Wat is een goed uniform voor de beveiliging

Auteur Topic: Wat is een goed uniform voor de beveiliging  (gelezen 17987 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Gepost op: 9 december 2010, 21:40:46
N.a.v. onderstaand citaat wat in Verkeersregelaar voertuigen ontstond hier een nieuw onderwerp aangemaakt voor meningen of ideeën voor wat dan een “goed” uniform voor de beveiliging zou zijn.

Ja uniformiteit in kleding mist nog wel eens de boot bij al die particuliere bedrijven in security en Verkeersregeling. Die in gifgroen werkt vast voor een milieudienst... 0098

Uiteraard ben ik benieuwd naar de mening van een ieder hier op dit forum.


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1 Gepost op: 9 december 2010, 21:41:23
Wat betreft jou Security deel ben ik dan toch wel benieuwd waar de uniformiteit de boot mist.
Dit omdat in de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus ( WPBR ) in Artikel 9 namelijk duidelijk is omschreven waar een beveiligingsorganisatie aan moet voldoen.

Artikel 9
1.Een beveiligingsorganisatie aan welke een vergunning is verleend draagt er zorg voor dat de personen die zijn belast met beveiligingswerkzaamheden,
bij de uitvoering van deze werkzaamheden een door Onze Minister goedgekeurd uniform dragen.

2.Onze Minister kan voor bepaalde beveiligingswerkzaamheden ontheffing verlenen van de verplichting, bedoeld in het eerste lid,
indien dit gelet op de aard van de werkzaamheden gewenst is en zich daartegen geen zwaarwegende belangen verzetten.
Onze Minister kan daaraan voorschriften verbinden betreffende de instructie van het betrokken personeel.

BRON: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008973/geldigheidsdatum_08-04-2010#Paragraaf1_Artikel3

Verder staat er op de volgende link ook nog aanvullende info. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/particuliere-beveiliging-en-recherche/eisen-particuliere-beveiliging-en-recherche/uniform-beveililgers/eisen-uniform

Dat sommige beveiligingsorganisaties een uniform hebben wat er niet uitziet kwa kleurencombinaties ja daar ben ik het volledig mee eens.
Dat zou ik als ik eigenaar c.q. directeur zou zijn ook helemaal anders doen maar dat is omdat ik een bepaalde voorkeur heb.
Het moet wel smoel hebben zeg maar.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2 Gepost op: 9 december 2010, 21:55:31
@Piet60,
Uiteraard heb ik n.a.v. jou opmerking gelijk een paar vragen aan je.
Wat zou volgens jou een uniform zijn voor de beveiliging die niet de boot zou missen ?
En waarom kies jij voor dat uniform ?
Zou jou uniform dan voor alles gelden zoals: Objectbeveiliging, Mobiele Surveillance, Evenementen enz…. Of zou je voor bepaalde onderdelen het uniform wijzigen ?

Persoonlijk zou ik kiezen:
Objectbeveiliging en Winkelsurveillance voor Blauwe pantalon, lichtblauw overhemd, clipdas en blauw colbert. Al hoewel ik een colbert overbodig vind maar dat is mijn mening.
Evenementenbeveiliging en Mobiele Surveillance voor de ME-broek met blauw poloshirt ( voor de koude maanden blauwe coltrui ) blauwe dienstjas.
Standaard voor elke beambte defensiekisten en defensiesokken dan ben je van dat probleem ook af dat iedereen verschillende soorten schoenen draagt onder het uniform.
En voor de wintermaanden zou ik er voor zorgen dat het personeel wat veel buiten komt een bontmuts, thermobroek en thermosokken krijgt.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3 Gepost op: 9 december 2010, 22:16:15
Wat betreft het stukje evenementenbeveiliging ben ik het niet geheel met je eens wat betreft het tenue. Ik heb toen ik bij de KMar zat ook evenementenbev. alsnevenfunctie gedaan toen het nog mocht. Bij de evenementen waar ik rondliep was dat teneu wat jij beschrijft NOT DON. Wij moesten altijd in een zwart/donkergrijs pak lopen met een wit overhemd en de communicatiemiddelen geheel weg gewerkt onder de kleding.

Dus het ligt er maar aan wat voor een evenement het is.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #4 Gepost op: 9 december 2010, 22:31:08
Als eerste dank voor je mening dielangemotormuis. En ik ben blij met je mening ook ik ben gelukkig niet te oud om te leren en sta voor dingen open.

