de-nacht-doelmatiger-opzetten/

Huisartsen willen spoedzorg in de nacht doelmatiger opzetten

Tussen 23.00 uur  ‘s avonds en 8.00 uur  ‘s morgens zijn in een regio meer professionals bij huisartsenposten (HAPs) , Spoedeisende Hulpafdelingen (SEHs) en ambulancezorg beschikbaar dan er patiënten zijn met spoedeisende klachten. Willen jullie als huisartsen het initiatief nemen om de nachtelijke zorg van deze drie aanbieders goedkoper en sneller te organiseren? Bijvoorbeeld door de telefoons nachts op één plek op te nemen? Bijvoorbeeld door de fysieke triage van HAPs en SEHs te integreren? Bijvoorbeeld door de visite-auto’s van huisartsen en de kleine ambulances te integreren? Wellicht hoeven jullie dan minder nachtdiensten te draaien en rijden jullie mee op de ambulance met zwaailicht.

Woorden van deze strekking sprak Guus Schrijvers tijdens een twee uur durend college als nascholing van Utrechtse huisartsen op donderdag 25 november in het Hofpoort ziekenhuis te Woerden. Tot zijn aangename verrassing kreeg hij de zaal mee. Men wil dit idee verder uitwerken samen met de partners van de SEH en ambulancezorg. De Power Points die Schrijvers gebruikte bij dit college lijken op die hij in Tilburg gebruikte over procesinnovaties. Wilt u die inzien? Surf dan naar www.unitzorginnovatie.nl en klik door op publicaties en zoek onder PP presentaties.

Callcentra samenvoegen en hap's meer en meer onderbrengen bij de SEH... goed idee! maar huisartsen mee met de ambulance??  ::)


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #1 Gepost op: 1 december 2010, 18:54:17
Wellicht hoeven jullie dan minder nachtdiensten te draaien en rijden jullie mee op de ambulance met zwaailicht.

Nog minder nachtdiensten? Ik vind het juist fijn in de nacht en in de nacht hoef je ook niet zo vaak met zwaailamp. :D


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2011, 06:40:57
bij ons in de regio zijn ze gestart met het inschakelen van de thuiszorg bij acute zorg of juist om mensen gerust te stellen of alvast somatische metingen te doen als de HAP onderweg is naar de patient.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2011, 10:02:05
Elke suggestie waarbij er kosten bespaard worden, patientenzorg efficienter wordt en er meer constructief samengewerkt wordt is de moeite waard om nader te onderzoeken, toch?! Maar of iedereen er in mee wil gaan is inderdaad altijd de vraag...


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2011, 22:16:47
Huisarts mee op de ambulance ?

Ik lees het niet terug in het artikel. Is dit wel de juiste suggestie dan ?
Uiteraard is het een volkomen stompzinnig idee. Ten eerste is de gemiddelde huisarts onbekwaam in traumazorg, ten tweede is de aanwezigheid in misschien 10% van de ambulance-indicaties gewenst (gaat de huisarts al die andere ritjes buiten staan wachten ?). Arts oppikken door ambulance bij geindiceerde rit.  Hahahaha. Dan heeft de spreker zeker nooit van dynamisch ambulance management gehoord.

Met andere woorden:
Ik kan mij niet voorstellen dat het idee is de huisarts aan een ambulance te koppelen.
Er zal iets anders bedoeld zijn. De term "kleine ambulances" duidt daar ook op.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2011, 13:34:57
Kleine ambulances?? rapid responder units zal professor Scrhijvers bedoelen denk ik, niet echt goed ingevoerd in de materie als zorgprofessor denk ik dan weer  :'(

overigens zou het al stuk efficienter zijn als de HAP auto de mobiele ingestuurde alleenstaande patienten eens meenam naar de SEH, scheelt weer een hoop ''onzinritten'' voor de ambulances.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2011, 14:26:08

overigens zou het al stuk efficienter zijn als de HAP auto de mobiele ingestuurde alleenstaande patienten eens meenam naar de SEH, scheelt weer een hoop ''onzinritten'' voor de ambulances.

Beste Joffry,

En juist dát is voor ons streng verboden omdat het patiëntenvervoer, uitsluitend is voorbehouden aan de RAV conform de Wet op het Ambulancevervoer.
Overigens komt het HAP autootje niet na elke visite retour naar de SEH maar vervolgt naar de volgende visite.....bij jouw voorstel ligt de patiënt dan nog langer te wachten als er eerst na elke rit retour moet worden gegaan naar de SEH.
Er zijn regelmatig diensten dat ik de gehele dienst niet één keer terug kom op de HAP, zelfs niet voor even een kop koffie tussendoor.

Ruud


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2011, 15:17:22
En juist dát is voor ons streng verboden omdat het patiëntenvervoer, uitsluitend is voorbehouden aan de RAV conform de Wet op het Ambulancevervoer.
Overigens komt het HAP autootje niet na elke visite retour naar de SEH maar vervolgt naar de volgende visite.....bij jouw voorstel ligt de patiënt dan nog langer te wachten als er eerst na elke rit retour moet worden gegaan naar de SEH.

Maar iedere keer voor dit soort ritten parate ambulances uit de running halen, is ook niet ideaal. Wat dat betreft heeft Joffry natuurlijk een goed punt.


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2011, 15:47:32
Maar iedere keer voor dit soort ritten parate ambulances uit de running halen, is ook niet ideaal. Wat dat betreft heeft Joffry natuurlijk een goed punt.

We laten echt niet voor elk wissewasje een ziekenwagen komen. We proberen zoveel mogelijk de patiënten op eigen gelegenheid naar het ziekenhuis te laten gaan. Iemand met een gebroken pols kan ook wel met een taxi naar de ehbo.
In Noord-Amerika rukt er in sommige plaatsen een compleet team uit incl brandweerwagen voor iemand met een ingegroeide teennagel, te zot voor woorden...maar wel lachen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2011, 15:56:30
We laten echt niet voor elk wissewasje een ziekenwagen komen.

Dat zeg ik niet. Vaak is het wel gewenst dat iemand wordt gezien op de SEH, maar om dan direct een ambu op te laten draven..? Er zijn vaak alternatieven, maar die worden niet  gezien of kost teveel moeite om die alternatieven op een rijtje te krijgen. (taxi, familie, vrienden, aanwezigen etc)