Laat beveiligers politie ontlasten

Auteur Topic: Laat beveiligers politie ontlasten  (gelezen 24586 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Gepost op: 7 december 2010, 12:21:00
Citaat
Joustra: geef beveiligers meer taken

Particuliere beveiligers krijgen mogelijk meer bevoegdheden om zo nodig geweld te gebruiken. De branche praat er met het ministerie van Veiligheid en Justitie over, zegt de voorzitter van de brancheorganisatie Tjibbe Joustra.

De oud-coördinator terreurbestrijding vindt dat de politie te veel taken heeft. Particuliere beveiligers zouden een deel van de taken kunnen overnemen. Zo zouden ze de mogelijkheid moeten krijgen om een winkeldief in de boeien te slaan tot de politie er is.

Joustra zegt tegen het FD dat de aanwezigheid bij evenementen niet tot de kerntaak van de politie hoort. "De politie moet terug naar de maatschappij om het gevoel van veiligheid onder burgers te vergroten. Er valt veel capaciteit vrij te spelen als dergelijke taken worden overgelaten aan particuliere beveiligers. Ik ben ervoor om het geweldsmonopolie van de politie op te rekken en de schroom daarover te laten varen."
Verdachte auto

Ook zouden beveiligers toegang moeten krijgen tot het kentekenregister als ze een verdachte auto zien rijden. "Een beveiligingsauto die een verdachte auto ziet rijden op een industrieterrein, kan nu niet in het kentekenregister om even te kijken of er misschien iets verdachts aan de hand is", zegt Joustra in het interview.

Volgens Joustra zouden deze maatregelen bij de aangekondigde reorganisatie van de politie passen.
http://nos.nl/artikel/203455-joustra-geef-beveiligers-meer-taken.html


Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 7 december 2010, 12:59:16
http://nos.nl/artikel/203455-joustra-geef-beveiligers-meer-taken.html
Als ze dat zouden gaan doorvoeren mogen ze de aannamen/opleidingseisen voor een beveiliger wel een stuk opschroeven. Als je nu soms zie wat er rond loopt hoop ik bij mezelf dat deze beveiligers geen verdere bevoegdheden krijgen. Dit geldt uiteraard niet voor alle beveiligers, wil niet allemaal over een kam scheren.

Laatst tijdens surveillance in het westelijke havengebied, stond er een vtg van een beveiligingsbedrijf achter een loods "verstopt", wij even kijken lag die knuppel te slapen in zijn vtg. Even 1 sec OG aan. Heb nog nooit iemand zo zien schrikken en dan tegenover ons nog beweren dat hij niet lag te slapen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 7 december 2010, 13:02:37
Ach... Er zijn ook wel eens politie agenten (m+v) betrapt die zeker niet lagen te slapen...  ;)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #3 Gepost op: 7 december 2010, 13:03:26
Joustra: Laat beveiligers politie ontlasten

UPDATE  AMSTERDAM - De beveiligingsbranche is in gesprek met het ministerie van Veiligheid en Justitie om particuliere beveiligers de bevoegdheid te geven in bepaalde gevallen geweld toe te passen. Dat zegt coördinator terrorismebestrijding Tjibbe Joustra vandaag in magazine FD Outlook van Het Financieele Dagblad.


Joustra, die volgend jaar Pieter van Vollenhoven opvolgt als voorzitter van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid, is ook voorzitter van de Vereniging Particuliere Beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (VPB).

Het gebruik van geweld is voorbehouden aan de overheid. Volgens Joustra valt aan dit geweldsmonopolie in beginsel niet te tornen. ,,Maar'', zegt hij, ,,ik ben er voor om het begrip in specifieke gevallen op te rekken en de schroom daarover te laten varen. De VPB is hierover in gesprek met het ministerie''.

Voetbalwedstrijden
De politie heeft volgens hem te veel taken. ,,Behoren voetbalwedstrijden tot de kerntaak van de politie? Nee." Volgens hem is veel politiecapaciteit vrij te spelen als dergelijke taken worden overgenomen door beveiligers.

Ook zouden beveilligers toegang moeten krijgen tot het kentekenregister zodat ze kunnen controleren of er iets aan de hand is als ze een verdachte auto zien rijden. Joustra wijst erop dat industrieterreinen al helemaal door particulieren wordt beveiligd.

Scandinavië
Nederland kan wat hem betreft een voorbeeld nemen aan Scandinavië. ,,Daar patrouilleren politie en beveiliging samen. In een politieauto zitten een politieman en een particuliere beveiliger." De verruiming van bevoegheden kan volgens hem goed helpen bij het reorganiseren van de politie.

De Nederlandse politie heeft volgens Joustra inclusief de politieacademie 53.000 formatieplaatsen en er zijn 32.000 particuliere beveiligers. ,,Er rijden nu 's avonds al meer particuliere beveiligingsauto's rond dan surveillancewagens van de politie. Er gebeurt al veel meer dan wij beseffen in de openbare ruimte.''
 