Ik weet inderdaad dat sommigen van de KMAR evenementen als nevenfunctie mochten doen.
Wat betreft ME-broek op evenementen zou dat op te lossen zijn door de broek niet opgepoft te dragen maar dus gewoon tot op de hak zeg maar.
En wat ik vergeten was op de achterkant van de poloshirts voor de Evenementen en MS komt nog SECURITY te staan net als op de dienstjas.
Een wit overhemd vind ik persoonlijk te besmettelijk omdat je er veel te snel vuil op ziet.
Voor de nette evenementen om het even zo te noemen ( dus geen Dance party's enz... ) zou het normale objectbeveiligingsuniform kunnen volstaan.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #5 Gepost op: 9 december 2010, 23:07:31
Citaat
Voor de nette evenementen om het even zo te noemen ( dus geen Dance party's enz... ) zou het normale objectbeveiligingsuniform kunnen volstaan

Ben ik nog steeds niet helemaal met je eens.
De evenementen waar ik werkte moest je opgaan in de gasten. Als je in je objectuniform loopt val je direct op. Ik heb ook bij THUNDERDOME parties gestaan, daar droegen we een zwarte worker met een zwarte bomberjack.

Maar misschien is dit ondertussen wel allemaal aan regels verboden. Ik praat wel over de jaren '90. Dus ik twijfel er niet aan dat er het een en ander is gewijzigd in de loop der jaren. Wij droegen ook geen beveiligingsspeld op onze kleding.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 9 december 2010, 23:32:50
Uiteraard ben ik benieuwd naar de mening van een ieder hier op dit forum.

Ik ben het wel met Piet eens, je ziet net zoveel uniformen als dat er beveiligingsbedrijven bestaan. En stukje uniformiteit, ook in uitmonstering van voertuigen, zou de professionaliteit van de beveiligingsbranche ten goede komen.

Een tijdje heb ik in de evenementenbeveiliging gewerkt. Het viel mij op dat er heel veel sprake is van onderaannemers. Eén van de grotere spelers haalt de klus binnen en vervolgens lopen er tig mensen van andere bedrijven. Die mensen moesten dan allemaal worden voorzien van kleding van het inhurende bedrijf. Als je de kledingeisen uniform maakt scheelt dat:
a: verstrekken van kleding bij inhuur van ander personeel
b: goedkeuring van het uniform door het ministerie hoeft niet meer plaats te vinden

Bij de verkeersregelaars is dat ook gedaan (oranje-gele jas met reflecterende delta) en volgens mij werkt dat naar tevredenheid.

De volgende aspecten (qua uiterlijk) zijn naar mijn idee voor de kleding belangrijk:
- associatie met een beveiligingsbeamte / uitstralen van gezag
- niet besmettelijk
- onderscheid ten opzichte van andere geüniformeerde diensten (geen wannabee gedrag)
- niet schreeuwerig, maar wel opvallend


Ik zou voorstander zijn van de volgende pakketten:

Net uniform (winkelsurveillance, mobiele surveillance, etc.):
Zwarte pantalon
Kobaltblauw overhemd
Zwarte colbert
Zwarte das

'Buiten' uniform (evenementenbeveiliging, hondengeleiders, etc.)
Zwarte worker
Kobaltblauwe polo
Kobaltblauwe softshell

Jas regulier: zwart met kobaltblauw schouderpand en opdruk security
Jas horecaportiers: zwart bomberjack met opdruk security
Jas opvallend: geel (+ reflectie) met kobaltblauw schouderpand en opdruk security
Voordeel van de gele jas is dat je makkelijk kunt transformeren naar verkeersregelaar dmv een hesje.

Schoenen: zwart (soort schoen afhankelijk van werkzaamheden)

Voor wat betreft de opdruk op de bovenkleding moet (voor de drager) links het beveiligingslogo en rechts het bedrijfslogo met daaronder het personeelsnummer. Het personeelsnummer is makkelijk voor collega's of ontevreden klanten.
Achterop de kleding de tekst security met daaronder de bedrijfsnaam en ook op de mouw het bedrijfslogo.
Geen epauletten, dat vind ik te wannabee en het is een mooie greep voor een eventuele belager.