Politieauto
Een goede oplossing voor meer blauw op straat zou kunnen zijn een politieauto te bemannen met een politieman en een particulier, zoals volgens Joustra gebeurt in Scandinavische landen, waar de samenwerking tussen politie en beveiligers veel verder gaat.
(ANP/NOVUM/BVDL)

Bron: www.AD.nl


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #4 Gepost op: 7 december 2010, 13:07:59
Ach... Er zijn ook wel eens politie agenten (m+v) betrapt die zeker niet lagen te slapen...  ;)
Daar twijfel ik absoluut niet aan, sterker nog ik weet het zeker, maar collega's kom ik nagenoeg niet tegen in het havengebied en beveiligers des temeer.


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #5 Gepost op: 7 december 2010, 13:08:20
Citaat
Als ze dat zouden gaan doorvoeren mogen ze de aannamen/opleidingseisen voor een beveiliger wel een stuk opschroeven. Als je nu soms zie wat er rond loopt hoop ik bij mezelf dat deze beveiligers geen verdere bevoegdheden krijgen. Dit geldt uiteraard niet voor alle beveiligers, wil niet allemaal over een kam scheren.

Sluit ik mij bij aan. Als je ziet wat er tot nu toe aan screening gedaan wordt (namelijk geen, verklaring omtrent gedrag stelt eigenlijk niets voor) bij beveiligers is dat verreweg onvoldoende om hen verregaande bevoegdheden toe te kennen. Het gebruik van geweld is niet niks en iemands privégegevens inkijken ook niet.
Daarnaast zie ik het nut van het RDW inkijken bij verdachte situaties niet zo in. Je hebt meer aan de registers van politie en justitie.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #6 Gepost op: 7 december 2010, 14:23:55
Sluit ik mij bij aan. Als je ziet wat er tot nu toe aan screening gedaan wordt (namelijk geen, verklaring omtrent gedrag stelt eigenlijk niets voor) bij beveiligers is dat verreweg onvoldoende om hen verregaande bevoegdheden toe te kennen. Het gebruik van geweld is niet niks en iemands privégegevens inkijken ook niet.
Daarnaast zie ik het nut van het RDW inkijken bij verdachte situaties niet zo in. Je hebt meer aan de registers van politie en justitie.

Nu heeft de laatste tijd  en ook vroeger ook uitgewezen dat diezefde screening en controle ook bij de Politie fllink wat steken heeft laten vallen.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #7 Gepost op: 7 december 2010, 14:34:54
Nu heeft de laatste tijd  en ook vroeger ook uitgewezen dat diezefde screening en controle ook bij de Politie fllink wat steken heeft laten vallen.

Dat klopt helaas. Maar er is wel een screening waarmee het aantal rotte appels beperkt wordt.

Citaat
Scandinavië
Nederland kan wat hem betreft een voorbeeld nemen aan Scandinavië. ,,Daar patrouilleren politie en beveiliging samen. In een politieauto zitten een politieman en een particuliere beveiliger." De verruiming van bevoegheden kan volgens hem goed helpen bij het reorganiseren van de politie.

De Nederlandse politie heeft volgens Joustra inclusief de politieacademie 53.000 formatieplaatsen en er zijn 32.000 particuliere beveiligers. ,,Er rijden nu 's avonds al meer particuliere beveiligingsauto's rond dan surveillancewagens van de politie. Er gebeurt al veel meer dan wij beseffen in de openbare ruimte.''
 
Politieauto
Een goede oplossing voor meer blauw op straat zou kunnen zijn een politieauto te bemannen met een politieman en een particulier, zoals volgens Joustra gebeurt in Scandinavische landen, waar de samenwerking tussen politie en beveiligers veel verder gaat.

Nu weet ik niet wat de ervaring is van de collega's in Scandinavië, maar ik zie de meerwaarde hier niet zo van in. Surveilleren in de auto bijvoorbeeld is een samenspel waarbij je volledig van je maatje uit moet kunnen gaan. Dat houd in mijn ogen in dat die volledig inzetbaar moet zijn met de daarbij behorende bevoegdheden maar vooral ook training. Degene die naast mij zit moet wel weten waar hij/zij mee bezig is. Daarnaast zie ik het ook niet zitten om gezamenlijk op pad te gaan, maar uiteindelijk in mijn eentje op te draaien voor al het papierwerk aangezien ik de OA ben en de ander niet (geheel).
Ik denk trouwens ook dat de beperkingen mij dan alleen maar in de weg gaan zitten aangezien, een ketting is namelijk zo zwak als de zwakste schakel.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #8 Gepost op: 7 december 2010, 14:51:41
Als je nu soms zie wat er rond loopt hoop ik bij mezelf dat deze beveiligers geen verdere bevoegdheden krijgen.

Dit denken mensen ook van sommige Politie medewerkers of de meeste handhavings medewerkers al zou ik deze eerder bij de beveiliging indelen alleen krijgen die wel bevoegdheden.
Dit geld dus ook voor al dit soort beroepen.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #9 Gepost op: 7 december 2010, 15:29:03
Citaat
Politieauto
Een goede oplossing voor meer blauw op straat zou kunnen zijn een politieauto te bemannen met een politieman en een particulier, zoals volgens Joustra gebeurt in Scandinavische landen, waar de samenwerking tussen politie en beveiligers veel verder gaat.

Persoonlijk zou ik dan liever solo-surveillance rijden. Hoef ik ook niet op iemand te letten die "niks" mag en/of kan. Omdat hij er ten eerste niet voor is opgeleid en ten tweede niet in het bezit is van de door overheidswege verstrekte geweldsmiddelen.