Beveiliging in galapak vormt een uitzonderig, daar kun je moeilijk in het kobaltblauw verschijnen ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #7 Gepost op: 9 december 2010, 23:37:28
Maarten,

jij moet in de confectie verder gaan zie iets nieuws bloeien. juhf bkll juhf bkll

Maar je wel gelijk, er moet meer uniformiteit komen binnen de beveiliging


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #8 Gepost op: 9 december 2010, 23:37:44
Toen ik beveiligingsbeambte was heb ik voor meerdere bedrijven gewerkt, ik heb dus ook in verschillende outfits rondgelopen.

Objectbeveiliging (bedrijf A): zwarte schoenen, zwarte sokken, donkerblauwe pantalon, lichtblauw overhemd, donkerblauwe trui en een donkerblauwe parka. (leidinggevenden droegen een donkerblauwe colbert)

Objectbeveiliging (bedrijf B): zwarte schoenen, zwarte sokken, donkerblauwe pantalon, blauw-wit gestreept overhemd, donkerblauwe stropdas en een donkerblauwe colbert (of donkerblauwe trui). Voor klusjes buiten had ik een donkerblauw bomberjack.
De mobiele surveillance van 'bedrijf B' droeg ipv het gestreepte overhemd een geheel lichtblauw overhemd.

Evenementenbeveiliging (bedrijf C): de kleding was afhankelijk van het evenement. bij 'normale' evenementen droegen wij zwarte schoenen, zwarte spijkerbroek en een groene polo (of sweater), voor buiten had ik een (jawel..) geel / groen / paarse jas. Portofoon e.d. droegen wij gewoon zichtbaar aan de broek,
Bij de wat 'duurdere' evenementen droegen wij zwarte schoenen, zwarte pantalon, wit overhemd, stropdas (weet de kleur niet meer..) en een zwarte colbert. portofoon hing aan je riem (dus onder je colbert) en je maakte gebruik van een oortje en een spreeksleutel(tje) in je mouw.

Objectbeveiliging / mobiele surveillance (bedrijf D): zwarte schoenen, donkerblauwe pantalon, lichtblauw overhemd (werden na veel wassen grijs..), donkerblauwe trui. De meeste van ons droegen buiten een donkerblauwe parka, ik liep in een donkerblauw bomberjack. er waren er ook die een zwarte bomberjack hadden.

Bij al die bedrijven deed men niet aan schoenen en thermokleding e.d., die kon je zelf aanschaffen.

Het kon mij niet echt boeien in welke kleurencombinatie ik liep, als ik maar enigzins normaal was.
De uniformen van het oude Securicor deden mij nog weleens denken aan conducteurs van de NS, alhoewel het geen lelijke uniformen waren.
De uniformen van Securitas zijn zeker opvallend en afwijkend van de rest van beveiligend Nederland, maar dat is nou iets waar ik niet in zou willen lopen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 9 december 2010, 23:57:28
Evenementenbeveiliging (bedrijf C): de kleding was afhankelijk van het evenement. bij 'normale' evenementen droegen wij zwarte schoenen, zwarte spijkerbroek en een groene polo (of sweater), voor buiten had ik een (jawel..) geel / groen / paarse jas. Portofoon e.d. droegen wij gewoon zichtbaar aan de broek,
Bij de wat 'duurdere' evenementen droegen wij zwarte schoenen, zwarte pantalon, wit overhemd, stropdas (weet de kleur niet meer..) en een zwarte colbert. portofoon hing aan je riem (dus onder je colbert) en je maakte gebruik van een oortje en een spreeksleutel(tje) in je mouw.

Voor dat bedrijf heb ik ook gewerkt ;)
De buitenzijde van de jas is groen met aubergine, de binnenzijde geel met aubergine. Je kon de jas dus binnenste buiten doen, zodat je een meer opvallende jas had, maar die binnenkant was officieel niet goedgekeurd geloof ik.

De stropdas is overigens paars. De oude variant is een donkerpaarse clipdas met bedrijfslogo's, de nieuwe een egaal paarse stropdas.

De teamleiders lopen in auberginekleurige polo / sweater, de managers in zwarte polo of een zwart North Face jack. Bij evenementen in pak lopen de managers in een kostuum, zonder beveiligingslogo, maar met een opgespeld bedrijfslogo.


Wat ik bij de kleding overigens wel miste was comfort en praktische dingen, zoals een portofoonlusje op de borst voor een spreeksleutel.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s